جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فضای مجازی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: متاسفانه ترویج بی عفتی در رسانه ها و فضای مجازی تبعات شومی به همراه داشته که امروزه نظاره گر آن در جامعه هستیم.

فائزه حسین خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب اظهار داشت: مساله عفاف و حجاب از اهمیت فوق العاده ای در جامعه اسلامی برخوردار است و ما باید کاری کنیم که پیش از هر چیز در نگاه همه مردم و علی الخصوص نسل جدید، این مساله به عنوان یک ارزش و تکلیف دینی جا بیفتد.

وی افزود: البته هر چیزی که بخواهد تأثیرگذاری مطلوبی در بین مخاطبان داشته باشد، قبل از هر چیز باید به عنوان یک ارزش مطرح شود، ضمن آن که بسیاری از ارزش ها از طریق خود رسانه به جامعه و خانواده منتقل می شود.

وی گفت: از این منظر تقریباً می شود مدعی شد که دیگر دوران آن که خود خانواده به تنهایی تعیین می کرد که فرزندان چه چیزهایی را ببینند و چگونه رفتار کنند، سپری شده، به این خاطر که امروزه رسانه ها و فضای مجازی مناسبات را کاملاً تغییر داده اند و نقش خانواده به شکل قابل توجهی از این حیث کمرنگ شده است.

این پژوهشگر رسانه همچنین با اشاره به این که در این شرایط ضرورت بازنمایی مفاهیمی مثل عفاف و حجاب که بر اساس آموزه های دینی یک ارزش و وظیفه شرعی محسوب می شود، اهمیت خاصی پیدا کرده است، ابراز داشت: بنده به شدت معتقدم که زمینه و بستر لازم به منظور ارزش شدن رعایت حجاب و اعتقاد به عفاف باید قبل از هر چیز از سوی رسانه ها به خصوص صدا و سیما مهیا شود به ویژه در مقوله سریال سازی که مخاطبان انبوه میلیونی دارد.

وی یادآور شد: در این میان به ویژه نباید از اهمیت فوق العاده سریال های تاریخی و الف ویژه سیما غافل شد چرا که بیشترین بازنمایی را دارند و تا مدت ها بر روی مخاطب تأثیر می گذارند و لذا ما باید از این ظرفیت عظیم در راستای ترویج مفاهیمی چون عفاف و حجاب نهایت استفاده را ببریم، کما این که در زمان پخش سریال های عظیمی چون مختارنامه و یوسف پیامبر شاهد بودیم که چگونه خیابان ها خلوت می شد.

حسین خانی گفت: باید این مساله به خوبی به مخاطب نشان داده شود که پیشینیان ما حتی فراتر از اسلام نسبت به روابط زن و مرد و نهاد خانواده حرمت قائل بوده اند و به خصوص در سبک زندگی عالمان و دانشمندان، عنایت ویژه ای به همین نکات ظریف در مقوله حیا و عفاف صورت می گرفته، ضمن آن که مردم آن زمانه نیز به خوبی معتقد به این مسایل بوده اند و در سریال های دهه شصت تلویزیون مثل سریال ابن سینما این بازنمایی بهتر رخ داده است.

وی افزود: در سریال های تاریخی این مقطع مثل همین سریال و سریال سربداران و حتی سریالی از جنس سلطان و شبان نیز این مسایل رعایت شده، با این حال از دهه هفتاد مشخص نیست که تحت تأثیر چه عاملی در ساخت سریال های تاریخی در حجاب شخصیت ها تجدیدنظر صورت گرفت، به طوری که جلوتر که آمدیم حتی گاهی در برخی فیلم ها و سریال ها چشم چرانی در روابط میان اشخاص مشاهده می شود و این مساله طبعاً به شکل غیرمستقیم و نرم بر روی نگاه مخاطب تأثیرش را بر جا می گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروزه ما باید نسبت به رواج بی عفتی در جامعه از جمله در رسانه ها و فضای مجازی حساس و نگران باشیم، ابراز داشت: با توجه به پیامدها و تبعات شومی که رواج این بی عفتی در رسانه و فضای مجازی به همراه داشته، بسیار ضروری است که  از ظرفیت رسانه و هنر به درستی برای علاج این بی عفتی ها استفاده کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: از سویی لازم است که با تصویرسازی صحیح در قاب رسانه عفاف و حجاب را به درستی نشان دهیم و الگوهای رابطه دختر و پسر و محرم و نامحرم را بر اساس شرع مقدس اسلام بیان کنیم تا مبادا همچنان شاهد پسرفت در مباحث فرهنگی جامعه باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha