پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر رفیعی

حوزه/ کارشناس رسانه ملی گفت: امام هشتم(ع) فرمودند، اهل قم یاران ما هستند و همچنین امام صادق(ع) فرمودند قم محل شیعیان ما است و خوش به حال اهالی قم، به قم بروید زیرا آنجا پناهگاه فاطمیون است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی شب میلاد بانوی کرامت در حرم مطهر آن حضرت با بیان این که ماه ذی القعده ماه دعا نامیده شده است، اظهار کرد: این ماه از دو جهت به امام رضا علیه‌السلام متصل است؛ یکی یازدهم این ماه که ولادت ایشان است و دیگری ۲۳ این ماه که روز زیارتی امام رضا علیه السلام است.

وی با بیان این که اول ذی القعده را هم بزرگداشت تولد حضرت معصومه سلام الله علیها قرار داده اند و مسئولان هم این روز را به عنوان روز دختر تعیین کرده‌اند، گفت: روایات فراوانی در اهمیت جایگاه و عظمت شهر قم داریم که نمی‌توان این روایات را نادیده گرفت زیرا تعداد این روایات زیاد است و نشان می‌دهد که شهر قم مورد توجه اهل بیت(ع) بوده است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان این که در روایات آماده که قم خانه آل پیغمبر(ص) است، خاطرنشان کرد: امام هشتم(ع) فرمودند که اهل قم یاران ما هستند و امام صادق علیه السلام فرمودند قم محل شیعیان ما است و خوش به حال اهالی قم، خاک قم مقدس است و قمی‌ها از اهل بیت(ع) هستند و وقتی سختی و بلایی نازل می‌شود به قم بروید زیرا آنجا پناهگاه فاطمیون است.

وی با اشاره به بزرگانی که در قم بوده‌ و در این شهر مدفون هستند، گفت: شیخ صدوق، ابن قولویه قمی و دیگر بزرگان شیعه در قم بوده‌اند و این شهر خاستگاه انقلاب است و امام خمینی(ره) از این شهر انقلاب را ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه این ویژگی‌ها انتظارات را از قم و اهل قم بالا می‌برد و حرمت شهر قم باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: حجاب این شهر باید بهتر از جاهای دیگر باشد؛ خیابان‌ها، کاسب‎ها و بازار این شهر باید بهتر از بقیه جاها باشند اما عده‌ای عامدانه می‌خواهند که شهر قم را به هم بریزند.

وی در ادامه با اشاره به روز دختر به دخترانی که با خصوصیات ویژه در قرآن نام برده شده‌اند اشاره و اظهار کرد: یکی  از این دختران حضرت مریم سلام الله  علیها است و خدا دو بار در قرآن می‌فرماید که ما تو را برگزیدیم؛ دوم دختران حضرت شعیب هستند که قرآن آنها را مظهر حیا می‌داند در حالی که کمک کار پدر خود بودند و کارهای خارج خانه را انجام می دادند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به عباراتی از قبیل ریحانه، بلور، بهترین فرزندان، حسنه، مونس و مهربان که در روایات در رابطه با دختران بیان شده است، افزود: در روایت داریم که یکی از سعادت‌های مرد این است که اولین فرزندش دختر باشد و برخی گفته‌اند که مقصود از باقیات‌الصالحات دختر است و از همه بالاتر حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که سوره “هل اتی” راجع به ایشان نازل شده است.

وی افزود: خداوند برای دخترانی که والدین‌شان مشرک بوده و آنها را زنده به گور می کردند، در قرآن مرثیه خوانده که به چه گناهی کشته می شوند و چرا آن‌ها را زنده به گور می‌کنید که این موضوع، نشان از رأفت اسلام نسبت به دختران دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  رفیعی با بیان اینکه اهمیت دختر به ویژگی‌هایی مانند عابده، عفیفه، عاقله و عالمه بودن است، افزود: در دنیای امروز، غرب زنان و دختران ما را به ابتذال کشیده است، در حالی که اسلام برای زن و دختر بالاترین ارزش را قائل شده است ولی در غرب زن را در ویترین‌ها عرضه می‌کنند و وسیله تبلیغِ کالاهایشان قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در روایات نفسِ دخترداری را ثواب و حسنه برای والدین دانسته‌اند، ابراز کرد: نزدیک به ۸ هزار امام‌زاده در ایران است ولی حضرت معصومه سلام‌الله علیها ویژگی‌هایی دارد که ایشان را از تمام امام‌زادگان بالاتر برده است.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با اشاره به مهمترین ویژگی‌های حضرت معصومه سلام الله علیها، عنوان کرد: چهار امام معصوم سفارش زیارت ایشان را کرده‌اند. علم، دانش و حدیث ایشان بسیار بالا بود. هجرت ایشان از مدینه برای حمایت از امام خود، ولایت پذیری حضرت و همچنین عفیفه و عابده بودن ایشان از جمله ویژگی‌هایی است که رتبه حضرت معصومه سلام‌الله علیها را از دیگر امام‌زادگان بالاتر بوده است.

وی با اشاره به کرامات حضرت معصومه سلام‌الله علیها، گفت: ملاصدرا از کهک به حرم می‌آمد و نماز می‌خواند و مسائل و مشکل علمی خود را حل می‌کرد و بزرگان زیادی به برکت زیارت این حضرت به مقامات بالا رسیدند، تا جایی که این حرم خاستگاه انقلاب بزرگی به دست امام خمینی(ره) شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha