جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب تربیت دینی کودک

حوزه/ حجت الاسلام دهقانی با ذکر مراحل تربیت فرزند، ایجاد امنیت روانی در خانه، لبریز شدن فرزندان از محبت والدین و حفظ و تکریم شخصیت فرزند را سه وظیفه والدین دانست و اصول مربوط به تحقق هر یک از این وظایف را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محسن دهقانی، مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران، تربیت فرزند را یک کار ۲۴ ساعته دانست و گفت: مادر مانند یک مدرسه می ماند که اگر آماده شود، گویا یک ملت پاک طینت را آماده کرده اید.

مراحل تربیت فرزند

وی، آگاهی در تربیت فرزند را مرحله اول تربیت معرفی کرد و اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم که بدون کسب آگاهی های لازم نمی توانیم تربیت صحیحی داشته باشیم و به دنبال کسب آگاهی برویم و مرحله بعدی این است که آن آگاهی را به مهارت تبدیل کنیم و مرحله بعد که بسیار هم مهم است، همراهی مربی و متربی یعنی همان والدین و فرزندان است.

حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه تربیت فرزند در جامعه امروز و حجم بالای هجمه های فرهنگی دشمنان کار بسیار مشکلی است، ابراز داشت: اولین وظیفه والدین در تربیت فرزند، ایجاد احساس امنیت روانی برای فرزند است، چرا که اگر این احساس نباشد، ارتباط مؤثر هم شکل نخواهد گرفت.

چهار رکن ایجاد امنیت روانی در خانه

مبلّغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی آرام سازی فضای خانه، حمایت و پشتیبانی، رازداری و حضور فیزیکی فعال مادر در خانه، را چهار رکن امنیت روانی دانست و بیان داشت: محیط خانه باید بدون مشاجره و دعوای والدین باشد و از فرزند پشتیبانی کنند و نقش حمایتی از او را داشته باشند و راز او و خطاها و نقاط ضعف او را نزد دیگران، هرچند خویشاوندان و نزدیکان، فاش نکنند. همچنین، مادر به صورت ویژه باید در تمام فعالیت های فرزند در کنارش باشد و همه مثلاً در بازی با کودک، حواسش به جای دیگر نباشد و کار دیگری هم انجام ندهد تا فرزند او را باور کند.

وی، لبریز شدن فرزندان از عشق و محبت پدر و مادر را به عنوان دومین وظیفه مهم والدین در تربیت فرزند بر شمرد و گفت: برخی افراد در برابر این حرف ما جبهه گیری می کنند و این را با محبت بی جا و لوس شدن فرزند، اشتباه می گیرند، در حالی که اگر عشق و محبت نباشد، تذکر دادن و قهر کردن در مواقع ضروری هم جواب نمی دهد.

حجت الاسلام دهقانی افزود: عدم قاطعیت و محبت بی مورد سبب لوس شدن فرزندان می شود، اما لبریز شدن از محبت باید در مورد فرزند اتفاق بیفتد و این به معنای ندیدن خطای بچه و عدم پیگیری آن نیست، اما مراقب باشیم که از الفاظ انحصاری در محبت کردن به فرزندان دوری کنیم. مثلاً اگر به کودک بگوییم که فقط تو را دوست دارم، وقتی محبت ما به فرزند دیگر را می بیند، دچار تناقض می شود و این مضر است.

مقایسه و برچسب زنی؛ ممنوع

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ابراز محبت، اثبات محبت، اذیت نکردن و مشروط نکردن محبت، چهار اصل برای لبریز کردن فرزندان از عشق و محبت هستند، تصریح کرد: هرگز بچه ها را با دیگران مقایسه نکنید و برچسب نزنید و آن ها را در برابر دیگران خوار و ضعیف جلوه ندهید و تقبیح فعل را با تقبیح ذات مخلوط نکنید و اگر فرزند مرتکب عمل ناپسندی شده است، ذات فرزند را مورد حمله قرار ندهیم و آن صفت بد را به دست خودمان در او نهادینه نکنیم.

وی توضیح داد: باید با مسئولیت دادن به فرزند و احترام گذاشتن به او، محبت خود را ثابت کنیم. هیچ گاه با محبت معامله نکنید و به فرزندان نگویید که اگر فلان کار را انجام بدهی یا ندهی دوستت دارم، چرا که با مشروط شدن محبت، فرزند دچار تردید در باور محبت حقیقی والدین می شود و کار را دیگر بر اساس وظیفه انجام نمی دهند و فقط برای رضایت والدین کار می کنند و فرزندانی تملق گو بار می آیند.

حفظ و تکریم شخصیت فرزند

حجت الاسلام دهقانی، حفظ و تکریم شخصیت فرزند را وظیفه مهم دیگر والدین دانست و اظهار داشت: عدم احساس شخصیت قوی در فرزندان سبب بزهکاری در آنان می شود. باید گاهی به جای زبان تنبیه، زبان تشویق داشته باشیم و فرزند را تکریم کنیم.

کارشناس تربیتی با اشاره به نیاز فرزندان به دیده شدن و توجه، ابراز داشت: این نگاه و توجه به فرزند باید در زمانی باشد که فرزندان فعالیت عادی خود را بدون ضرر و اذیت کردن انجام می دهند، اما متأسفانه در اکثر موارد، والدین وقتی به فرزندان توجه می کنند که می خواهند به خاطر آزار دادن و شلوغ کردن فرزند، به او تذکر بدهند و مورد عتاب قرار دهند.

وی، توهین و تحقیر را عامل گسست عاطفی و در نتیجه همراه نشدن فرزندان با والدین دانست و گفت: خوش قولی نسبت به فرزندان بسیار مهم است و والدینی که خوش قول نیستند، اعتبار خود را نزد فرزندان از دست می دهند و اینگونه عنان کار از دستشان خارج می شود.

محبت منهای قاطعیت، والدین را ذلیل می کند

حجت الاسلام دهقانی با اشاره به تکنیک پرسش گری و مشورت و نظرخواهی از فرزندان در امر تربیت، بیان داشت: فرزندان را به میدان بیاوریم و بدانیم که نظرخواهی از آنان، سبب تکریم شخصیت می شود و بسیار مهم است.

کارشناس تربیتی با بیان اینکه هیچ کدام از ما کامل نیستیم، تصریح کرد: اگر خیال کنیم که همه چیز را می دانیم، این خطر بزرگی است و سبب رفتارهای اشتباه در تربیت فرزند می شود.

وی، محبت منهای قاطعیت را عاملی برای ذلیل شدن والدین در خانه عنوان کرد و افزود: مطالعه کتاب «لجبازی کودکان» از خانم فاطمه بیانفر می تواند برای فهم رفتار صحیح محبت و قاطعیت در تربیت فرزندان راهگشا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha