جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمایت مسیحیان و هندوها از پخش اذان در آفریقای جنوبی

حوزه/ در پی حکم ناعادلانه دادگاهی در آفریقای جنوبی برای جلوگیری از پخش از اذان از بلندگوهای مسجد به خاطر شکایت تنها یک نفر از همسایگان، جمعی از مسیحیان و هندوها به حمایت از مسلمانان برخواستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از iol، هندوها، مسیحیان و پیروان دیگر ادیان در شهر ایسیپینگو در آفریقای جنوبی گردهم جمع شدند تا از مسلمانان پشتیبانی کرده و از پخش اذان از بلندگوی مساجد حمایت کنند.

ده ها نفر از مردم از ادیان مختلف در همبستگی با موسسه اسلامی تعلیم الدین جمع شدند و به حکم دادگاه دوربان در هفته گذشته که محدودیت‌هایی را بر پخش اذان گذاشته بود اعتراض کردند.

هفته گذشته، یک قاضی دادگاه عالی دوربان به نفع چاندرا الاوری، یکی از ساکنان ساحل ایسیپینگو رای داد. یکی قضات پرونده حکم صادر کرده بود که مسجد باید اطمینان حاصل کند که صدای اذان به ملک این شخص نرسد که در حدود ۲۰ متری مسجد واقع شده است.

این حکم که تیتر رسانه‌های خبری بین المللی شد، باعث خشم گسترده آفریقای جنوبی گردید.

در این میان یک تیم میان ادیانی اظهار داشت که باید به مسلمانان احترام گذاشته شده و ریواج رامداس سخنگوی هندوی این تیم گفت: برای عضویت در گروه ما نیاز نیست عضو دین خاصی باشید و ما پیروان همه ادیان را می‌پذیریم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم. ما با هم به مساجد، معابد و حتی کلیساها می رویم تا نماز بخوانیم و به جامعه خدمت کنیم. فقط یک ماه قبل، همه اعضا (از جمله مسیحی و مسلمان) مشغول تمیز کردن معبدی در آشرویل بودند.

وی افزود: هنگامی که ما از حکم دادگاه مطلع شدیم، از اینکه یک نفر می تواند یک دین را به خاطر امیال شخصی خود محدود کند، بسیار ناراحت و ناامید شدیم و می‌خواستیم به خواهران و برادران مسلمان خود حمایت مان را نشان دهیم.

ریواج افزود: ما تصمیم گرفتیم کاروانی متشکل از ۶ اتومبیل به راه بیاندازیم و در شهر حرکت کنیم و اذان را پخش کنیم. ما تنها یک عضو مسلمان داشتیم و بقیه اعضاء هندو و مسیحی بودند. ما ۶ نسخه مختلف از اذان را از بلندگوی اتومبیل پخش کردیم. این حرکت ما باعث شد اتومبیل‌های دیگری به ما پیوسته و در این جنبش اعتراضی شرکت کنند.

او خاطرنشان کرد: دیدن حمایت جامعه بسیار دلگرم کننده بود. ما مدت کوتاهی در خارج از مسجد توقف کردیم، اما از مسجد با کسی تماس نگرفتیم تا بگوییم اعتراض صرفاً توسط ما ترتیب داده شده تا عشق و حمایت خود را نشان دهیم و ابراز کنیم که همه ادیان با گفته های یک فرد موافق نیستند.  

وی اذان را یک نعمت توصیف کرده و گفت: اگر شخصی نماز بخواند دعا و عبادت او نه تنها به شخص عبادت کننده کمک می‌کند بلکه انعکاس آن در جامعه طنین انداز می‌شود و به جامعه کمک می‌کند.

وی گفت: کاروان اتومبیل‌ها توجه گسترده ای را به خود جلب کرد. ما پیام‌هایی از مردم شیلی، آرژانتین، سودان و مراکش دریافت کردیم.

ریواج خاطرنشان کرد که آن‌ها به ادامه حمایت‌شان از اسلام در آفریقای جنوبی ادامه خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha