پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی وحید خراسانی

حوزه/ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی ارسال نموده و پاسخ آن را دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است:

  

- سؤال

سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟
نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت می‌کند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود.

   

- پاسخ:

علیکم السلام

قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی فضلی ابوخیلی ( طلبه پایه هفتم ) IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    2 0
    فقط میگیم حرامه خوب راه حل بگید که حرام نشه میشه کاری کرد که ربا نشه مثلاً یه راه حل اینه:این پول رو دولت به حساب مالک واریز کنه بعد خودش میشه مستأجر سپس خانه رو اجاره بده به مستأجر که میشه مستأجر ثانی واون هم ماهی ۵۴۰ تومن رو به حساب دولت واریز کنه اگرم ودیعه دولت کمتر از رهن کامله خوب مثلا۶۰٪خانه رو دولت اجاره کنه بعد اجاره بده به مستأجر و ۴۰٪ مابقی رو خود مالک در مقابل مبلغی مثلاً ماهی ۵۰۰ تومن اجاره بده به اون مستأجر بابا وقتی فقط بگیم رباست نگیرید طرف که مشکل داره از دین زده میشه خوب اگه راه حلی هست بگیم حرف من جوجه طلبه خریدار نداره ولی اگه مراجع یادفترشون یا بزرگای حوزه راه حل بدن خریدار داره پس برا چی مکاسب می‌خونیم باید به درد جامعه بخوره یانه فقط بخونیم و امتحان بدیم وبعد بگیم مکاسب رو شفاهی پیش بیگدلی امتحان دادم شدم ۱۸ بعدش به خودمون بنازیم که من خوره مکاسبم و... بابا باید کار مردم رو حل کرد درضمن شهادت امام محمدباقر علیه‌السلام بر تمام عالم تسلیت باد یاعلی