پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سینما

حوزه/ بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، سینما، هنر- صنعتی است که کلید پیشرفت کشور می باشد اما به واقع نسبت هنر هفتمِ وطنی با آرمان های انقلابی ملت ما چیست!؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، امروز( ۲۱ شهریورماه) روز ملی سینماست؛ روزی که اگر کرونایی در کار نبود، امسال هم به این مناسبت، جشن ها و مراسم های ویژه ای گرفته می شد، هر چند شیوع این ویروس منحوس در عرصه فرهنگ و هنر نیز همچون عرصه های دیگر، بسیاری از برنامه ها و مراسم های روتین را دستخوش تغییر و تحولات جدی قرار داده است.

پیش از پرداختن به نکته ای که برملاکننده قصد و غرض اصلی نگارنده از سیاهه کردن این سطور است، بد نیست نگاهی بیندازیم به وضعیت ظاهری سینمای ایران در یکی دو سال اخیر به خصوص از منظر فروش گیشه که حیات سینما به نوعی به آن وابسته است.

بر اساس آمارها، مجموع مخاطبان سالن های سینمای ایران در طول شش ماه نخست سال جاری حدود ۳۰۰ هزار نفر بوده است که البته بخش مهمی از این زمان به جهت شیوع ویروس نحس کرونا، عملاً سینماها تعطیل بودند.

بر این اساس، رقم کل فروش سینمای ایران در نیمه نخست سال کرونا، حدود ۵ میلیاردتومان بوده و حال آن که نیمه نخست سال گذشته، رقم فروش سینمای ایران حدود ۱۷۸ میلیارد تومان بوده است که خود این مساله نشان می دهد شیوع کرونا تا چه حد باعث ضرر و زیان هنگفت مالی هنر – صنعت سینمای ایران شده است.

با این حال باید توجه داشت که این همه ماجرا نیست چه آن که بر اساس آمار، تعداد مخاطبان سینمای کشورمان در سال ۹۸ در قیاس با سال ۹۷، ریزش معناداری در حدود دو میلیون نفر داشته و این یعنی حتی بدون وجود کرونا نیز وضعیت سینما آن طور که باید و شاید رو به سامان نبوده و لذا تبیین چرایی قهر بخشی از مردم عادی جامعه با هنر هفتمِ وطنی فراتر از بحث کرونا، باید مورد تجزیه و تحلیل کارشناسانه قرار بگیرد.

جدای از این مباحث که البته معمولاً در برخی خبرگزاری ها و به خصوص سایت های خبری و تحلیل راجع به سینما درباره آن صحبت می شود، آن چه هدف نگارنده است این که به بهانه روز ملی سینما، نیم نگاهی بیندازیم به بیانات و به تعبیری مطالبات مقام معظم رهبری از سینما.

از نگاه سکاندار حکیم و هنرشناسِ انقلاب اسلامی، امروز سینما مهم ترین ابزار برای تأثیرگذاری بر روی مخاطبان است، کما این که ایشان در دیداری که با هنرمندان در سال ۸۵ داشتند، سینما را "کارآمدترین روایتگر واقعیت و حقیقت" توصیف کردند.

از سوی دیگر با دقت نظر در سخنان ایشان می توان به اهمیت نقش سینما در جامعه به خصوص از منظر کارکردهای متنوع آن در مناسبات امروزی پی بُرد و به همین خاطر است که از نگاه معظم له، سینما «کلیدِ پیشرفت کشور» است تا آن جا که می فرمایند: "من می‌گویم الان کلید دست شما [سینماگران] ست. من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شماست".

رهبر معظم انقلاب همچنین سال ۸۰ در سخنانی به نکته بسیار مهمی در باب لزوم تعهد داشتن در پرداختن به سینما و به طور کلی هنر اشاره نموده و گفتند: "هنر، بخشی از آن فاخرترین و ارزشمندترین قسمت‌های جان انسانی است؛ باید برای این ارزش قائل شد و آن را برای خدا خرج کرد".

بر اساس کلام و رهنمود حضرت آقا، آنچه همواره دغدغه بوده این که به راستی سینمای ایران با همین بضاعت و مختصاتی که دارد تا چه در حد در مسیر اهداف دینی و آرمان های انقلابی ملت ما بوده و اگر کم کاری ها و کم لطفی هایی وجود داشته – که قطعاً بوده- چرا پس از گذشت بیش از چهل و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان جبران نشده است!؟

ناگفته پیداست که این سخنِ تا حدی تلخ، به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش های متعهدانه بسیاری از سینماگران ایران اسلامی و البته برخی از مدیران سینمایی در طول این سال ها نیست بلکه تأکیدی است دغدغه مندانه بر این که نکته که چرا در تراز عنوان رفیع انقلاب اسلامی، از ابزار مهم و کلیدی هنر – صنعت سینما، بهره برداری لازم صورت نگرفته است؟

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha