پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین پناهیان گفت: طلبه‌ها در قضیه مواسات نسبت به گروه‌های دیگر پیشتاز بودند؛ مسئله کمک به کادر درمانی در بیمارستان‌ها، تغسیل اموات کرونایی، تولید ماسک، جمع‌آوری آذوقه و انتقال و توزیع آن در بین نیازمندان هر کدام به نوع خودش خیلی زیبا صورت گرفت.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در همایش مجازی طلایه‌داران تبلیغ که شامگاه یکشنبه ۲۶ مردادماه برگزار شد، به موضوع امتحان عظیم مواسات در آستانه ظهور پرداخت و گفت: برخی موضوعات می‌توانند جنبه راهبردی پیدا  کنند، در زمان دفاع مقدس جهاد و شهادت آن‌قدر اهمیت داشت که فردی  اگر مؤمن بود ولی اعتقاد به دفاع از وطن نداشت در جامعه اسلامی مورد قبول نبود، امروز هم جهاد اهمیت دارد ولی معنای گسترده‌تری در عرصه‌های مختلف پیداکرده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی کشور، مواسات یک موقعیت راهبردی برای جامعه است، افزود: امام معصوم(ع) یکی از ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) را نداشتن مرز مالکیت اموال در بین یکدیگر بیان می‌کند؛ یعنی به‌راحتی مال خود را تقسیم می‌کنند تا نیازهای یکدیگر را برطرف کنند، مانند رفتار انصار در آغاز اسلام با مهاجرانی که از مکه به مدینه آمدند و نیمی از خانه‌ها و اموال خود را در اختیار مردم قرار دادند.

این استاد حوزه  افزود: اگر در زمانی به سر ببریم که مقدمه‌ساز ظهور باشیم و به مسئله مواسات رسیده باشیم، این‌یک نوع امتحان است، شرایط سختی در مقابله با بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی داریم.

دلجویی از محرومان، ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدای سه وظیفه دینی و راهبردی عالمان دین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب اسلامی درباره رسالت عالمان دینی و حوزه‌های علمیه، گفت: ایشان سه وظیفه دینی و راهبردی برای عالمان دینی بیان می‌کنند از جمله؛ دلجویی از محرومان، ارائه خدمات اجتماعی و دیگری محرومیت‌زدایی است، در سال‌های گذشته طلبه‌ها در عرصه‌های کمک‌رسانی و بازسازی منازل سیل‌زده‌ها پیشتاز بودند و امروز در عرصه مقابله با کرونا از همان آغاز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه طلبه‌ها در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم تا به امروز ابرقدرت بودند، افزود: مسئله مواسات موضوع راهبردی است، هدفی برای زمینه‌ساز ظهور است، تمدن اسلامی باید از این دالان عبور کند، تجربه‌ای که مقابله با شرایط اقتصادی و بیماری کرونا در کشور ایجاد کرد و طلاب و سایر اقشار جامعه با مواسات و کمک‌رسانی در این مدت حضور داشتند، باید تبدیل به یک‌رویه و ارزش استراتژیک تبدیل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان افزود: خدا به ما طلبه‌ها رحم کند، در همه جریان‌ها پیشتاز باشیم، طاقت زیادی می‌خواهد، درباره همدلی و مواسات در احادیث و روایت ائمه اطهار(علیهم‌السلام) ارزش‌های زیادی بیان‌شده است، از این نکات برای هر چه‌بهتر شدن جریان مواسات در کشور استفاده کنیم.

راهبردی بودن موضوع مواسات برای مؤمنین تبیین شود

وی با اشاره به اینکه اهمیت راهبردی بودن موضوع مواسات برای مؤمنین جامعه باید تبیین شود، تصریح کرد: طلبه‌ها در قضیه مواسات نسبت به گروه‌های دیگر پیشتاز بودند؛ مسئله کمک به کادر درمانی در بیمارستان‌ها، تغسیل اموات کرونایی، تولید ماسک، جمع‌آوری آذوقه و انتقال و توزیع آن در بین نیازمندان هر کدام به نوع خودش خیلی زیبا صورت گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با اشاره به آموزش نوجوانان و دانش آموزان و فرزندان در خانواده به تمرین مواسات، گفت: یکی از ویژگی‌های زندگی مؤمنانه تمرین کمک کردن به یکدیگر و اهمیت رفع نیازهای هم نوع خود است که باید از آغاز در محیط خانواده این تمرین آغاز شود.

وی ادامه داد: یکی از ترفندهای آموزشی در مدارس و درس‌های آموزشی که می‌تواند رفتار مؤمنانه در بین دانش آموزان ما ایجاد کند، آموزش مواسات است.

طلاب گسترش‌دهنده فرهنگ مواسات در جامعه باشند

این سخنران حوزوی تأکید کرد: به محرومیت‌زدایی و موضوع مواسات باید عمیق‌تر نگاه کنیم، مبلغان حوزه اهمیت مواسات در زندگی گذشتگان را، برای مردم به‌درستی تبیین کنند و در برنامه‌های تبلیغی خود گسترش‌دهنده فرهنگ مواسات در جامعه باشند.

گفتنی است، همایش مجازی طلایه‌داران تبلیغ از سوی سازمان تبلیغات اسلامی کشور به‌صورت مجازی با حضور مبلغان محرم و صفر از ۲۵ مردادماه جاری به مدت ۴ روز با سخنرانی شخصیت‌های حوزوی کشور در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha