پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 906635
۴ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
شاملو

حوزه/ ناکارآمدی فقط مختص حوزه نیست و همین ایرادات، خیلی اوقات به نظام آموزشی دانشگاهها هم وارد است. این ایرادات، کاملاً واضح و مشخص است و رهبری سالهاست که پیگیر رفع آنها هستند و تلاشهای جدی برای رفع آنها در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی شاملو که به قول خودش «یک طلبه سابقا مهندس» است، مدتی است در شبکه اجتماعیش با انتشار ویدئوهایی مخاطب جوان و نوجوانش را برای تحصیل در حوزه علمیه تشویق می‌کند. وی در جدیدترین پستش نوشته است:

یکی از پرتکرارترین سوالها و نقدها درباره ویدیوهای قبلی، این بود که: حوزه‌ها و مدارس علمیه، اینقدر هم که شما تصویر و تبلیغ کردید، جذاب و ایده‌آل و آرمانی نیست.

تعدادی، گاه تعداد زیادی، طلبه داریم که بعد از چند سال تحصیل، خسته و متحیر و سرگردانند، درسها و کتابها بروز نیست، مسیر تحصیل طولانی است، گاهی مواجهیم با طلبه‌هایی که پس از سالها تحصیل، مهارت و توانمندی مفیدی برای جامعه ندارند. گاهی بعضی از طلبه‌ها بعد از چند سال، بخاطر مسائل معیشتی از حوزه خارج میشوند. برخی افسرده‌اند بابت فرصتهایی که خارج از حوزه از دست داده‌اند و...

همه اینها را میدانم و خودم سالهاست که با این موارد درگیر بوده‌ام. اما آیا این ایرادها باعث میشود ورود به حوزه را تبلیغ نکنم؟ خیر!!!

ببینید: هرآنچه از دین و نمادهای آن در جامعه می بینیم، حاصل زحمات حوزه‌های علمیه و دانش‌آموختگان آن است. اگر ما اهل نماز و روزه و اخلاق و روضه سیدالشهدا علیه‌السلام هستیم، همه را از امام جماعت مسجد محل یا منبری منزل پدربزرگ یا... داریم. هیچکدام از ما بخاطر یک استاد دانشگاه یا برنامه رسانه یا... نمازخوان نشده‌ایم.

اسلام‌شناسی و فهم دین، و همچنین حفظ و ترویج دین در دوران غیبت، تنها مسیرش طلبگی و تحصیل علوم حوزوی است. خودسازی و تربیت نفس، و ساختن حیات بینهایت ابدی، همانطور که در قسمت دوم و سوم توضیح دادم، اینقدر هدف و کار بزرگی است که طلبه باید خود را برای همه سختی‌های احتمالی مسیر آماده کند.

البته این ناکارآمدی فقط مختص حوزه نیست و همین ایرادات، خیلی اوقات به نظام آموزشی دانشگاهها هم وارد است. این ایرادات، کاملاً واضح و مشخص است و رهبری سالهاست که پیگیر رفع آنها هستند و تلاشهای جدی برای رفع آنها در حال انجام است.

نکته مهم دیگر که اجمالا عرض میکنم و مستلزم یادداشت مفصل دیگریست اینکه، اصلاح حوزه‌های علمیه، هیچ هیچ هیچ راهی ندارد جز ورود حجم زیادی طلبه قوی و با استعداد، که با ورود خود، مسیر را باز و اصلاح کنند. این اتفاق مهم، بصورت بالا به پایین و دستوری، امکان وقوع ندارد. این موضوع هم دلیل دیگر تلاش بنده برای تشویق افراد با استعداد برای ورود به حوزه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha