جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس جمهور در جلسه رفع موانع و تسهیل صادرات

حوزه/ رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توسعه روابط و تقویت مبادلات مرزی و کالایی با همسایگان، بر حمایت دولت از صادرکنندگان تاکید و تنوع در صادرات کالاهای غیرنفتی را موجب کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، به نقل از پایگاه ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه رفع موانع و تسهیل صادرات و فراهم شدن  زمینه برای افزایش صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه و هدف را مورد تاکید قرار داد و ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور را خاطرنشان کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مخاطرات صادرات تک محصولی برای اقتصاد کشور، تلاش برای ایجاد تنوع و اعتماد به محصولات صادراتی ایران را اقدامی لازم و ارزشمند در راستای تقویت صادرات و کمک به رونق اقتصاد کشور برشمرد.

دکتر روحانی با اشاره به مشکلات ناشی از مبارزه توام ایران با تحریم های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس عالمگیر کرونا بر اقتصاد کشور، گفت: طی ماه های گذشته بدلیل شیوع کرونا مبادلات مرزی و صادرات و واردات با کشورهای همسایه با مشکل مواجه بود که خوشبختانه با رفع تدریجی مشکل کرونا و بازگشایی مرزها با رعایت پروتکل های بهداشتی، مبادلات مرزی با همسایگان از سرگرفته شده که باید از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس جمهور در ادامه بار دیگر حمایت دولت از صادرکنندگان را به عنوان کسانی که در خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی دشمن قرار دارند، مورد تاکید قرار داد و گفت: رونق صادرات از اولویت های اصلی دولت است و با تمام توان از صادرکنندگان حمایت می کنیم.

دکتر روحانی تقویت صادرات غیر نفتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور را از سیاست های اصلی در عرصه اقتصاد عنوان کرد و افزود: در این راه کشورهای همسایه در اولویت اول روابط اقتصادی قرار دارند و سیاست دولت توسعه بیش از پیش روابط بویژه مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان است و صادرات خدمات فنی و مهندسی و ایجاد شهرک های صنعتی مشترک موجب گسترش روابط با همسایگان خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت فعال تر شدن کمیسیون های مشترک اقتصادی با کشورها بویژه همسایگان، اظهارداشت: باید از همه ابزارها و ظرفیت ها برای رشد اقتصادی و توسعه صادرات استفاده کنیم .

دکتر روحانی با بیان اینکه براساس آمار میزان رشد اقتصادی بدون سال گذشته کشور مثبت بوده است، گفت: رشد مثبت اقتصادی با وجود تحریم ها و فشار اقتصادی بی سابقه  اتفاق مهمی است که برای تداوم آن در سال جاری باید همه تلاش خود را انجام دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در یک سال باقیمانده از فعالیت خود برای تحقق شعار "جهش تولید" همه تلاش خود را انجام خواهد داد، گفت: رونق تولید راهی جز توسعه صادرات غیر نفتی ندارد و برای رونق بخشیدن به تولید داخلی باید بدنبال توسعه صادرات و شناسایی بازارهای خارجی برای عرضه محصولات خود باشیم.

دکتر روحانی در این راستا تقویت جایگاه استان های مرزی در توسعه صادرات غیر نفتی و لزوم ساماندهی برخی پایانه های مرزی به عنوان مراکز توانمندی صادرات منطقه ای را ضروری خواند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه دولت با بسیج همه امکانات و ظرفیت ها، فضای بدون درآمدهای نفتی را در شرایط تحریمی و کرونا مدیریت کرده است، افزود: در فضای بدون اتکا به درآمدهای نفتی، الگوی حاکم بر روابط سه ضلع تولید، صادرات و نفت به سود" تولید صادراتی" تغییر پیدا کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha