سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست مشترک معاونت تبلیغ با انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه

حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه گفت: متأسفانه در کتب درسی موجود در نظام آموزشی آموزش و پرورش، آموزه های مورد نقدی وجود دارد که با تربیت اسلامی در تعارضند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در نشست مشترک مرکز تربیت معلّم مبلّغ حوزه های علمیه و اعضای هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی، که با موضوع همکاری در زمینه ی تولید محتوای لازم برای پرورش معلّم مبلّغ، در فاز هفت مجتمع آموزشی شهید صدوقی قم، برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی گفت: حوزه های علمیّه، می بایست دستاوردهای علمی خود را با عرصه ی عملی و اجتماعی ارتباط داده و مطابق با وضعیت فرهنگی کنونی آنها را تنظیم و منتشر نمایند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیّه، گفت: حوزه های علمیّه باید برای کودکان و نوجوانان جامعه نیز برنامه داشته باشند. بر اساس مطالعات انجام گرفته، میانگین بقای تربیتی روی کودکان تا بیش از ۶۰ سال است.

وی اظهار کرد: ما به این نتیجه رسیده ایم که حوزه علمیّه می بایست با نهاد های مربوط به تربیت کودکان و نوجوانان، ارتباط قوی برقرار کند تا از این طریق، روحانیت، در تعلیم و تربیت دینی و فرهنگی دانش آموزان سهم بسزایی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی  با بیان این که اصلی ترین نهاد رسمی مربوط به این حوزه، وزارت آموزش و پرورش است، افزود: در حال حاضر مرکز تربیت معلّم مبلّغ در قم تأسیس شده است که به عنوان بخشی از دانشگاه فرهنگیان و به نحوی یک نهاد مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیّه  است.

وی ادامه داد: به این صورت که حوزه علمیّه می تواند در این مرکز محتوای علمی و تربیتی خود را به اشتراک بگذارد و در اختیار معلّمین آینده قرار دهد. از طریق همین مرکز می توانیم به مدل تربیت اسلامی، به شکل دانشگاهی برسیم و این مدل را به سایر نقاط کشورتعمیم دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی، گفت: اولین اصل این است که کار را درست انجام دهیم. ما می بایست پس از رسیدن به این تفاهم، با دقّت بر روی اجرای برنامه های مورد توافق، تمرکز داشته باشیم. مهمترین کاری که باید حوزه انجام دهد، سرمایه گذاری روی آموزش و پرورش است. خوشبختانه کتاب هایی هم که از سوی حوزه علمیّه تدوین شده، از نظر کارشناسی، استاندارد و دقیق هستند.

وی با انتقاد از محتوای برخی کتب آموزشی موجود در مدارس آموزش و پرورش، اظهار داشت: متأسفانه در کتب درسی موجود در نظام آموزشی آموزش و پرورش، آموزه های مورد نقدی وجود دارد که با تربیت اسلامی در تعارضند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیّه، گفت: در حال حاضر، بستری از جهت قانونی و همین طور از جهت منابع مالی و امکانات مختلف از سوی حوزه علمیّه و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، برای پرورش معلّمینی در تراز انقلاب اسلامی فراهم شده است. لذا از هیأت رئیسه و اعضای  انجمن علمی تعلیم و تربیت اسلامی، خواستاریم، جورچینی از رئوس فعّالیت هایی که باید در آموزش و پرورش انجام گیرد، تهیّه و تدوین نمایند.

وی در پایان عنوان داشت: همچنین از این انجمن در خواست می شود، برای محتوای علمی و تربیتی لازم برای پرورش معلّمین توانمند، معاونت تبلیغ حوزه های علمیّه را یاری رسان باشند.


مرکز تربیت معلّم مبلّغ حوزه، شعبه ای از دانشگاه فرهنگیان است

حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی، مدیر مرکز تخصصی تربیت معلم حوزه، نیز در این جلسه، گفت: این مرکز به منظور تربیت معلم مبلغ و تربیت طلبه معلم برای حضور فعالانه و هدفمند برای آموزش و پرورش کشور شکل گرفته است.

وی افزود: مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه به عنوان نقطه وصل مطالعات بنیادین تعلیم و تربیت با نیازهای نرم افزاری جامعه سازی اسلامی هدف گذاری شده تا بتواند ضمن رصد نظریه های تولیدی در عرصه تعلیم و تربیت برای عملیاتی نمودن آنها اقداماتی انجام دهد.

مدیر مرکز تخصصی تربیت معلم حوزه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی نظام تربیتی کشور، بیان داشت: این سند، نیازمند مراکز ثقل تربیتی برخاسته از معارف دینی و اندیشه ولایی است، که این مرکز به سهم خود نقش مهمی در تحقق آن تحول ایفا خواهد کرد.

وی گفت: جامعه سازی اسلامی که مرحله قبل از تمدن سازی است مبتنی بر تربیت دینی و اجتماع معنوی است و معلم هویت ساز تربیت دینی است. بنابراین در حکومت اسلامی نقش معلم، نقش یک مربی به معنای واقعی مربی است و مربی در مقیاس جامعه اسلامی دارای مختصاتی است که در اندیشه اسلامی به تفصیل جای بحث و گفتگو دارد.

عبداللهی، اظهار داشت: پایه فکری و زیربنای اندیشه ای کودک و نوجوان و جوان، در مدرسه و با محوریت معلم و مربی شکل می گیرد. از این رو دانش معلم، بینش معلم و منش معلم می بایست بر محور دین، در چارچوب اخلاق و با رویکرد منظومه ای و نگاه تمدنی شکل بگیرد تا متربیان و علم آموزانی در طراز آرمان ها و رسالت های انقلاب اسلامی تربیت شوند.

وی گفت: بر اساس همین نگاه این مرکز به همت و اراده و هماهنگی نهادهای حوزوی بویژه مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مدیریت حوزه های علمیه خواهران تاسیس و با تایید هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان هم اکنون قریب به 500 طلبه معلم خواهر و برادر در قالب ماده 28 اساسنامه جذب شده اند که در حال طی دوره تحصیلی و مهارتی خود هستند.

مدیر مرکز تخصصی تربیت معلم حوزه، بیان داشت: به منظور تقویت بعد دانشی و مهارتی دانش پژوهان و بررسی رشته های تحصیلی و پروژه های پژوهشی سلسله جلساتی با اساتید و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت برگزار شده و خواهد شد که در این جلسه در خدمت اعضای انجمن تعلیم و تربیت حوزه های علمیه هستیم.

وی در پایان، خطاب به اعضای انجمن تعلیم و تربیت حوزه  گفت: پیشنهاد می کنم که ما حول چند محور، تفاهم نامه ای داشته باشیم:

· بازطراحی رشته های تخصصی این مرکز

· پیشنهاد مسأله های تحقیق و ارزیابی طرح نامه های پژوهشی دفتر مطالعات بنیادین تعلیم و تربیت این مرکز

· همکاری با مجله علمی پژوهشی آموزش و پرورش طراز و مجله علمی تخصصی تعلیم و تربیت دینی

· عضویت در شورای علمی و گروه های علمی این مرکز

· همکاری با دبیرخانه دروس تربیت دینی دانشگاه فرهنگیان  


امروز که جامعه تشنه ی معارف اسلامی است

سپس حجت الاسلام و المسلمین محمّدجواد زارعان، رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به دستاوردهای علمی بعداز انقلاب اسلامی، عنوان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون، دستاوردهای خوبی در زمینه علوم انسانی داشته ایم و امروز که جامعه تشنه ی معارف اسلامی است، حوزه های علمیّه می بایست به تولید محتوای متناسب با وضعیت فرهنگی حال حاضر بپردازد.

این عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره)، اظهار داشت: انجمن تعلیم و تربیت حوزه، دارای قدمتی ۱۴ ساله است. موضوع تربیت معلّم یکی از وظایف ذاتی حوزه علمیّه و یکی از کارهای برزمین مانده می باشد. امّا خوشبختانه با تأسیس مرکز تربیت معلّم مبلّغ حوزه علمیّه قم، می توان به گسترش این موضوع امیدوار بود.

رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این انجمن، به طور خودجوش و در قالب یک ستاد فعالیت دارد و با اساتید مبرّزی در مؤسسات و پژوهشگاه های مختلف ارتباط گیری کرده و به تولید محتوای تربیتی می پردازد.

در ادامه، سایر اعضای هیأت مدیره انجمن تعلیم و تربیت به ایراد نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha