جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی علیزاده معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات

حوزه/ امروز معرفی پیام به صورت جذاب تر به وسیله ادیان مختلف در جهان در حال دنبال شدن است، حوزه های علمیه شیعه نیز نباید از ادیان عقب بمانند و باید نگاه جدی تر به مقوله تبلیغ فناورانه به عرصه فرهنگ و فرهنگ دینی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده  پیش از ظهر امروز در نشست خبری، معرفی و تشریح برنامه های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در معاونت فضای مجازی این دفتر در قم برگزار شد، بر اهمیت نوآوری در حوزه فرهنگی با توجه به عصر پرشتاب رسانه و فضای مجازی تأکید کرد و تعالی بخشی و توجه به این مأموریت را از اهداف مهم شکل گیری و ایجاد مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دانست.

معاون فضای مجازی و هنر رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه این دفتر شجره ای است که به امر امام راحل راه اندازی و در پرتو رهنمودهای رهبر انقلاب به شکوفایی رسیده است اظهار داشت: امروز مسئولین این دفتر هم به دلیل اهمیت خلاقیت و نوآوری در تبلیغ دین، از موضوع نوآوری  لحظه ای غافل نبوده و در این راستا فعالیت های بسیار جدی انجام داده اند که از جمله آن ایجاد ساختار و سامانه های جدید به نام قطب های فکری فرهنگی است.

وی ادامه داد: از ویژگی های ایجاد قطب های فکری این است که به صورت متمرکز با ایجاد میزهای تخصصی مسئله محور مسائل مهم عرصه فرهنگ و اجتماعی کشور مورد پژوهش قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با بیان اینکه از جمله مأموریت این میزها توجه به ۱۷ مساله مهم کشور است، عنوان کرد: البته این امر سبب نشد که این دفتر لحظه ای از اهمیت فضای مجازی و ویژه و خاص بودن غافل بماند و در این رابطه معاونت فضای مجازی و مرکز هنر و رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی راه اندازی شده است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در عرصه نوآوری و توجه مسئولین این دفتر به این موضوع را، اهتمام جدی به فضای مجازی و تقویت و ارائه راهکاری مناسب برای عملکرد مناسب و قوی تر در این فضا و در ادامه استقرار اداره کل تخصصی تبلیغ عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا نقشه راه و همچنین نظام آموزشی و تربیت مبلغ نیز ایجاد شده است.

وی برگزاری رویدادهای خلاقانه، شکل گیری و توجه به ایده های خلاقانه در سال های اخیر از سوی مسئولین دفتر تبلیغات را از دیگر مواردی دانست که نشان می دهد این دفتر توجه جدی به  مسائل نوآورانه داشته است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که اهتمام جدی به ایده پردازی یکی از عوامل مهم در ارزش افزوده و خلق ثروت در دنیای کنونی است، اظهار داشت: به همین دلیل کشورهای مختلف در بسترسازی برای خلاقیت و ایده های نوآورانه سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با بیان این اگر چه یکی از آخرین دستاوردهای مهم بشری توجه به اکوسیستم های نوآورانه و در این رابطه به حوزه صنعت ایجاد مراکز رشد، پارک های فناروی و شرکت های خلاق و ایده پردازی توجه جدی گرفته شده است، عنوان کرد: اما متأسفانه در حوزه فرهنگی نتوانسته ایم به نوآوری و خلاقیت برسیم و یا اساسا دچار تأخیر شده ایم.

وی با توجه به اهمیت نوآوری و خلاقیت در حوزه فرهنگ عمومی و فرهنگی دینی، بیان داشت: این مسئله با توجه به شرایط جدید جهان و رقابت میان ادیان و مذاهب برای تبلیغ نیازمند توجه قوی تری است. باید برای دور نشدن از رقابت اقدام به نوآوری در حوزه تبلیغ و فرهنگ دینی کنیم، اگر چه این مسئله مورد توجه مسئولین این دفتر هم قرار گرفته است.

این محقق با بیان این که امروز معرفی پیام به صورت جذاب تر به وسیله ادیان مختلف در جهان در حال دنبال شدن است، اظهار داشت: در این رابطه حوزه های علمیه شیعه نیز نباید از ادیان عقب بمانند و باید نگاه جدی تر به مقوله تبلیغ و نگاه فناورانه به عرصه فرهنگ و فرهنگ دینی شود و در کنار آن به تولید پیام های جذاب برای معرفی مبانی اسلام با استفاده از نوآوری و خلاقیت توجه جدی تری داشته باشند.

وی همچنین تأکید کرد: بعد از انقلاب، حوزه های علمیه اقدام به  جذب نیروهای خلاق برای فعالیت جدی تر تبلیغی و خلاقانه در عرصه های مختلف داشته اند.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که بستر سازی برای ایجاد خلاقیت و شکوفا کردن نوآوری های جدید از جمله اهداف شکل گیری مرکز نوآوری و خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی می باشد، بیان داشت: این دفتر نیروهای خلاق حوزه علمیه را سرمایه بزرگ مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق می داند، ولی از هم افزایی با سایر بخش ها و بکار گیری همه ظرفیت ها نیز غافل نبوده است.

وی، اظهار داشت: در همین رابطه سعی شده ارتباط جدی تری با معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار شود تبادل فکری موثری میان مجموعه های موثر فرهنگی در کشور انجام گیرد.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، با بیان این که به شکل گیری ستاد فناوری های نرم و هویت ساز در معاونت علمی ریاست جمهوری نیز با همین هدف صورت گرفته اظهارداشت: دفتر نوآوری و خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی هم پس از مطالعه تجربه های موفق بین المللی با حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha