پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 919981
۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کرونا

حوزه/ عضو هیئت‌علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران به مبحث "تحلیل حقوقی کرونا و حریم خصوصی داده‌ها" پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر علی جعفری در ابتدای نشست "تحلیل حقوقی کرونا و حریم خصوصی داده‌ها" از سلسله نشست‌های چالش کرونا و زندگی مؤمنانه که به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، اظهار کرد: در میان نظریه‌های حقوقی در مورد حریم خصوصی اطلاعات هیچ نظریه‌ای به‌اندازه مرگ و اضمحلال حریم خصوصی اطلاعات از این شرایط کرونایی منتفع نمی‌شود و این نظریه در آینده بیش از گذشته طرح می‌شود، این نظریه بیشتر در آمریکا طرح‌شده است.


استاد دانشگاه تهران افزود: فضای کرونایی از دو جهت می‌تواند به نظریه مرگ حریم خصوصی اطلاعات دامن بزند و  بیش از بیش رشد کند و مطرح شود، یکی از دلایل آن بیشتر شدن دامنه افراد و مراجعه بیشتر مردم و افراد و حتی فرزندان به فضای مجازی بود و دومین دلیل این بود که فضای کرونایی امکانی را به دولت‌ها داد که با اهداف مشروع موردنظر خودشان و در فضایی که توجه سمت دیگری بود حریم خصوصی اطلاعات را نقض کنند و تابوهایی شکسته شد که دولت‌ها چنین کاری نمی‌کردند.

جعفری با اشاره به اینکه احتمال دارد حتی با ریشه‌کن شدن کرونا از حیث حریم خصوصی به حالت قبل بازنگردیم، گفت: قائلان به نظریه مرگ حریم خصوصی اطلاعات می‌گویند که مقابله با نقض حریم خصوصی اطلاعات غیرممکن است چراکه در عصر اتاق شیشه‌ای هستیم و دوربین‌ها و میکروفون‌ها کوچک‌تر و ارزان‌تر شده است؛ بنده می‌گویم هر چه قدر احتمال نقض بیشتر شود و ابزار نقض ارزان‌تر شود حمایت حقوقی بیشتری را می‌طلبد و هرچه مسئولیت کیفری و مدنی کمتر شود محتمل باید قوی‌تر شود.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این نظریه می‌گوید حریمی وجود نداشت که نقض شود، بیان کرد: ادله دوم قائلان به نظریه مرگ حریم خصوصی اطلاعات این است که حفظ اطلاعات دغدغه افراد سالم نیست (آن را که حساب پاک است از نشستن در اتاق شیشه‌ای چه باک است).

وی با تأکید بر اینکه حریم خصوصی اطلاعات نیاز هر انسان است و هر انسانی از نقض حریم خصوصی اطلاعاتش متأثر می‌شود و آزار می‌بیند، تصریح کرد: قائلان این نظریه معتقدند در مرگ حریم خصوصی اطلاعات بازدارندگی برای تخلفات و جرائم ایجاد می‌شود و در جامعه سالم باید از شفافیت مطلق دفاع کرد و با هر چیزی که این شفافیت را تحت تأثیر قرار دهد مقابله کرد.

جعفری عنوان کرد: اگر در تقابل حریم خصوصی اطلاعات با شفافیت قائل به تزاحم شویم که ایجادشده و اهم و مهم کنیم، یعنی جایی به نفع شفافیت بخشی از حریم خصوصی را کنار بگذاریم اما قائل به نظریه مرگ حریم خصوصی اطلاعات هم نباشیم چون با اطلاق این مشکل‌داریم.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران ابراز کرد: در مرگ حریم خصوصی اطلاعات کار به تزاحم نمی‌کشد چون حریم خصوصی اطلاعات وجود ندارد تا نقض شود پس به تزاحم نمی‌کشد.

وی گفت: در ایران اگر مرگ حریم خصوصی اطلاعات و شفافیت اتفاق بیفتد قطعاً برخی مسائل مانند دعوای همسران با همدیگر نمی‌آید و افراد می‌گویند این حریم خصوصی است اما مثلاً در مسائل مالی خوب است.

جعفری افزود: در فضای فعلی انتظار متعارف برای حفظ حریم خصوصی اطلاعات در عصر فناوری اطلاعات وجود ندارد، عصر کرونایی هم باعث شد همه به سمت فناوری اطلاعات بیایند و حفظ محرمانگی اطلاعات به صورت مطلق تقریباً غیرممکن است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در پسا کرونا حداقل با قبض دامنه حریم خصوصی داده‌ها مواجه شویم اگر نظریه مرگ حریم خصوصی اطلاعات زورش زیاد نباشد که نظر غالب شود.

وی گفت: پسا کرونا به نظریه مرگ حریم خصوصی اطلاعات کمک می‌کنند و کرونا بهانه‌ای برای گذار به نظم نوین و مدیریت جدید مبتنی بر فضای مجازی شد و رسید به این مهم اگر کرونا نبود ممکن بود چند دهه طول بکشد؛ بنده نه تائید و نه رد می‌کنم اما تردیدی ندارم فضای کرونایی دیدگاه مرگ حریم خصوصی اطلاعات را تقویت می‌کند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: قائلان به این نظریه دیگر پاسخ گوی نقض حریم خصوصی افراد نیستند چون می‌گویند حریمی نبوده تا ما نقض کنیم.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha