پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله تسخیری در فیضیه قم

حوزه/ آیت الله اراکی بیان داشت: آیت الله تسخیری حالتی از تواضع و افتادگی را داشت که درحقیقت مصداق بارز فروتنی علوی بود و در عین افتادگی کاملا بر عقاید و فقه مذاهب دیگر تسلط داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی در آیین بزرگداشت مرحوم آیت الله تسخیری که پنجشنبه شب با حضور مدیر حوزه های علمیه کشور و جمعی از اساتید و علمای حوزه علمیه قم و با قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری و با رعایت اصول بهداشتی در مدرسه مبارکه فیضیه برگزارش، عنوان داشت: مراسم بزرگداشت عالمی بزرگ و زبان گویای جهان اسلام است که می تواند الگویی موفق برای جوانان علاقه مند به عرصه تبلیغ بین الملل باشد.

وی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و رحلت این عالم مجاهد گفت: این مرد بزرگ در طول عمر پربرکتش هم در عرصه ی تبلیغ اسلام و تشیع و در عرصه جهاد با طاغوت ها و هم در عرصه ی تعلیم، تربیت و تألیف و تولید علم از پیشتازان بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: یکی از ویژگی های ایشان در بُعد شخصیتی، پشتکار علمی و جهادی ایشان بود؛ بنده هرجا می رفتم از موریتانی تا آن سوی اندونزی اثر فعالیت های ایشان را می دیدم و مشاهده می کردم که مردم و علمای آن بلاد می گفتند از طریق آیت الله تسخیری با اسلام آشنا شده ایم.

وی افزود: ایشان با سینه ی گشاده، صبر و حوصله ی عجیب و مثال زدنی و با لبخندی که همیشه بر لب داشتند با مخالفین و موافقین تفکر شیعی برخورد می کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ایشان توانستند پیام اسلام را و انقلاب را با زبانی شیوا و تأثیر گذار در جهان منتشر کنند.

وی تصریح کرد: آیت الله تسخیری حالتی از تواضع و افتادگی را داشت که درحقیقت مصداق بارز فروتنی علوی بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: ایشان در عین حال که افتاده و فروتن بودند، دست پری از جهت علمی داشتند و در مباحث مربوط به مذاهب مختلف مسلط و مبرّز بودند و دست بالا را در مجالس مختلف داشتند.

آیت الله اراکی در ادامه عنوان داشت: فقهی که آیت الله تسخیری مسلط بودند، فقه معاصر و امروز بود؛ این عالم مجاهد نوشته های باارزشی در زمینه ی فقه نظام نوشته اند که واقعا می تواند راهگشای بسیاری از مسائل علمی و سؤالات طلاب باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به  مباحث فقه سیاسی به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: چنین دستاورد علمی در تاریخ اسلام برای اولین بار در این زمان ارائه شده است.

وی افزود: نهادهای آموزشی کشور و رسانه ها باید این فقه مدوّن را به مردم و نخبگان جامعه معرفی کنند؛ بسیاری از اندیشمندان دنیا اگر فقه سیاسی حوزه علمیه قم را بشنوند، یقیناً متأثر خواهندشد و آنرا می پذیرند.

آیت الله محسن اراکی خاطرنشان کرد: آیت الله تسخیری تنها عالمی است که به شرح قانون اساسی به صورت علمی و عمیق پرداخته است.

وی گفت: کسی که در هیئت های حسینی نجف توانست شعارهای نوی ضدطاغوتی را عَلَم کند، ایشان بودند؛ چون ایشان از همان دوران جوانی به شعر عربی مسلط بودند و تولید شعر داشتند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به عشق بسیار مرحوم آیت الله تسخیری به امام حسین و سایراهل بیت علیهم السلام اظهار داشت: ایشان فانی در عشق به سیدالشهداء و سایر اهل بیت علیهم السلام بودند و هرگاه که مدحی از اهل بیت می کردند افراد حاضر در جمع منقلب می شدند.

وی گفت: اصلاً عشق به اهل بیت ایشان را به همبستگی مسلمانان و تقریب مذاهب کشاند؛ ایشان به دنبال معرفی معارف و عظمت اهل بیت به دنیا بود.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: این استاد فقید دیوارها و سدهای مسیر نشر معارف اهل بیت در جهان را فرو ریخت و مسیر را برای سایر فعالین حوزوی در عرصه ی بین الملل و عرصه معرفی اهل بیت به جهان هموار کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha