سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آسیب‌های اجتماعی

حوزه/ معاون اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم گفت: نیازمند محله محوری و تمرکز بر روی محله‌های آسیب‌پذیر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسین غریب امروز در نشست خانواده و آسیب‌های اجتماعی که به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و معاونت اجتماعی استانداری قم در سالن امام رضا(ع) واقع در فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: تجربه نشان داده که هرکجا مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد با اراده وارد عرصه‌ها شدند، مبنای تحول شدند نمونه بارز آن همین مواسات و همدلی در مقابله با آسیب‌های ناشی از کرونا که حیرت همگان را برانگیخته است در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه خانواده هم به این عزم عمومی و وجدان جمعی نیازمندیم و حل معضلات اجتماعی بدون همراهی مردم امکان موفقیت طرح و برنامه‌های دولت‌ها را کاهش می‌دهد. خانواده سنگ بنای جامعه است و برای استحکام این بنا همگان مسئول هستند چرا که  بی تفاوتی در این زمینه از هر فرد یا مقامی اساس جامعه را دستخوش تزلزل خواهد کرد.

معاون اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم، خاطرنشان کرد خانواده‌ها درزمینهٔ مراقبت‌های فرهنگی از کودکان به‌ویژه در دنیای به اصطلاح مجازی بیشتر احساس مسئولیت کنند.

وی به آسیب‌های فردگرایی ناشی از وابستگی بیش‌ازحد به شبکه‌های مجازی در بزرگ‌سالان هم اشاره کرد و گفت جمع خانواده برای ابراز احساسات و عواطف خود نیازمند فضای گرم یا همان محفل بانشاط خانوادگی است که به‌واسطه همین اعتیاد بیش‌ازحد به وب‌گردی‌ها و بازی‌ها و سرگرمی‌ها به حاشیه رانده‌شده است.

وی ادامه داد: اگر در کنار اقدامات نهادهای دولتی مرتبط با مباحث خانواده نهادهای مردمی با محوریت خانواده را از جهات مختلف تقویت کنیم این گروه‌ها که بر خاسته از بطن جامعه نیز هستند از نزدیک رتق‌وفتق امور را عهده‌دار می‌شوند و ما شاهد کاهش آسیب‌ها در این حوزه خواهیم شد.

غریب ابراز داشت: در شرایط کنونی جامعه که آسیب‌های گوناگونی دورتادور خانواده‌ها را فراگرفته خوب است از طریق همین نهادهای مردمی، آموزش‌ مهارت‌های ارتباطی سالم و شیوه‌های مناسب همسر داری و راه‌های درست فرزند پروری بر اساس تعالیم اسلام ناب به اعضای خانواده‌ها به اجرا گذاشته شود تا اعضای خانواده بتوانند نقش‌های خود را به‌خوبی اجرا تا در کنار هم زندگی شیرین را تجربه کنند،.

وی تأکید کرد: در خصوص آموزش خانواده‌ها هنوز از میانگین استاندارد پایین‌تر هستیم و در این زمینه باید اقدامات مناسبی را انجام بدهیم.

غریب بیان داشت: درزمینهٔ آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در کلان‌شهرها باید روی احیای دوباره هویت محله‌ها تمرکز کنیم به‌خودی‌خود یک نوع نظارت اجتماعی محله بر رفتار افراد ساکن در محله ایجاد خواهد شد که آثار آن در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی قابل‌توجه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha