جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حاج عباس حیدرزاده در گفت وگو با خبرگزاری حوزه

حوزه/ رئیس کانون مداحان استان قم بر لزوم زمینه سازی برای رونق هر چه بیشتر روضه های خانگی در محرم امسال تأکید کرد.

حاج عباس حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تأکید فراوان حضرات معصومین(ع) مبنی بر لزوم اقامه عزای سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: یکی از سنت های مؤکد ائمه اطهار(ع) در این زمینه برپا داشتن روضه های خانگی بوده است، کما این که در تاریخ داریم امام صادق(ع) به شاعر و مرثیه خوانی که به محضر ایشان مشرف می شد، می فرمودند که برای نزدیکان و اهل و عیالشان در خانه روضه بخواند و حتی می فرمودند که پرده ای در داخل خانه زده شود و آن سوی پرده دختران و زنان بنشینند و در مجلس روضه شرکت کنند.

وی افزود: در آن دیدار معروف دعبل خزاعی با امام رضا(ع) نیز حضرت به ایشان متذکر شدند که روز اول محرم است و در آن مجلس این شاعر مخلص اهل بیت(ع)، شعر معروفش را خواند و حضرت گریه کرد و سپس دعبل را مورد لطف و تفقد خویش قرار داد. همچنین حضرت ثامن الحجج(ع) خطاب به ابن شبیب فرمود که اگر می خواهی برای چیزی گریه کن، پس برای جد ما گریه کن و بعد خود حضرت شروع به روضه خوانی کرده و همگان را به یاد مصائب سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا انداختند.

این مداح با اخلاص اهل بیت(ع) همچنین گفت: در واقع همه ائمه (ع) ما این اهتمام ویژه را نسبت به اقامه عزای سیدالشهدا(ع) داشتند و شیعیان و محبان را به خصوص توصیه جدی به همین مساله می کردند.

وی بیان داشت: به عنوان مثال، امام باقر(ع) به هارون مکفوف که خدمت ایشان رسیده بود، فرمودند برای ما روضه جدمان حسین(ع) را بخوان که هارون نیز همین کار را کرد و تعدادی از یاران و نزدیکان که در منزل امام باقر(ع) بودند همگی گریه کردند و سپس حضرت فرمودند که آن طور که در مجالس خود روضه می خوانید، برای ما بخوانید و بعد از گریه بسیار باقرالعلوم(ع)، تأکید کردند: "هر کسی که برای جد ما گریه کند یا کسی را بگریاند، اهل بهشت است. "

رئیس کانون مداحان استان قم همچنین ادامه داد: آنچه مسلم است این که برپایی مجالس روضه خانگی جزو سیره و سنت ائمه اطهار(ع) بوده است که البته امسال به جهت تداوم وضعیت کرونایی لازم است که اقامه عزای سیدالشهدا(ع) با رعایت کامل مسایل بهداشتی برگزار شود تا مبادا به واسطه اجتماع در محافل، سلامت انسان ها به خاطر اُفتاده و به این وسیله فشار و هزینه فراوانی بر شبکه بهداشت و درمان کشور تحمیل گردد.

وی گفت: در واقع یکی از بهترین راهکارها در چنین وضعیتی، رونق روضه های خانگی است، چه آن که توجه به این مساله باعث می شود که برکت نام و یاد اهل بیت(ع) و به خصوص امام حسین(ع) در منازل ایجاد شده و به این واسطه زمینه ای فراهم شود که انشاالله بلاها از اهل خانه و اهل روضه دفع گردد.

حیدرزاده همچنین افزود: به هر حال این سنت روضه خانگی از قدیم الایام نیز وجود داشته، کما این که در گذشته برخی روضه ها بعد از نماز صبح برگزار می شده به طوری که هنوز هوا روشن نشده، مجلس تمام می شد. هنوز هم در برخی شهرهای کشور این سنت دایر است و لذا بحث روضه های خانگی چیز جدیدی نیست، کما این که همان طور که اشاره شد در سیره و سنت اهل بیت(ع) و بزرگان ما وجود داشته و مورد تأکید نیز بوده است.

وی بیان داشت: در همین سال ها نیز بسیاری از مردم در مجالس روضه خانگی که معمولاً شب های جمعه یا روز جمعه یا دیگر ایام هفته برگزار می شده، حضور پیدا کرده و می کنند و به خصوص این مساله در ایام شهادت اهل بیت(ع) مشهودتر و پررنگ تر بوده است.

رئیس کانون مداحان استان قم همچنین گفت: به هر حال ما باید این سنت ارزشمند را احیا کنیم و دوستان مداح نیز اعلام آمادگی کرده اند که اگر در خانه ای روضه ای بود انجام وظیفه کرده و آمادگی برای حضور دارند و قطعاً وعاظ و سخنرانان محترم نیز چنین آمادگی دارند و هر کسی دوست دارد که در دستگاه مقدس سیدالشهدا(ع) به نوعی خدمت و ابراز ارادت کند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: به عنایت امام حسین(ع) و اولاد و اصحاب بی نظیر ایشان، این معضل و بلیه نیز از کشور ما و بلکه همه جای دنیا رفع شده و در آینده بتوانیم بار دیگر مجالس عزای حسینی را با شور و گستردگی سابق و بلکه افزون تر برگزار نماییم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha