جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 921989
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
زیارت

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت:اربعین روز مبارزه با جهالت‌های مدرن است چراکه بازگشت به سیره اهل بیت علیهم السلام به ویژه سیدالشهدا علیه السلام بهترین راه رسیدن به زندگی سعادتمندانه محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام حامد اهتمام در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: یکی از توصیه‌هایی که اهل بیت (ع) با تاکید فراوان برای مؤمنین داشته‌اند زیارت امام حسین (ع) به ویژه زیارت اربعین است و به عنوان یکی از علامت‌های مؤمن در کلام امام حسن عسکری (ع) نیز بیان شده است.

وی افزود: امام یازدهم شیعیان (ع) در این ارتباط می‌فرماید که مؤمن پنج علامت دارد که شامل نمازهای پنجگانه روزانه، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی را هنگام سجده بر خاک گذاشتن، «بسم الله الرحمن الرحیم» نماز را بلند گفتن و زیارت اربعین است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه در باب زیارت اربعین شاید بتوان گفت مهمترین نکته‌ای که اهل بیت و امام حسن عسکری (ع) تاکید بر آن داشته‌اند معرفی یک زندگی سعادتمندانه به بشریت است، تاکید کرد: یکی از مؤلفه‌های زندگی سعادتمندانه که در زیارت اربعین بیان شده این است که انسان بتواند بندگان را از جهالت و سردرگمی‌های فراوان نجات دهد کاری که سیدالشهدا برای آن جان خود و بهترین یاران خود را هدیه دادند.

کنشگری میان ۲ جبهه حق و باطل

وی اضافه کرد: امروز بشریت و جامعه امروز ما دچار جهالت‌های مدرن شده و بازگشت به سیره و رفتار اهل بیت (ع) به ویژه وجود مبارک امام حسین (ع) به عنوان پرچم نجات و کشتی نجات بهترین درمان برای رسیدن به یک زندگی سعادتمندانه و یک زندگی پایدار خواهد بود و بر این اساس شایسته است روز اربعین را روز مبارزه با جهالت و روز مبارزه با سردرگمی‌های مدرن بنامیم.

اهتمام با اشاره به اینکه از طرفی در زیارت اربعین به دو جبهه حق و باطل و نوع کنشگری میان آن دو اشاره شده است، گفت: در زیارت اربعین مهمترین خصوصیت پرچم اهل باطل این گونه بیان شده است که آنها مغرور به دنیا شدند و بهره پست و فرومایه را برای خود خریدند، هوس‌ها را افزایش دادند، شک و نفاق و پیروی انسان‌های هوسران کردند؛ در مقابل آن در این زیارت اهتزاز پرچم حق به سمت وفای به عهد و نگاه توحیدگونه قیام برای دین توصیف شده است.

۵ روش برای زیارت امام حسین (ع) از راه دور

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه تمامی مرزهای کشور با کشور عراق مسدود و بنا بر مصوبات ستاد مرکزی اربعین و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها و یا اماکن مقدسه ممنوع است، تاکید کرد: ما اعتقاد داریم در هیچ شرایطی توسل و توجه به حضرات اهل بیت (ع) تعطیل بردار نیست از این رو ۵ روش برای زیارت امام حسین (ع) که در کتب شیعی نقل شده در این شرایط برای مؤمنان و مشتاقان زیارت سیدالشهدا پیشنهاد می‌شود.

وی «غسل کردن و رفتن به بلندی و سلام دادن به حضرت» را نخستین روش زیارتی تاکید شده در روایات برشمرد و بیان داشت: در این زمینه توصیه امام صادق علیه‌السلام به سَدیر یکی از یاران حضرت قابل اجراست که فرمودند «ای سدیر، آیا هر روز قبر حسین بن علی (ع) را زیارت می‌کنی؟....... عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخگ‌ها فاصله است! فرمود: به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَه اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.

اهتمام با اشاره به اینکه سه مرتبه گفتن «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ» از دیگر موارد مطرح در روایات در این زمینه است، تاکید کرد: در این ارتباط حسین بن ثُوَیر نقل می‌کند که» من، یونس بن ظَبیان، مُفَضَّل بن عمر و ابو سَلَمَۀ نزد حضرت صادق (ع) نشسته بودیم. در بین ما یونس که مسن‌تر از همه ما بود سخن می‌گفت. عرض کرد: فدایت شوم، من زیاد به یاد حسین بن علی (ع) هستم، در این حالت چه بگویم؟ فرمود: سه بار بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ»، همانا سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی علیه السلام می‌رسد.

خواندن زیارتنامه امام حسین (ع) از راه دور

وی تصریح کرد: همچنین خواندن زیارتنامه امام حسین (ع) از راه دور که در کتاب «عتیق غروی» نقل شده است، اشاره کردن به قبر امام حسین (ع) در شب و خواندن زیارت عاشورا در هر مکان و هر زمان از دیگر مواردی است که در این زمینه توصیه شده است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان داشت: در این ارتباط علقمه از حضرت باقر (ع) نقل می‌کند که فرمودن «ای علقمه، اگر می‌توانی هر روز زیارت عاشورا را در خانه‌ات یا جایی که هستی، یا هر سرزمینی از زمین خدا که هستی، بخوان که تمام ثواب‌های این زیارت امام حسین (ع) از راه دور، برای تو منظور خواهد شد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha