جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حبیب بابایی

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی گفت: ما باید بتوانیم درس ها و نکات تربیتی و معرفتی نهضت عاشورا را برای آحاد مردم به خصوص نسل جوان به خوبی تبیین کنیم.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که نهضت عاشورا واجد شاخصه ها و مؤلفه های کلیدی در راستای رشد و تحول معنوی و تربیتی انسان هاست، اظهار داشت: حقیقتاً عاشورا دانشگاه بسیار بزرگی است که همه طیف های بشری اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ، باسواد و بی‌ سواد، سیاه و سفید، مسلمان و غیر مسلمان از آن درس زندگی و حریت می‌ آموزند و از محضر اساتید بی نظیری چون امام حسین(ع) حضرت عباس(س)، زینب کبری(س) و ... والاترین نکات و درس ها را فرا می گیرند.

وی افزود: با وجود اهمیت فوق العاده این مساله متأسفانه ما تاکنون نتوانسته ‌ایم ارزش‌های عاشورا را آن چنان که شاید و باید به جهان بشری بشناسانیم و حال آن که اگر این مهم محقق می شد، بی شک این کره خاکی گلستان می شد و همه رنگ و بوی سعادتمندی به خود می گرفتند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که انسان در کربلا هم اوج فضایل اخلاقی و هم اوج رذائل اخلاقی را می بیند، گفت: اگر ما به نهضت امام حسین(ع) دقیق بنگریم، همه اش خوبی و محاسن است، کما این که زینب کبری(س) در اوج مصیبت فرمود: "ما رأیت الا جمیلا" و این فرمایش حضرت در درون خود صدها و هزاران پیام برای انسان ها دارد تا بدانند اگر راه و مسیر در جهت تقرب الی الله باشد، همه سختی ها و مصیبت ها نیز می تواند زیبا باشد و انسان را به اوج کمال معنوی برساند.

وی یادآور شد: نهضت عاشورای حسینی حقیقتاً رویکرد و نگرش انسان را به زندگی تغییر می دهد و هدف زندگی کردن آدمی را عمیق تر می کند، چه آن که بهترین شیوه زندگی را به انسان می آموزد و نیز بهترین نوع مُردن و بدرود حیات گفتن را که همان شهادت در راه خداست را به او می آموزد.

حجت الاسلام بابایی با تأکید بر این که در کنار پرداختن به مساله عاطفه و شور حسینی نباید از لزوم بصیرت افزایی در مقوله ارتقای شعور حسینی و به خصوص توجه به نکات تربیتی و معرفتی نهضت عاشورا غافل شد، گفت: فداکاری و ایثار، صبر و استقامت، انسانیت، صداقت و وفاداری، صمیمیت و خانواده دوستی، احترام به بزرگ تر، شهادت و شجاعت، تعهد و مسئولیت پذیری، قاطعیت در راه هدف، دفاع و پاسداری از دین و ارزش‌های الهی، مقابله با ستم و ظلم، اصلاح گری و دعوت به حق، احیای امر به معروف و نهی از منکر،  اُنس با قرآن، ترویج فرهنگ نماز، تقویت عزت نفس، پرهیز از سستی و تنبلی در برابر تجاوز به ارزش‌ها، نفی نژادپرستی، توبه، استغفار و تسلیم بودن در برابر خدا، از جمله درس هایی است که رهروان راه حقیقت از مکتب عاشورا می آموزند.

وی در خاتمه گفت: آن چه ضرورت دارد این که آحاد مردم به خصوص نسل جوان که حقیقتاً تشنه دریافت این معارف و درس هاست را با این مسایل به خوبی آشنا کنیم که اگر این گونه شد گام بسیار بلندی در مسیر اصلاح جامعه و دست یابی به سبک زندگی حسینی و عاشورایی برداشته ایم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha