پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
لبنان

حوزه/ دکتر حسین آجرلو گفت: تنها بهره مند این حادثه رژیم صهیونیستی بود و انگشت اتهام به سوی محور عبری-عربی و غربی و به خصوص اسرائیل است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با گذشت چند روز از انفجار بزرگ بندر بیروت که خسارات عظیمی به ملت و دولت لبنان وارد کرد، همچنان گمانه زنی های کارشناسان و رسانه های مختلف در خصوص علت اصلی این حادثه دردناک ادامه دارد. رسانه های محور عبری- عربی و غربی در این شرایط سعی می کنند، لبنان را با اختلاف افکنی به سمت جنگ داخلی پیش ببرند و با متهم نمودن مقاومت مردم را نسبت به حزب الله بدبین کنند و متهمان و ذی نفعان این حادثه که محور شرارت منطقه یعنی اسرائیل ،عربستان و آمریکا و کشورهای غربی هستند را به حاشیه امن انتقال دهند. حال آنکه صرف نظر از عمدی یا سهوی بودن این حادثه تنها ذی نفع این فاجعه رژیم صهیونیستی است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با "دکتر حسین آجرلو" فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی لبنان و کارشناس مسائل لبنان به گفت و گو پرداخته است.

دکتر حسین آجرلو در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: لبنان کشوری است که همیشه مرکز توجه بوده و هر اتفاقی در آن رخ دهد حتی به طور غیر عمد هم باشد، با تبعات سیاسی و امنیتی  روبرو خواهد بود.

وی ادامه داد: در خصوص انفجار بیروت از همان ابتدا گمانه زنی ها و فرضیه های متعدد در بین رسانه ها و محافل خبری وجود داشته که هر یک به طریقی اظهار نظر می کردند و برخی از کارشناسان و رسانه ها این حادثه را یک نوع  خرابکاری و یا حمله رژیم صهیونیستی و انفجار در انبار مهمات معرفی کردند.

آجرلو افزود: هر چه از این حادثه گذشت، تعداد فرضیه ها کاهش پیدا کرد و یک فرضیه تقویت شد. واقعیت امر این است که  تا زمانی که از لحاظ پلیسی و امنیتی دلایل این حادثه  مشخص نشود نمی توان اظهار نظر قطعی کرد.

احتمال تئوری های توطئه بعد از حوادث مبهم در لبنان

وی تصریح کرد: اما آنچه در تحولات لبنان وجود دارد این است که همواره بعد از هر اتفاق یا حادثه ای  شاهد جنگ روایت ها از تئوری های توطئه هستیم. معمولا در لبنان بعد از هر اتفاقی تئوری توطئه تقویت می شود و هر جناحی و جریان سیاسی بدون درنظرگرفتن دلیل واقعی آن قصد متهم کردن دیگری را دارد.

کارشناس مسائل لبنان گفت: آنچه تاکنون مسوولان لبنانی مطرح کردند؛ مشخص شده انفجار در انبار شماره ۱۲ که در آن نیترات آمونیوم به صورت کالای قاچاق توقیف شده بود، رخ داده که مطالب زیادی درباره آن مطرح شده است.

وی گفت: در لبنان اصولا در پی اتفاقاتی که می افتد، مسئله ای برای حل شدن وجود ندارد. حتی اگر آن اتفاق عمدی باشد، طرف ها یکدیگر را متهم می کنند و ممکن است مجددا جنگ داخلی برپا کنند. از سوی دیگر همچنان که بعد از گذشت سال ها پرونده های مبهم در  لبنان مثل ترور رفیق حریری وجود دارد، بعید نیست این انفجار هم پرونده مبهم دیگری تلقی شود. بسیاری از اتفاقات مبهم در لبنان به دلایل خاص خودش مبهم می ماند و  طرف ها تمایل به عمیق شدن بررسی آن ندارند، مثل این حادثه چون اتفاقات بعد از آن تبعاتش بیشتر ازخود، انفجار است.

ضربه مهلک انفجار بیروت بر اقتصاد و معیشت لبنان

وی با اشاره به اثرات منفی این فاجعه بر اقتصاد لبنان گفت: لبنان از لحاظ اقتصادی دچار چالش جدی شده است . چون این کشور کشاورزی و صنعت قابل توجهی ندارد و از سوی دیگر مرزهایش از جنوب با اسرائیل و از غرب ، شرق و شمال با کشور سوریه است که خود شرایط بحرانی دارد. تنها مرکز ورود کالا و مواد مورد نیاز لبنان بندر بیروت بود که در حال حاضر با  حجم خرابی گسترده ای روبرو شده و به یک چالش جدید تبدیل شده است. و این در حالی است که  نزدیک به ۸۰ درصد کالا در لبنان وارداتی است و این حادثه می تواند بحران اقتصادی جدی در لبنان ایجاد کند و دارای تبعات کوتاه مدت شدیدی باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از  سیلوهای گندم در این حادثه از بین رفته، سیلوهایی که نان مردم لبنان را تامین می کرد، مشکل واردات سوخت نیز تحت تاثیر این حادثه قرار می گیرد و مشکلات عدیده ای برای مردم لبنان به  وجود خواهد آمد.

آجرلو با اشاره به اینکه  لبنان در یک سال اخیر بحران های اقتصادی  زیادی را پشت سر گذرانده است افزود: ۳۰۰ درصد ارزش پول این کشور کاهش پیدا کرده و مردم با چالش های اقتصادی رو برو شدند. بخشی از اقتصاد لبنان از تجارت باسوریه انجام می شد که  بر اساس "قانون سزار" با چالش روبرو شده و از این رو ممکن است از این به بعد شاهد فاجعه اقتصادی در لبنان باشیم.

ضربات اقتصادی بر اقتصاد سوریه و لبنان

کارشناس مسائل لبنان گفت: اصولا لبنان بخشی از تجارت سوریه بوده و به خاطر این انفجار تبعات اقتصادی برای سوریه و دمشق که لبنان مقر تامین کالا  برایش بوده چالش هایی ایجاد می شود. چرا که بخشی از واردات و صادرات سوریه از این بندر انجام می شده است.

وی با اشاره به اثرات سیاسی انفجار در لبنان گفت:  با توجه به شرایط فعلی لبنان ممکن است با  "حسن دیاب" نخست وزیر لبنان که به نظر می رسد پشتوانه سیاسی نداشته باشد، در چند ماه آینده مخالفت شود و با تغییر کابینه یا سقوط  دولت مواجه شود. طرف های رقیب نیز ممکن است بر دولت فشار بیاورند تا دولت سقوط کند. در بعد  منطقه ای نیز  شاید بعد از این اتفاق در جنگ روایت ها  قدرت های رسانه ای محور عبری -عربی و غربی فشار را بر محور مقاومت افزایش  دهند که این امر هوشمندی بیشتری را می طلبد.

تنها برنده انفجار بیروت همسایه اشغالگر صهیونیستی است

کارشناس مسائل لبنان خاطر نشان کرد: در بحث تحولات لبنان زمانی که این پازل ها را کنار هم می گذاریم چه این اتفاق عمدی و یا سهوی باشد، تنها بهره مند و برنده این وضعیت رژیم صهیونیستی است؛ چرا که  به نوعی دولت لبنان به عنوان همسایه این رژیم دچار بی ثباتی شده و همانطور که همیشه اسرائیل به دنبال ضعف و عدم استقرار در لبنان بود به نوعی خواسته او در حال حاضر تحقق پیدا کرده است، چرا که به زعم اسرائیل لبنان تضعیف شده و سال های سال با چالش روبرو است.

آجرلو با اشاره به یکی دیگر از منافع این حادثه برای رژیم صهیونیستی گفت: این حادثه شاید در نظر اسرائیل مانع از اقدام تلافی جویانه حزب الله علیه حملات اخیر این رژیم باشد. از سوی دیگر این اتفاق زمینه را برای نجات سوریه از بحران از طریق  کریدور محور مقاومت از لبنان تا تهران  را با چالش روبرو کرده است.

وی خاطر نشان کرد: تنها بهره مند این حادثه رژیم صهیونیستی بود و انگشت اتهام به سوی محور عبری-عربی و غربی و به خصوص اسرائیل است که این حادثه منافع بسیاری برای این رژیم داشت و خسارت های زیادی را به مردم لبنان وارد کرد.

ضرورت هوشمندی رسانه های مقاومت در جنگ تبلیغاتی دشمن

وی در پایان گفت: اگر این حادثه غیر عمدی هم باشد باید در جنگ روایات ها ببینیم چه کسی پیروز خواهد  شد و این نیازمند همت رسانه ای است که رسانه های نزدیک مقاومت هوشمندانه به طوری جنگ روایات و  جنگ رسانه ها و تبلیغاتی  را ساماندهی کنند،  تا بین طرف های لبنانی  همدلی و همکاری تقویت شود و بتوان شرایط موجود را مدیریت کرد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    بود طبل خالی صذایش شدید __نفهمتر ز مکرون ،ترامپ کس ندید __ترامپی که سر تا بپایش پلید __گرفته است شیر زیاد از ولید ___خودش در جهان یکه تاز است بجهل ___چنین مفسدانی نگردند اهل . ____________________________________________________________________ -از زبان حزب الله خطاب به مکرون : هان ای رئیس کودن ،بیجا نباش شادان__اینک کسی نباشد نادان تر از تو نادان -----جدّی گرفته ایم ما دشمن را هر که باشد ___کوبیم شدید بفرقش تا خرد شود بپاشد .