پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید عبدالفتاح نواب

حوزه/ همایش سراسری روحانیان، معین و معینه های حج ۱۳۹۹با سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش سراسری روحانیان، معین و معینه های حج ۱۳۹۹، امروز با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در بستر فضای مجازی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این همایش با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: متاسفانه امسال به دلیل فراگیر شدن این ویروس سفر حج تعطیل شد و زائران جهان اسلام از این سفر معنوی محروم شدند، به همین دلیل بیشتر برنامه‌ها و آموزش های زائران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقدمات سفر حج ۱۳۹۹ قبل از شیوع ویروس کرونا انجام گرفته بود، به همین دلیل خادمان ضیوف الرحمان در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زمینه سفر حج را برای زائران عزیز فراهم کنند، اما متاسفانه پس از مدت‌ها سکوت خبری، عربستان حج امسال را تعطیل اعلام کرد. به همین منظور تا قبل از اعلام رسمی عربستان، برنامه‌ریزی‌ها جهت انجام این سفر معنوی انجام گرفته بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نقش و تاثیر روحانیان در کاروان‌های حج، تاکید کرد: برای اولین بار در تاریخ حج، زائران بیش از یک سال در اختیار مدیران و روحانیان کاروان ها قرار دارند، بنابراین باید این ارتباط حفظ شود و زائران را از نظر معنوی تغذیه شوند تا برای سفر حج ۱۴۰۰ آمادگی کاملی داشته باشند.

وی با اشاره به کلام وحی و روایتی، دلسوزی برای مردم و زائران را از وظایف و رسالت‌های اصلی روحانیت برشمرد و یادآور شد: روحانیون امتداد رسالت انبیاء و رسول گرمی اسلام صلی الله علیه و اله هستند، آن ویژگی‌ها که ایشان داشتند، باید فروغی از آن را در خود ایجاد کنیم، از جمله همانند آنان شفیق و دلسوز مردم باشیم، و برای هدایت مردم دلسوزی کنیم. کمترین مشقت را به خودمان بدهیم و از این فرصت که خدا توفیق آن را روزیمان کرده، خدمتگزار مردم باشیم.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما باید مردم را به حق دعوت کنیم. اگر این چنین شد، خداوند متعال هم به ما آبرو و همکاری مردم را هدیه می‌کند،
پیامبر اکرم (ص) نیز بدون سستی و کوتاهی پیام خدا را به مردم ابلاغ کرد، ما هم باید بدون سستی این وظیفه را انجام دهیم.
از این روحانیان که تعداد آن ها هم زیاد هستند و به زائران خدمتگزاری می کنند، تشکر می کنم، بنده از نزدیک شاهد تلاش های این عزیزان بوده و هستم که چگونه در این وضعیت شیوع کرونا، شب و روز برای خدمت به زائران تلاش می‌کنند.

وی یادآور شد: پیشنهاد این حقیر به سروران عزیز روحانی این است که کتاب ایمان و کفر اصول کافی به ویژه از باب ۷۴ تا ۱۱۲ را مطالعه کنند، این بخش از روایات جنبه کاربردی برای روحانیان بسیار مفید است و در موفقیت آن‌ها بسیار تاثیرخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، اتحاد و همدلی و همراهی میان مدیر و روحانی کاروان را در حج بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: من و شما باید با همکاری مدیر کاروان کارها را پیش ببریم تا به نتیجه برسانیم اگر کمترین ناراحتی بین مدیر و روحانی کاروان باشد، آسیب آن به زائران وارد می شود، شایسته است به مدیر احترام بگذارید، در نزد زائر کار خوب مدیر را برجسته کنید. زیرا نقش روحانیت در کاروان، همچون نقش نهاد رهبری در جامعه است که وظیفه بسیار سنگینی را بردوش دارد.

وی با بیان اینکه روحانی باید با مدیر کاروان رفیق باشد، بر رعایت سیاست‌های بعثه تاکید کرد و خواستار ارتباط مستمر با زائران شد و ادامه داد: کوچکترین مسئله میان روحانی و مدیر موجب آسیب دیدن زائران می‌شود. امام صادق علیه السلام می فرماید تشکر (از خادم زائران) و گفتن مرحبا موجب می شود خداوند نیز برای شما تا روز قیامت ثواب مرحبا در نامه اعمالتان می‌نویسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب خطاب به روحانیان کاروان‌ها خاطرنشان کرد: امروز ظرفیت بسیار بزرگی در دست دارید، باید همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، به کمک‌های مومنانه بیندیشید، ما باید این کار را مدیریت کنیم و همه زائران به میدان بیایند، نیازمندان را شناسایی و به آن‌ها رسیدگی کنیم. اگر نیاز مومنی را برآورده کنید، بیست حج برای شما نوشته خواهد شد، مردم ما بسیار خوب هستند اگر از آن‌ها بخواهیم، ما را در این رزمایش کمک خواهند کرد.

در ادامه این همایش، علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت به گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه اجرایی حج ۹۹ ارائه کرد و گفت: حج واجب الهی است که خداوند بر آن تاکید فراوان داشته است که همه از بهره ببرند و کسانی که در حج حضور ندارند از این نعمت الهی استفاده کنند، امیدواریم بتوانیم سال بعد با از بین رفتن ویروس کرونا حج را برگزار کنیم. گرچه امسال توفیق حضور در موسم حج را نداشتیم، اما وظایف سازمان حج تعطیل بردار نیست و همچنان کارها ادامه دارد.

وی بر ضرورت ترویج فرهنگ حج و زیارت در جامعه و ارتقای توانایی و ماندگاری آثار حج و زیارت با برنامه‌ریزی و هماهنگ عوامل و کارگزاران حج تاکید کرد و یادآور شد: باید اتحاد، همدلی و هم افزایی بین عوامل و کارگزاران حج و زیارت وجود داشته باشد، گرچه امسال در عملیات حج نیستم، اما باید بتوانیم با بازنگری در روش ها نسبت به بالا بردن کیفیت کارمان تلاش کنیم و نسبت به فرآیندها و روش ها اقدامات جدیدی را انجام بدهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال ۷۳ هزار نفر از زائران ثبت نام شده وجه ۲۵ میلیون تومانی خود را واریز کرده بودند، وجه زائران ثبت نام شده به بانک مرکزی برای تامین ارز واریز کردیم و این اقدام بزرگ ترین کمک برای زائران بود که باعث می‌شود ارز را برای آنان ذخیره کنیم.

وی افزود: تمامی زائران که امسال قصد اعزام به حج را داشتند در سال آینده اعزام می‌شوند و این پولی که دادند برای اعزام سال آینده و تأمین ارز هزینه خواهد شد. زائرانی که امسال ۲۵ میلیون تومان ثبت نام کرده بودند با قیمت ارز امسال در سال آینده اعزام می‌شوند و ارز آنها حفظ می شود.

رشیدیان به برخی تغییرات و تحولات داخلی عربستان اشاره کرد و گفت: این روزها تغییر و تحولاتی را در عربستان داریم، تمام تلاش ما این است که قیمت حج را افزایش ندهیم و ارز زائران را تثبیت کنیم.

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری  آقای اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت سخنرانی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha