جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 915306
۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
موزه کاریه در استانبول به وضعیت مسجد بازگردانده شد

حوزه/ ترکیه یکی دیگر از اماکن تاریخی در استانبول را که از موزه به مسجد تبدیل شده بود، تغییر کاربری می‌دهد و  موزه کاریه در را دوباره به وضعیت مسجد برمی‌گرداند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، درحالی که تقریبا یک ماه از بازگشت وضعیت ایاصوفیه به مسجد می‌گذرد، ترکیه یکی دیگر از اماکن تاریخی در استانبول را که از مسجد به موزه تبدیل شده بود، تغییر کاربری می‌دهد و آن را دوباره به وضعیت مسجد برمی‌گرداند.

این محل موزه کاریه در استانبول است که روز جمعه با حکم ریاست جمهوری به ریاست امور دینی ترکیه تحویل داده شد.

موزه کاریه که در نزدیکی دیوارهای باستانی شهر چورا در ترکیه واقع شده به کلیسای این شهر معروف بود و در ابتدا به عنوان کلیسا در قرن ششم ساخته شده است که در سال ۱۵۱۱ توسط بایزید دوم پسر سلطان عثمان محمد دوم به مسجد تبدیل شد. او پسر محمد عثمانی اول بود که پس از فتح استانبول از امپراتوری بیزانس، ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کرد.

این مسجد در سال ۱۹۴۵ با یک حکم دولتی بیش از یک دهه پس از تغییر کاربری ایاصوفیه ، به یک موزه تبدیل شد و هم اکنون میزبان موزائیک ها و نقاشی های بیزانس قرن چهاردهم است که صحنه هایی از داستان‌های کتاب مقدس را نشان می دهد.

این حکم ریاست جمهوری پس از آن صادر می شود که یک دادگاه عالی حکم ۱۹۴۵ را که باعث شد کاریه موزه شود ، ابطال کرد. مشخص نیست چه زمانی این مکان برای اقامه نماز بازگشایی خواهد شد، اما انتظار می رود که سازمان امور دینی ترکیه به زودی نقاش‌ ها و موزائیک‌ها را بپوشاند تا عبادت برای مسلمانان را امکان‌پذیر کند.

کلیسای اصلی در قرن یازدهم با یک کلیسای دیگر جایگزین شد و دوباره در قرن دوازدهم پس از زلزله بازسازی شد. آتیک علی پاشا ، وزیر بزرگ بایزید دوم بود که دستور تغییر آن را به مسجد داد. این مسجد سپس چند زلزله دیگر را پشت سر گذاشته و پابرجا باقی ماند تا اینکه در دهه ۱۹۴۰ به دلیل مرمت و دستور رسیده کاملا به روی مسلمانان بسته شد و در سال ۱۹۵۸ رسماً به عنوان موزه افتتاح گردید. یک سازمان غیردولتی برای بازگرداندن آن به وضعیت مسجد در سال ۲۰۰۵ دادخواست داد و در نوامبر گذشته، شورای ایالتی، بالاترین دادگاه اداری در ترکیه، برای بازگرداندن آن تصمیم گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha