پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلا

حوزه/ تصویب و ابلاغ طرح مطالبات امام راحل و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی از حوزه‌های علمیه، از طرح‌های بسیار مهمی ‌بود که همانند آن را تا آن روز در حوزه نداشتیم.

خبرگزاری حوزه، به نقل از روزنامه وطن امروز - مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اولین دوره فعالیت خود را تیرماه ۶۸ آغاز کرد؛ مجمعی که کارویژه‌های گوناگونی دارد، از پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات طلاب تا انتقال انتقادات و پیشنهادهای حوزویان به مسؤولان کشور. به بهانه آغاز هشتمین دوره مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداکبر حسینی‌نژاد، رئیس این مجمع در گفت‌وگو با «وطن امروز» به تشریح فعالیت‌های مجمع نمایندگان طلاب پرداخت.

* لطفا تشریح بفرمایید انگیزه تاسیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم چگونه شکل گرفت؟

سفارش‌های مکرر حضرت امام خمینی(ره) و بویژه منشور روحانیت ایشان، سبب شد جامعه مدرسین جهت پیگیری و اجرای فرامین امام راحل اقدام به تشکیل ستادی کند، لذا آن ستاد به ریاست وقت جامعه مدرسین، مرحوم آیت‌الله مشکینی(ره) اقدام به برگزاری انتخابات نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم کرد تا نمایندگان منتخب، نظرات و پیشنهادات و ایده‌های خود را محضر مراجع عظام تقلید، رهبر کبیر انقلاب و جامعه محترم مدرسین و مرکز مدیریت حوزه علمیه ارائه و در مقابل منویات ایشان را به طلاب و فضلا ارائه کنند. در واقع مجمع نمایندگان طلاب رابط بین طلاب و آن بزرگواران بود.

  

* بد نیست گریزی بزنیم به نامه حضرت امام خمینی به طلاب که معروف شد به منشور روحانیت؛ این منشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دشمن برای ضربه زدن به انقلاب، برای قم و حوزه علمیه برنامه داشت. دشمن قصد داشت پروژه نفوذ در حوزه را در پیش بگیرد و به همین خاطر، امام راحل این خطر را جدی دیده بودند و اقدام به ابلاغ منشور روحانیت جهت پیشگیری از نفوذ دشمن در بین طلاب کردند. برای همین است که تمام طلاب و بزرگان حوزه همیشه باید منشور روحانیت امام خمینی(ره) را به عنوان اساسنامه حوزه و سند بالادستی در نظر داشته باشند، چرا که بنده یقین دارم اگر به هشدارهای امام راحل(ره) که در این منشور مهم آمده توجه نکنیم، ضربه خواهیم خورد.

   

* در یکی از دیدارهایی که اعضای مجمع نمایندگان طلاب با رهبر حکیم انقلاب داشتند، ایشان بر انقلابی ماندن حوزه تأکید داشتند و این مسأله را مطالبه کردند؛ مجمع نمایندگان طلاب چه فعالیت‌هایی در این زمینه داشته است؟

یکی از خاطرات شیرینی که مجمع نمایندگان طلاب دارد، دیدارهایی است که با رهبر معظم انقلاب داشته است، مخصوصا آخرین دیدار ما با ایشان که ۲۵ اسفند ۱۳۹۴برگزار شد و فرمایشات مهمی ‌را خطاب به اعضای مجمع نمایندگان طلاب مطرح کرده و بر انقلابی ماندن حوزه تاکید کردند.

بنده بعد از این دیدار، خدمت آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین، آیت‌الله حسینی‌بوشهری مدیر وقت حوزه‌های علمیه و اعضای شورای عالی حوزه رسیده و خدمت این بزرگان عرض کردم که مخاطب سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، فقط مجمع نمایندگان طلاب نبوده است، بلکه مخاطب این مطالبه تمام شما عزیزان هستید که حوزه باید انقلابی بماند و باید در این زمینه کار عملیاتی شده و به همایش و نشست بسنده نشود.

در این راستا، هماهنگی‌هایی بین شورای طرح و برنامه حوزه‌های علمیه و مجمع نمایندگان طلاب انجام شد و نزدیک به ۲ ماه روی سخنان امام راحل(ره)،   منشور روحانیت و سخنان رهبر حکیم انقلاب مدظله‌العالی، فعالیت‌های مناسبی انجام گرفت و سیاست‌ها و راهکارهای انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه تدوین و در شورای عالی حوزه‌های علمیه بررسی و تصویب شد.

به نظر بنده، این مسأله، یکی از بزرگ‌ترین تحول‌ها در حوزه بود که شورای عالی حوزه‌های علمیه، مطالبات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی از حوزه را به تصویب رساند و سپس برای اجرا به تمام ‌مدیران حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابلاغ کرد.

تصویب و ابلاغ طرح مطالبات امام راحل و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی از حوزه‌های علمیه، از طرح‌های بسیار مهمی ‌بود که همانند آن را تا آن روز در حوزه نداشتیم.

خوشبختانه فضای حوزه‌های علمیه، شورای عالی حوزه و مسؤولان حوزه انقلابی است و الحمدلله بخش‌هایی از این مصوبات اجرایی شده است و باید جهت اجرایی کردن تمام مصوبات بیش از پیش تلاش کنیم.

بنده اعتقاد دارم اگر همین مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه مطالبه شود، بحث تحول حوزه و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه بسیار سرعت خواهد گرفت. این برای نخستین‌بار است که سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به صورت دستورالعمل و آیین‌نامه درآمده و ابلاغ شده است.

    

* آیا مجمع نمایندگان طلاب بحث مطالبه از مسؤولان را نیز در دستور کار دارد؟

بله! مجمع نمایندگان جهت تحقق این مطالبه بسیاری از مسؤولان کشور را به مجمع عمومی ‌نمایندگان طلاب دعوت کرده و آنان را مورد سوال و پرسش قرار می‌دهد. در این رابطه از مسؤولانی مانند «آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس وقت قوه‌قضائیه»، «آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه»، «حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور» و «حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی» دعوت به عمل آمد و نمایندگان طلاب و فضلا به بیان سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha