شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ استاد دانشگاه تهران با بیان این که قرارداد ۲۵ ساله با چین ضربه سنگینی به هژمونی آمریکا می‌زند، گفت: این قرارداد زمینه کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار را فراهم می‌سازد.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به استقلال جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های گذشته اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تمام تلاشمان این بوده است که بر اساس ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب با تمام دنیا روابط خوب و حسنه در عرصه‌های مختلف داشته باشیم به غیر کشور جعلی و غاصب اسرائیل منعی برای ارتباط با سایر کشورها نداشتیم.

 استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکا به دلیل بدعهدی‌ها و دشمنی‌های مکرری که با ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته هم‌راستا با اسرائیل است و در واقع جایی در سیاست خارجی کشورمان ندارد.

صادقی نسب تأکید کرد: در عرصه‌ای بین‌الملل اساس برقراری ارتباطات بر اساس منافع ملی و دوطرفه‌ای کشورها است.

وی با اشاره مباحث مطرح‌شده در هفته‌های اخیر مبنی بر عقد قرارداد ۲۵ ساله با چین ابراز داشت: چین در ۴ دهه‌ای گذشته همواره از کشورهای دوست ما بوده و روابط ما با این کشور بر سه اصل حکمت، عزت و مصلحت استوار بوده است.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: علاوه بر این در سال‌های گذشته هیچ بدی از این کشور ندیدیم و این نشان می‌دهد می‌توان با این کشور به قراردادهای بلندمدت هم‌فکر کنیم.

وی با انتقاد از مخالفان این طرح، افزود: در سال ۲۰۱۴ استرالیا کشور چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری خود انتخاب کرد و قرارداد بلندمدتی را انعقاد کرد.

صادقی نسب تصریح کرد: انعقاد چنین قراردادی این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم دلار را به حاشیه ببریم و اقتصاد را از تأثیرپذیری که از دلار دارد خارج کنیم.

وی ادامه داد: با انعقاد این قرارداد کشورمان می‌تواند یک متحد قابل‌اتکا را پیدا می‌کند که اتفاقاً تأثیر بزرگی بر اقتصاد جهان دارد و درواقع ضلع اصلی اقتصاد بین‌المللی امروز کشور چین است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: چین امروز در جایگاه دوم اقتصاد جهان قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود و این برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود که با این کشور قراردادی بلندمدت داشته باشیم.

وی این قرارداد را یک نقطه قوت در اقتصاد کشورمان برشمرد و گفت: این قرارداد برای چین نیز بسیار اهمیت دارد به‌هرحال این کشور در رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که با آمریکا دارد اهرم‌های مختلف را می‌تواند به کار بگیرد و این قرارداد نیز یک اهرم قدرت برای چین خواهد بود.

صادقی نسب افزود: ما با کشورهای دیگر نیز روسیه نیز می‌توانیم بر اساس اصول و ارزش‌هایی که در سیاست خارجی داریم قرارداد همکاری بلندمدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: دنیای امروز دنیای معامله و تجارت است و طوری نیست که بخواهیم با کشورهایی که با ما دوست هستند رابطه‌ای نداشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: این قرارداد این پیام را برای کشورهای غربی دارد که جمهوری اسلامی توانمند و خلع سلاح نیست و می‌تواند با سرمایه‌گذاران بین‌المللی کار کنند.

وی تأکید کرد: این قرارداد ضربه سنگینی به هژمونی آمریکا می‌زند و این پیام را دارد که کشورها دیگر تحت سلطه برده گونه‌ای که ایالات‌متحده برای خود متصور است، نخواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    وسایل صوتی و تصویری ، لباس ، ماشین و ..تا کنجد و سیر مان که از چین وارد می شد. بقیه هم روش .
  • کوشا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    چینی ها دین توحیدی ندارند و نجاست آنها یقینی است . پی چطور مواد خوراکی از آن کشور وارد کشور می شود .