جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانم منوّر شایسته خوی مدیر مدرسه نرجس(س) مشهد

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد، گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی امر مسلمین، خود را تابع ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده اند، بنابراین قوانین ستاد کرونا در این شرایط لازم الاجرا خواهد بود و ما باید طبق نظر ولی، عمل کنیم.

منوّر شایسته خوی در گفتگو با خبرگزاری حوزه در مشهد به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس پیام‌های کاملاً عینی «لحظه شناسی»، «سرعت عمل در تصمیم‌گیری» و «عدم تردید در نصرت ولی خدا » را به مردم جهان و بشریت و کسانی که از عقل سلیم برخوردارند، ارسال کرد.

وی ابراز کرد: یادآوری دفاع مقدس، یادآوری ارزش‌ها و تربیت شخصیت‌هایی است که برای ما حادثه عاشورا و اصحاب امام حسین(ع) را عینیت بخشید.
 

فلسفه‌ی قیام عاشورا، رهایی از خودمحوری بوده است

شایسته خوی در بخش بعدی به موضوع نحوه‌ی برگزاری آیین های سوگواری اهل بیت(ع) با توجه به شرایط کنونی همه گیری ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: فلسفه شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان در واقع رهایی از خودمحوری بوده و هدف عزاداری و پیام ها نیز، بر همین موضوع استوار است.

وی با اشاره به اینکه مراسم عزاداری نماد هویت شیعیان در جهان و آبروی محبان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف است، تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، مناسک حج با کیفیت گذشته، برگزار نشد، لذا اکنون نگاه تمامی دنیا به جوامع شیعه است که از هند تا لبنان چگونه در ایام محرم و صفر، عزاداری برپا می کنند. از این رو، وقتی حرکت جامعه‌ای در محور امام و دیدگاه های ایشان و با شاخص های اسلامی می باشد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد با بیان اینکه در تزاحم ایجاد شده بین واجب و مستحب، امروز نجات جان انسان ها ارجحیت دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی امر مسلمین، خود را تابع ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده اند، بنابراین قوانین ستاد کرونا در این شرایط لازم الاجرا خواهد بود و ما باید طبق نظر ولی، عمل کنیم و از طرفی، ملاک اظهار محبت، مودت و ارادت نسبت به امام حسین(ع)، حضور در جمعیت ها نیست.
 

ضرورت وظیفه شناسی در این برهه از زمان

شایسته خوی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) می فرمایند « زمانی که اوضاع و احوال منقلب و دگرگون می شود در این شرایط جوهر درون انسان ها شناخته می شود»، گفت: مراسم عزاداری سال ۹۹ یک نوع غربالگری اندیشه ای، نگرشی، بینشی، عملیاتی و کنشی است و ریزش ها و رویش ها را نمایان می کند، و با توجه به اینکه سخنان حاشیه ای کمک به دشمنان برای ضربه زدن به شیعه است، لذا باید وظیفه شناس و عامل به وظیفه بود و در این شرایط مسئولیت خود را به عنوان یک شیعه انجام داد.

وی با بیان اینکه شرایط کرونا، فرصتی برای تبیین عقلانیت شیعه در گستره جهانی را به وجود آورده است، ادامه داد: نسبت به مظلومیت و شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، یاران باوفایشان و جریان اسارت اهل بیت(ع)، حرارتی در قلوب مومنان است که هیچ موضوعی نمی تواند آن را خاموش کند، بنابراین، با توجه به شرایط پیش آمده، می توان سبک های عزاداری را تغییر داد و آن را به صورت گروهی یا انفرادی برگزار کرد.
 

گستره جهانی فرصتی تازه برای هیئت های مجازی

مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد، با اشاره به اینکه الزامات اجرایی در نحوه ی برگزاری مراسم عزاداری، سبب شد تک تک خانه های ما تبدیل به هیئت و حسینیه شود و در این وضعیت نقش رسانه ها بسیار دارای اهمیت می باشد، گفت: نقش متولیان فضای مجازی در اطلاع رسانی و پوشش دهی چگونگی برگزاری مراسم ها بسیار حائز اهمیت است و از طرفی، بهره مندی از فضای مجازی، امکان انتشار معارف حسینی برای کسانی که حتی تا امروز نامی از قیام عاشورا نشنیده اند را، مهیا می کند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی، فرصت مغتنمی برای تبلیغ در گستره جهانی است که با توجه به مقتضیات زمان، باید تبلیغ معارف شیعی در آن صورت بگیرد.

شایسته خوی با بیان اینکه محدودیت های کرونا در برگزاری عزاداری ها، رمز عبادت ها را پایدارتر کرد و امسال با شور و شوق متفاوتی برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه طبق اعلام نخست وزیر پاکستان، مراسم عزاداری در آن کشور نیز طبق اعلام شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، لذا فرصتی است تا هیئت های مجازی، همسو با یکدیگر در جذب مخاطبان به شیعه اقدام نمایند و پیام جهانی اسلام را به صورتی بی نظیر، منعکس کنند.

گفتنی است، مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد در ایام عزاداری محرم، با ایجاد کانال ها و گروه های تبلیغی فرهنگی در فضای مجازی و همچنین همکاری در پویش هر خانه یک حسینیه، اقدامات شایسته ای در خصوص انتشار معارف دین مبین اسلام، از قرآن، سیره ی اهل بیت(ع) و بیانات علما و اساتید برجسته ی حوزوی به انجام رساندند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha