جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اظهار کرد: صحیفه سجادیه کتاب اعتقادی و تاریخی و به عبارتی بازشناسی دوباره فرهنگ شیعه در آن زمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، امروز در نشست مسئولان فرهنگی استان با نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن سالگرد شهادت امام سجاد (ع) به تبیین ویژگی‌های راهبری جامعه در سیره امامتی امام سجاد (ع) پرداخت.

وی با بیان اینکه در خصوص حیات طیبه امام سجاد (ع) باید به پنج مورد خاص اشاره کرد، افزود: اول اینکه امام سجاد خیلی دعا دارند، هیچ امامی به اندازه ایشان دعا ندارد و سبک دعای امام هم با بقیه ائمه (ع) تفاوت دارد، ثانیاً امام سجاد (ع) تعداد زیادی برده، غلام و کنیز خریده و آزاد کرده و ثالثاً هیچ امامی به اندازه حضرت سجاد (ع) انفاق ندارد، در حالی که ما تصور می‌کنیم بیشترین انفاق از حضرت علی (ع) بوده است.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: مورد دیگر این است که امام سجاد (ع) برای حادثه کربلا بسیار گریه کرده و پنجمین مورد نیز این است که امام یک دوره فقه و اختصاصاً کتاب حج، زهد و حقوق دارند.

وی با بیان اینکه تحلیل هر کدام از این موارد پنج‌گانه مهم است، افزود: مثلاً در مورد ویژگی‌های دعاهای امام سجاد (ع) به خاطر داشته باشیم که هیچ یک از دعاهای ائمه (ع) به اندازه دعاهای امام سجاد (ع) صلوات ندارد.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: درواقع امام با صلوات فرستادن مرتب، ما را به این نکته توجه داده است که پیامبر و آل او در مسیر حق و هدایت انسان به سمت قله‌ها هستند، نه افراد دیگر. اتفاقاً پس از این صلوات بلافاصله یک مسئله اجتماعی یا سیاسی یا اخلاقی مطرح است.

وی تصریح کرد: اگر نگاه تاریخی به صحیفه داشته باشید، متوجه خواهید شد در کلمه کلمه آن یک مفهوم والا نهفته است و امام در قالب دعا دین را بازسازی کرده است.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: تعبیر بسیار دقیق مرحوم حسن الامین که بعد هم مرحوم سید جعفر مرتضی دارد: این است که «الامام السجاد باعث الاسلام من جدید»؛ یعنی امام سجاد (ع)، اسلام را دوباره بازسازی کرد.

وی با بیان اینکه امام در این دعاها معارف بلندی را درس می‌داده است، گفت: بر اساس «الصحیفة الجامعه» امام سجاد (ع) ۱۹۴ آیه قرآن را یا تلویح کرده‌اند، یا به آن اشاره نموده‌اند، یا استشهاد فرموده‌اند، یا مقدمه قرار داده و تفسیر کرده است و بیشتر آن‌ها آیاتی است که در فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن روز، وارونه ترجمه شده بود.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه جامعه آن روز، جامعه جبر است و جبرگرایی فضای عجیبی است، افزود: به‌طور مثال امام (ع) در دعای ششم «وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ عِنْدَ الصَّبَاحِ وَ الْمَسَاءِ» می‌فرمایند: «... فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیْلَ لِیَسْکنُوا فِیهِ... وَ خَلَقَ لَهُمُ النَّهَارَ مُبْصِراً... بِکلِّ ذَلِک یُصْلِحُ شَأْنَهُمْ، وَ یَبْلُو أَخْبَارَهُمْ، وَ یَنْظُرُ کیْفَ هُمْ فِی أَوْقَاتِ طَاعَتِهِ، وَ مَنَازِلِ فُرُوضِهِ، وَ مَوَاقِعِ أَحْکامِهِ»؛ یعنی خدای متعال شب و روز را برای بندگانش آفرید و در آن تمام این امورشان را اصلاح می‌کند و کردارشان را می‌آزماید و می‌نگرد که در اوقات طاعت و درزمینهٔ انجام واجبات و مواقع رعایت احکامش چگونه‌اند.

وی اضافه کرد: بعد، امام این آیه را می‌خوانند: «لِیَجْزِیَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا بِمَا عَمِلُوا، وَ یَجْزِیَ الَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی» به این بیان که خدای متعال بر اساس و بازخورد عمل انسان‌ها، این کارها را می‌کند و جبری در کار نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اظهار کرد: درمجموع باید گفت صحیفه سجادیه کتاب اعتقادی و تاریخی و به عبارتی بازشناسی دوباره فرهنگ شیعه در آن زمان است، مضاف بر اینکه رساله حقوق امام سجاد (ع) نیز رساله حیرت‌آور و مجموعه‌ای بی‌نظیر برای زندگی ما انسان‌هاست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha