چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نیره قوی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تأکید بر این که دفاع مقدس همچنان ادامه دارد و تنها سنگر و جبهه عوض شده است، تصریح کرد: ما امروز باید به تأسی از شهدا و رزمندگان به تقویت روحیه انقلابی در جامعه اهتمام لازم را داشته باشیم.

دکتر نیره قوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس ابراز داشت: مادامی که عنصر مقدس بودن در بحث دفاع مقدس باقی است دفاع و بحث جنگ حق و باطل نیز باقی است، هر چند ممکن است به اقتضای زمان، شیوه ها و روش ها تغییر پیدا کنند اما نبرد حق و باطل یک نبرد همیشگی است.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و تنها یک برهه‌ی خاص نیست، بلکه گنجینه‌ی عظیمی است که تا مدت های طولانی ملت ما می تواند از آن استفاده کرده و آن را استخراج نماید.

وی گفت: فرزندان این آب و خاک برای دفاع از میهن و اسلام و انقلاب به میدان های جنگ حق علیه باطل شتافتند و با توکل بر خدا و اخلاص و پیروی از امام عزیز، حماسه های ماندگاری خلق کردند که همچنان برای ملت ما بزرگترین منبع الهام و تأثیرگذاری است.

مظهر حماسه، معنویت و آرمان خواهی ملت

معاون امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور بیان داشت: رهبر معظم انقلاب، شهریورماه سال ۸۸ طی سخنانی فرمودند که هشت سال دفاع مقدس، مظهر برترین صفاتی است که یک جامعه می تواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه و معنویت و دینداری و آرمان خواهی است و امروز نیز ما باید در جدال با دنیای استکبار بر این شاخصه ها و مؤلفه ها تأکید کنیم.

وی افزود: به تعبیر حضرت آقا، هر چند که جنگ تحمیلی را دشمن برای خاموش کردن انقلاب به راه انداخت، اما همین جنگ تحمیلی باعث شعله‌ورتر شدن نیروی انقلاب و تقویت روحیه‌ انقلابی در کشور شد.  

تفکر و روحیه انقلابی؛ لازمه غلبه بر فتنه ها

وی اضافه کرد: امروز به خصوص در دهه پنجم انقلاب بیش از هر زمان دیگری نیاز به اندیشه و روحیه انقلابی داریم، چرا که بدون روحیه و تفکر انقلابی نخواهیم توانست بر فتنه های سخت و پیچیده امروز و آینده غلبه کنیم.

قوی، همچنین با بیان این که دفاع مقدس همچنان بر اساس آن باورهای دینی و انقلابی تداوم دارد و فقط سنگرها و جبهه ها عوض شده است، گفت: جوانان غیور و انقلابی ما در دوران دفاع مقدس در سایه تمسک به فرهنگ ایثار و شهادت و در لبیک به فرمان و خواسته امام راحل به جبهه ها اعزام شدند و با نیروی ایمان و اراده قوی خویش در برابر دشمنی که از سوی بسیاری از دولت های شرق و غرب عالم حمایت می شد، ایستادگی کردند و نگذاشتند به یاری حق تعالی، حتی یک وجب از خاک این کشور در اشغال دشمن باقی بماند.

مدیون صبر و استقامت خانواده های شهدا هستیم

وی افزود: به خصوص ما امروز و همیشه، مدیون صبر و استقامت و بزرگواری خانواده های شهدا، همسران و مادران شهیدان و رزمندگان هستیم که سختی ها را به جان خریدند و با این حال دست از آرمان های خود برنداشتند و این گنجینه معنوی دفاع مقدس بخش مهمی از آن به همین ایثار و از خودگذشتگی ها برمی گردد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و دینِ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین اظهار داشت: هنرمندی ما باید این باشد که از این گنجینه عظیم و بی نظیر به خوبی در مسیر حراست از ارزش ها و آرمان ها استفاده کنیم، چرا که دفاع مقدس همچون معدن گنجی است که همچنان قابلیت بهره برداری دارد و این گنج باید حفظ شده و هر روز تبلور بیشتری در جامعه در قالب حفظ و نشر ارزش ها و آرمان های دفاع مقدس داشته باشد.

دفاع همچنان باقیست...

وی با بیان این که ما باید به تأسی از شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در راستای حراست از مرزهای عقیدتی و ایمانی خود، استوار و ثابت قدم بایستیم، خاطرنشان کرد: گرچه شیوه ها تغییر یافته اما جنگ و دفاع همچنان باقی است و اگر در گذشته جنگ سخت نظامی بیشتر نمود و تبلور داشت، امروز ما با جنگ نرم فرهنگی مواجه هستیم و مراحل مختلف آن شامل تهاجم و شبیخون فرهنگی و سپس ناتوی فرهنگی را پشت سر گذاشته و یا کماکان با آن مواجه هستیم.

مدرس حوزه و دانشگاه همچنین افزود: بیانیه گام دوم پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، نقشه راه و دستورالعملی برای ماست که چگونه دفاع مقدس باید تداوم داشته باشد و به خصوص با تحقیق و پژوهش و اتکای به نیروی جوانان که در این بیانیه گام تبلور خاصی دارد، باعث حمایت از رویش های انقلاب شویم.

جوانان، حماسه آفرینان نبرد با دشمن

وی بیان داشت: در دوران دفاع مقدس نیز حماسه ها را عمدتاً جوانانی آفریدند که با تبعیت از فرمایش امام راحل، راهی جبهه شدند و در برابر صدام و صدامیان با شجاعت و بصیرت ایستادگی کردند و در سال های اخیر نیز حقیقتاً مدافعین حرم در راستای همان فرهنگ و مکتب دفاع مقدس در برابر تکفیری ها و حامیان مستکبر آن ها مقاومت نمودند.

وی گفت: از نگاه امام خمینی(ره)، رشد خلاقیت ها و تقویت خودباوری از برکات جنگ تحمیلی بود، چه آن که به تعبیر ایشان، به وسیله جنگ مستکبران و زورگویان عالم رسوا شدند و ما انقلاب خود را در جنگ به جهان صادر کردیم.

حامی مظلومان در جبهه حق علیه باطل هستیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین یادآور شد: ملت ما یک ملت حق طلبی است چرا که در مکتب عاشورای امام حسین(ع) درس آموخته است و لذا بر اساس رهنمود امام خمینی(ره) و تأکید مقام معظم رهبری، هر جای دنیا که بحث حق و باطل باشد و مظلومی نیاز به یاری داشته باشد ما با گروه حق طلب و مظلومان هستیم و در برابر ظالمان می ایستیم، کما این که برایمان فرقی نمی کند، امروز جبهه درگیری با دشمن مرزهای خودمان باشد یا بحث دفاع از لبنان و فلسطین و یمن و سوریه مطرح باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که "ستون فقرات کار فرهنگی دشمن تردید افکنی است"، تصریح کرد: امروز دشمن با ابزار رسانه و فضای مجازی به دنبال ایجاد شک و تردید در بین ملت ما به خصوص نسل جوان است و لذا ما نیز برای مقابله با دشمن باید از ابزار رسانه و فضای مجازی در مسیر خنثی کردن شبهات دشمن و پاسخ به حملات استفاده نماییم.

رویکرد تقویمی در بحث دفاع مقدس، آفت زاست

قوی، همچنین با تأکید بر لزوم استمرار و هدفمندی در اجرای برنامه های فرهنگی و راهبردهای رسانه ای گفت: ما در بحث دفاع مقدس نباید صرفاً تقویمی عمل کنیم و مثلاً به یکی دو هفته اکتفا نکنیم بلکه در طول سال و به شکل مستمر باید کارها را جلو ببریم، چرا که تقویمی عمل کردن بزرگترین ضربه را به این باور می زند.

وی افزود: واقعیت آن است که امروز ابزاری موثرتر از رسانه در اختیار نداریم و مهم این است که فعالیت رسانه ای ما توأم شود با کار هنری جذاب تا اثرگذاری آن طولانی مدت و زیاد باشد.

در بازنمایی زندگی و مجاهدت شهدا کوتاهی کرده ایم

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: ما باید با بیان هنرمندانه و با بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای زندگی و سیره شهدا را برای نسل جدید به خوبی تبیین کنیم. به عنوان مثال ما در کشورمان حدود ۷ هزار و پانصد زن شهیده داریم که این ها علاوه بر خیل عظیم همسران و مادران شهداست که زندگی و حماسه صبر و استقامت این ها سوژه کار رسانه ای است و حال آن که متاسفانه ما حتی در رسانه ملی نیز آن طور که باید و شاید به بازنمایی زندگی و مجاهدت شهدا و خانواده های آن ها اهتمام نداشته ایم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha