جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتابخانه

بانوی نویسنده قمی بر لزوم معرفی کتب ارزشمند و پرمحتوا و در عین حال جذاب در بستر فضای مجازی برای مخاطبان نسل جدید تأکید کرد.

فاطمه دولتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تأثیر قابل توجهی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه و به خصوص در بین نسل جدید دارد، ابراز داشت: در همین ایام کرونا که کتابخانه ها و کتاب فروشی ها عملاً تعطیل شدند، ما شاهد بودیم که به دنبال کارها و اقدامات خوب و ابتکاری از سوی برخی کتاب فروشی ها و ناشران و نیز گروه های جهادی اعم از تخفیف های ویژه، توزیع کتاب رایگان، انجام قرعه کشی و نیز برخی کارهای فرهنگی و رسانه ای، تا حدودی زمینه آشتی مردم و خانواده ها با کتاب فراهم شد و حتی برخی کتاب ها فروش قابل توجهی از طریق فضای مجازی داشتند.

وی افزود: البته به عقیده بنده، فضای مجازی چندان قابلیت آن را ندارد که کل کتاب را در دسترس مخاطب قرار دهیم، هر چند که در برخی صفحات شبکه های اجتماعی، بخش هایی از کتاب ها گذاشته شده و تبلیغ می شود اما در خصوص کتاب های فاخر که از فضای زرد فاصله گرفته اند و طبعاً مخاطب خاص دارند، این مساله کمتر امکان بروز و ظهور دارد.

این رمان نویس جوان همچنین گفت: از این حیث عوامل و دست اندرکاران بازار نشر و کتاب با ارایه تسهیلات و تخفیف های مناسب همچنین اصلاح سیستم توزیع و ارسال رایگان، برگزاری جشن امضاهای مجازی و ... می توانند به رونق فروش کتاب کمک شایان توجهی کنند، ضمن آن که به هر حال ما نباید از اهمیت و ظرفیت فضای مجازی در راستای معرفی و تبلیغ آثار غافل شویم.

وی بیان داشت: به هر حال باید قبول کنیم که در وضعیت کنونی، عمده وقت جوانان و حتی بزرگسالان جامعه ما در فضای مجازی می گذرد و نمی توان چشم بر این واقعیت بست.

دولتی ادامه داد: از سویی تبلیغ و معرفی کتاب از سوی شخصیت های مشهور و نیز منتقدان صاحب نام در دیده شدن کتاب ها مؤثر است و چه خوب است که ما حتی پس از انتشار و توزیع کتاب ها، بازخوردگیری از مخاطب داشته و چنانچه تغییر و تحولی به واسطه مطالعه آن ها در مخاطب پدید آمده را به نوعی بازنشر دهیم تا افراد دیگری جذب مطالعه کتب ارزشمند و تأثیرگذار شوند.

نویسنده کتاب"شیر دارخوین" و "پهلونشین" همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که در حال حاضر، کتاب های بسیاری منتشر می شود اما در بسیاری از مواقع، مخاطب نمی داند که موضوع این کتاب ها و نوع قلم آن ها چگونه است، سوالاتی از قبیل این که آیا مورد پسند منتقدان بوده و کسانی از مطالعه آن ها لذت برده اند یا خیر، ممکن است در این میان مطرح شود.

وی با اشاره نقش مهم کتاب و کتاب خوانی در مقوله اصلاح سبک زندگی اظهار داشت: مشکلی که همیشه وجود داشته این است که کتاب هایی که برای قشر نوجوان جذاب باشد و بتواند بنیان های تعلیم و تربیت و فکری آن ها را به درستی جهت دهی کند، کم است یا خوب معرفی نشده که نیاز است نهادهایی مثل آموزش و پرورش و دیگر ارگان ها و نهادهای آموزشی این ها را برای قشر جدید معرفی کنند.

دانش آموخته جامعه الزهرا(س) همچنین گفت: در حال حاضر کتاب هایی به شکل پی دی اف در فضای مجازی منتشر شده و هیچ گونه نظارتی از سوی ارشاد بر روی آن ها وجود ندارد و این ها به راحتی و رایگان در دسترس افراد است و به خاطر برخی جذابیت های کاذب از جمله هیجانات دوره نوجوانی، مسایل جنسی، نوجوان ها را به خود جذب می کند و متأسفانه این آثار باعث تغییر ذائقه در مخاطب هم می شود و تبعات نامطلوب اخلاقی و فرهنگی نیز به همراه دارد.

وی تأکید کرد: این گونه آثار در روند تعلیم و تربیت برپایه سبک زندگی ایرانی و اسلامی خلل وارد می کند و این در حالی است که متاسفانه گاهاً ما در معرفی آثار خوب در این باره کم کاری داریم.

دولتی که چندی پیش کتاب "من بر می گردم" به قلم وی به همت انتشارات مسجد مقدس جمکران، به زیور طبع آراسته شده است، در خصوص این اثر گفت: موضوع کتاب درباره بانوان رجعت کننده است، بر اساس حدیثی از امام صادق(ع) که ایشان از چندبانو نام می برند که با امام زمان(عج) رجعت می کنند و کار پرستاری از یاران و سربازان حضرت را انجام می دهند.

وی افزود: همین حدیث منبع و بهانه نوشتن این رمان شد و در آن داستان هفت زن مطرح می شود که زندگی اصلی البته مربوط به زندگی زبیده خاتون، همسر هارون الرشید است و در کنار آن به زندگی شش زن دیگر پرداخته می شود که هر کدام از این بانوان در یک عصر و زمانه ای زندگی کرده و نقش آفرین بوده اند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha