جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه

حوزه/معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: برای ترویج و تقویت سبک زندگی اسلامی باید به مباحثی که اهل بیت(ع)، دین و امام راحل و رهبر انقلاب گفته اند، توجه شود و مجلس و دولت هم پای اجرای آن بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی، گفت: برای این که بحث درستی از سبک زندگی اسلامی داشته باشیم، ابتدا باید معنای صحیح آن برای ما روشن شود. سبک به معنای عادت، فرهنگ، سیره، روش و عمل مستمر در طول زندگی و یا به عبارت دیگر به معنای این است که زندگی روزمره چه در منزل و بیرون از منزل با محوریت اسلامی و دینی شکل می گیرد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اگر اسلام بیان می کند که ارتباط با همسر و فرزند چگونه باشد، بر اساس این باید و نبایدهای اسلامی، رفتار و زندگی خودش را تنظیم می کند، این مسئله در ارتباط با خواب، بیداری، عبادت شخصی و اجتماعی هم چنین است.قرآن  فرمود« إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا»، همانا این قرآن (خلق را) به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‌دهد.

برنامه قرآن و عترت برای سبک زندگی اسلامی

وی بیان داشت: برنامه قرآن بهترین سبک زندگی و بهترین برنامه آرام بخش و امنیت بخش و هدایتی و تعالی بخشی است. درحقیقت گمشده بشر که همانا رسیدن به آرامش و امنیت و کمال و تعالی است از سوی قرآن به عنوان بالاترین سبک زندگی برای انسان تهیه و آماده شده است و می گوید من قرآن، متکفل چنین برنامه و سبکی هستم. می فرماید اگر به قرآن عمل کنید و چنگ بزنید، سعادت و تعالی شما حتمی است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: اگر این اعتقاد ما مسلمانان باشد، که هست، باید مسلمانان زندگی خود را بر اساس برنامه و سبک قرآنی تنظیم کنند. اگر دستور اسلام این است، باید زودتر از دیگران سلام داد، و پیامبر (ص)هم در سلام دادن از دیگران سبقت می گرفتند و درزندگی متواضعانه ترین آدمها بودند. عنوان نبوت و حاکمیت در مدینه باعث نشد، ایشان متواضع و خوش رفتار و خوش اخلاق با مردم نباشند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: سبک زندگی یعنی همین رساله ای که در آن است و عمدتا در آن سبک زندگی فردی، اخلاقی، و... می باشد،  و اگر دستورالعمل اجتماعی و سیاست مدون و تطبیق خانواده و منزل براساس دستورات دینی را براساس آن تنظیم و اضافه کنیم، سبک زندگی اسلامی شکل می گیرد. نتیجه سبک زندگی نو دوستی، اخوت، مهربانی، محبت، عشق، علاقه، اخلاق، رفتار، خوش رفتاری، مساوات، دستگیری، تلاش و وجدان کاری و همه آن ارزشهای انسانی و اسلامی که در ذهن ها می آید در سبک زندگی اسلامی تجلی می کند.

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: به همین دلیل در این نوع از سبک زندگی اسلامی، کارمندی که از کارش دزدی کند، وجود ندارد، بلکه بر اساس وجدان کاری و جهادی فعالیت می کند و همین طور فرد بازاری این گونه است.

آسیب های بی توجهی به سبک زندگی غربی

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: امروز بزرگان و مسئولان فرهنگی و  همه کسانی که در فرهنگ سازی نقش دارند از نهادها و سازمانها مانند صدا و سیما گرفته تا مسئولین مرتبط، اگر سبک زندگی شان را بر اساس دین، قرآن و عترت تنظیم و برنامه ریزی و بدان عمل کنند و پایبند باشند، در فاصله بسیار کوتاهی کشور در مسائل و ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و فردی و اجتماعی رشد قابل توجهی خواهد داشت، سبک زندگی اسلامی پازل درهم تنیده است و باید همه پازل ها جای خود را  پر کرده باشد، این حرف بدان معنا است که هر نهاد و سازمانی لازم است به بند بند قوانین سبک زندگی اسلامی پایبند باشند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اگر صدا و سیما در بحث سبک زندگی تلاش نکند به قوانین و بند بند آن پایبند نباشد و در پیام های بازرگانی و برنامه سازی اش و سریال ها مسئله مصرف گرایی و تجمل گرایی را دامن بزند و مطرح کند و حتی زندگی غربی را ترویج  نماید و سینما و وزارت ارشاد در تولید فیلم در مسیر سبک زندگی اسلامی حرکت نکند، ممکن است مرد و زن خانواده  به سبک زندگی اسلامی تمایل داشته باشند ولی این فضای ایجاد شده فرزند او را به سبک غربی سوق خواهد داد.

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: پس همه چیز در دست های مسئول متدین نیست، بلکه همه آحاد و نهادها و سازمانها مانند صدا و سیما، وزارت ارشاد، فلان وزارت خانه، فلان مسئول، دانشگاه در بحث سبک زندگی نقش دارند و فرزندان از همه این ها متأثر می شوند.

نقش سلبریتی ها در ترویج سبک غربی

وی بیان داشت: امروز نقش سلبریتی ها هم در ترویج سبک زندگی غربی و تأثیر پذیری جوانان از آنها کمتر از فلان مسئول و یا نهاد نیست. نباید علت تامه را به فلان مسئول و روحانی و فلان متدین دانشگاهی برگردانیم و بگویم، این ها که متدین هستند چرا فرزندان شان دیر ازدواج می کنند، باید بگویم فرزند این آدمها، هم متأثر از فرهنگ و جامعه ای است که از سوی افراد و مسئولان و نهادهای آنچنانی مسموم شده است.

ارتباط مستقیم سبک زندگی اسلامی با فرهنگ و جامعه

 حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: امروز اگر چه والدین نسبت به فرزندان خود نسبت به مسائل فرهنگی و خانواده نگران و دغدغه مند هستند، ولی چون مسائل زندگی متأثر از مسائل فرهنگ و اجتماعی است که در جامعه تولید می شود، قطعا این نوع از فرزندان هم از این نوع سبک زندگی مستثنا و جدا نیستند. بنابراین والدینی که همه تلاش شان را بکار بسته اند تا فرزندان شان در مسیر درست نگه دارند، ولی کم و بیش موفق هستند به دلیل این نوع از سبک زندگی است که درجامعه نشر پیدا کرده است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: برای برون رفت از مشکل  بی توجهی به سبک زندگی اسلامی لازم است همه نهادها  و سازمانها متحد شوند و سبک زندگی اسلامی و زیبایی  را در قالب فیلم و... به مردم نشان دهند، تا مردم جذب این نوع از سبک زندگی شوند تا در اثر آن خطر بی دینی و بی عفتی از جامعه دفع گردد.

موانع سبک زندگی اسلامی

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: برای رفع این آسیب بزرگ باید توجه داشت که احکام اسلام براساس مصالح است. اگر هر دستوری در اسلام است و انجام می دهیم که فلان عمل مستحب یا واجب است، مثل احترام والدین و انجام نماز و...؛ باید بدانیم که همه برای مصلحت دنیوی و اخروی برای انسان است و هرچه از این روش دور شویم آسیب های آن بیشتر است.

وی بیان داشت: همه این موارد بیان شده، نتایج سبک زندگی غربی و شیطانی است. سبک شیطانی یعنی آنچه را که شیطان امر می کند، تمدن غرب به آن جواب مثبت داد که از جمله آن جنایت، بی عفتی، ناپاکی، هم جنس بازی، فرهنگ برهنگی و... است. اینها سبب  بی خانوادگی، عدم فرزند آوری، زندگی با سگ و عدم ازدواج و... است.

تقویت سبک زندگی اسلامی

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: برای ترویج  و تقویت سبک زندگی اسلامی باید به مباحثی که اهل بیت(ع)، دین و امام راحل و رهبر انقلاب گفته اند، توجه شود و مجلس و دولت هم پای اجرای آن بیایند.

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: اگر مجلس و دولت و نهادهای فرهنگی همه متحد شوند که هیچ تولیدی بدون دستورالعمل اسلامی نباشد، نتیجه آن آرامش و جهش تولید و جوانان شاداب، تلاش گر و اشتغال است.

بهترین نوع سبک زندگی

وی بیان داشت: اگر بر اساس سبک زندگی پیامبر زندگی خود را تنظیم کنیم، نتایج آن برای جامعه و زندگی و نظام در عرصه تولید، فرهنگ و تولید پرشمار خواهد بود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha