جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت امام صادق

حوزه/ اهل غلو کسانی بودند که اهل بیت(ع) را فراتر از انسان می دانسته و مقام ربوبیت و الوهیت و مقام پروردگاری برای شان قائل بودند و می گفتند با این همه علمیّت نمی توانند بشر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع) گفت:  برخورد مردم با اهل بیت(ع) گاهی از روی افراط و گاهی تفریط و مهمتر اینکه نسبت به آنها بی تفاوت بودند، از اهل بیت(ع) سوال نمی کردند. البته هر کدام دلایلی دارد که مهمترین دلایل تبلیغات سوء دشمن، ترس از کشته شدن به دست حاکمان و خفقان جو آن زمان بوده است.

 فرقه غالیه

مدیر حوزه علمیه زنجان افزود: به مرور زمان وقتی فضا در دوره امام باقر(ع) باز شد و مردم توانستند با اهل بیت(ع) ارتباط داشته باشند و امام(ع) توانست مبانی دینی را بیان کند، همین مسئله موجب افراط شده است، یعنی وقتی میزان علم و تسلط حضرت را دیدند که همه علوم را می دادنند و هیچ علمی در پیش آنها مخفی نیست، همین مسئله باعث شد، نگاه فرا بشری به اهل بیت(ع) داشته باشند و این مسئله در ادامه زمینه شکل گیری و پیدایش گروهی به نام غالیان شد.

مبانی و اعتقادت فرقه غالیه

وی عنوان کرد: اهل غلو کسانی بودند که اهل بیت(ع) را فراتر از انسان می دانسته و مقام ربوبیت و الوهیت برایشان قائل بودند و می گفتند با این همه علمیت نمی توانند بشر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری افزود: این نوع سخنان و اعتقادات همانطوری که معلوم است بسیار خطرناک بوده و از این نوع سخنان و اعتقادات به عنوان اباحه گری یاد می شود یعنی جایز دانستن همه مباحات و حرامها و چون این نوع اعتقادات با هوا پرستی و بی مبالاتی همراه بود، طرفداران زیادی پیدا کرده بود که هر کاری دلشان می خواست، انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه زنجان اظهار کرد: به همین دلیل اهل بیت(ع) با آنها به شدت برخورد می کردند و در مواردی حتی اهل بیت(ع) این دسته افراد که دین را این گونه تأویل کنند، لعن می کردند و خودشان می فرمودند کسی نباید این گونه مقام ما را بالا ببرد و ما با رؤسای این گروها به شدت مبارزه می کردند و به شیعیان هم توصیه می کردند از این فرقه ها دوری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha