سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مرحوم امامی

حوزه/ امام(ره) فرمودند: فعلا صلاح نیست که شما در میبد مدرسه بسازید چون اگر مدرسه ساخته شود، حکومت پهلوی آن را از شما می گیرد و صلاح نیست سهم امام در این زمینه خرج شود ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید اسدالله امامی، موسس مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) شهرستان میبد گوشه ای از خاطرات این عالم فقد را مرور می کنیم.

بیشتر بخوانید:

مؤسس مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) میبد درگذشت

 او در نجف اشرف از محضر امام خمینی(ره) کسب فیض کرد و حاصل این ارتباط نزدیک با امام(ره) خاطرات زیبایی است که ذیل کتابچه ای غیررسمی، آن را به رشته تحریر درآورده است. 

اجازه امام(ره) برای ساخت حوزه علمیه در میبد

حضرت امام(ره) در مصرف وجوهات دقت زیادی داشتند و با شرایط خاصی اجازه مصرف می دادند. از آنجا که میبد حوزه علمیه نداشت و بنده هم اجازه اخذ وجوهات از جانب حضرت امام(ره) را داشتم از ایشان خواستم تا اجازه دهند مقداری از سهم امام را خرج ساخت مدرسه علمیه در میبد نمایم.

ایشان در جواب فرمودند: اگر آقای صدوقی بنویسند و تأیید کند که میبد نیاز به مدرسه علمیه دارد، آن وقت اجازه می دهم. من نامه ای به آیت الله صدوقی نوشتم و قضیه را برای ایشان شرح دادم و از ایشان خواستم تا نامه ای به محضر امام بنویسند. ایشان هم نامه ای خدمت حضرت امام نوشتند و در آن نامه، نیاز میبد به حوزه علمیه را تصدیق فرموده بودند.

نامه را خدمت حضرت امام بردم، اما وقتی حضرت امام نامه را خواندند، فرمودند: فعلا صلاح نیست که شما در میبد مدرسه بسازید، چون اگر مدرسه ساخته شود، حکومت پهلوی آن را از شما می گیرد و صلاح نیست سهم امام در این زمینه خرج شود. خیلی ناراحت شدم و نزد آقای خاتم یزدی رفتم و تمام قضایا را به ایشان گفتم. ایشان خدمت امام رفته بود و قضیه را پرسیده بود. حضرت امام در جواب آقای خاتم فرموده بودند: به سید اسدالله بگویید بیاید پیش من.

خدمت حضرت امام رفتم. ایشان فرمودند: پیغام شما رسید اما می خواهم یک نکته را به شما بگویم که هیچ وقت آن را فراموش نکنی و آن اینکه بدان  من با هیچ کس رو دربایستی ندارم و با کسی عقد اخوت نبسته ام. دشمن ترین دشمنان من و دوست ترین دوستان من در حکم خداوند، نزد من مساوی اند. اگر اصرار دارید که مدرسه علمیه بسازید، باید یک مسجد هم در آن مدرسه بسازی.

گفتم: آقا! میبد، مسجد زیاد دارد.

حضرت امام فرمودند: اگر در مدرسه مسجد بسازید، حکومت پهلوی به خود اجازه نمی دهد در مدرسه دخالت کند و به وسیله مسجد، مدرسه و حوزه هم حفظ می شود و بر اساس این فرمایش امام(ره) مسجد و مدرسه در کنار هم ساخته شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha