پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علی ابوترابی - روانشناس حوزوی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که به نسبت جمعیت، آمار سقط جنین در کشور ما دو برابر آمریکا و ایتالیاست، تصریح کرد: ما باید هر چه سریع تر خطرات و تبعات سقط جنین را برای خانواده ها تبیین و تشریح کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی ابوترابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ابراز داشت: بنابر اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه سالانه به طور میانگین ۳۰۰ هزار سقط جنین در کشور صورت می گیرد، هر چند که آمار غیررسمی این میزان را تا ۶۰۰ هزار مورد نیز نشان می دهد.

دو برابر آمریکا و ایتالیا، سقط جنین داشته ایم

وی افزود: باید توجه داشت که این میزان چیزی در حدود ۲۵ درصد از موالید کشور را تشکیل می دهد، ضمن آن که آمار سقط جنین در کشور ما در بین کشورهای دیگر دنیا در سطح بالایی است به طوری که به عنوان مثال به نسبت جمعیت، در آمار رسمی دو برابر میزان سقط جنین در آمریکاست.

وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار سقط جنین در ایران گفت: همچنین بد نیست بدانیم که در کشور ایتالیا طی چهل سال گذشته در مجموع ۶ میلیون سقط جنین صورت گرفته اما این میزان در کشور ما مربوط به ۲۰ سال گذشته است و این یعنی به نسبت ایتالیا، ما دو برابر سقط جنین داشته ایم.

نگرانی از سیر صعودی آمار در کشور شیعی

این استاد و محقق حوزوی همچنین بیان داشت: با توجه به این که جامعه ما یک جامعه اسلامی و شیعی است و بر این اساس باید رفتار و سبک زندگی مان بر مدار حکم شرعی باشد، لذا باید به شدت نگران این مساله بود و این را هم بدانیم که آمار بالای سقط جنین عمدتاً مربوط به استان های شیعه نشین است یعنی استان های غیرمرزی کشور که باید برای جلوگیری از این قضیه فکری کرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که یکی از علل اصلی افزایش آمار سقط جنین ناشی از جهل و ناآگاهی مردم نسبت به احکام فقهی و شرعی است و این که متاسفانه جایگاه اخلاقی این مساله تا حدودی در سطح جامعه کمرنگ شده و از نگاه برخی حتی قبح این مساله ریخته شده است.

جهل نسبت به احکام و سبک زندگی غلط

وی افزود: بسیاری از مردم فکر می کنند تنها با کفاره یا صدقه دادن مشکل حل می شود و حتی عده ای نیز فکر می کنند قبل از دمیده شدن روح در جنین، سقط جنین هیچ اشکالی ندارد و لذا در این باره کاملاً اختیار دارند و حال آن که بر اساس آموزه های دینی این طور نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی اظهار داشت: در این میان، برخی از مردم و خانواده ها نیز تحت تأثیر افکار ناشی از سبک زندگی غربی قرار دارند و لذا برپایه اندیشه های اومانیستی به راحتی به خود حق می دهند که حق حیات را از یک موجود زنده بگیرند.

باید مردم را به درستی آگاه و توجیه کنیم

وی گفت: از سوی دیگر به نظر می رسد که ما هیچ بحث علمی در خصوص تبیین فقهی و اخلاقی مساله و حتی تبیین تبعات پزشکی و بهداشتی سقط جنین را برای مردم و خانواده ها نداشته ایم و در این وضعیت چگونه می خواهیم مردم را مؤاخذه کنیم، در واقع اول باید خطرات را برایشان تبیین و تشریح کنیم و بعد توقع داشته باشیم که به هشدارهای ما توجه نشان دهند.

وی اضافه کرد: باید در نگرش و بینش مردم تحولی عمیق و جدی صورت گیرد به خصوص در رابطه با زنان و مادران که به درستی به وظیفه انسانی و اسلامی خود اشراف و آگاهی پیدا کنند.

حساسیت را در مردم نسبت به عمق فاجعه ایجاد کنیم

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) همچنین گفت: چگونه است که اگر کسی فرزند یک ماهه خود را به عمد بکشد، جامعه تحت تأثیر فضای مجازی و رسانه ها به شدت دچار بحران عاطفی می شود اما متاسفانه نسبت به سقط جنین که آن هم کشتن یک موجود زنده است، چندان حساسیتی وجود ندارد. همین چند سال پیش بود که خودرویی سرقت شد و نوزادی در صندلی عقب آن بود و گویا سارقین نیز متوجه نوزاد نبوده اند و متاسفانه این بچه از شدت گرسنگی و یا گرما از دنیا رفت و چه فضای عاطفی و احساسی به این واسطه در فضای مجازی ایجاد شد، اما متاسفانه برای بحث سقط جنین این فضا شکل نمی گیرد.

وی تأکید کرد: بر اساس دیدگاه دینی ما، یکی از اسباب ایجاد و توسعه نعمت های الهی و حتی ایجاد امنیت در جامعه همین نوزادان و شیرخوارگان و اطفال هستند، چنان که در حدیث قدسی، خدای متعال سوگند یاد می کند که جامعه گاهی شایسته عذاب است اما به خاطر کودکان شیرخواره و معصوم آن را از جامعه برمی دارد، کما این که گاهی نیز وجود نعمت به برکت حتی یک طفل صغیر است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی همچنین گفت: در حدیث داریم که امتی مستحق عذاب بودند و خداوند به گونه ای به آن ها فرصت داد تا این که آن قوم دیگر زاد و ولدی نداشت و وقتی جامعه خالی از فرزند شد، عذاب الهی نازل گردید.

سریع ترین سقوط آزاد جمعیتی در جهان!

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای معتبر از سال ۶۸ تا ۹۰، چیزی در حدود ۴۵۰ درصد سقوط موالید داشته ایم و این به معنای سریع ترین سقوط آزاد در رابطه با کاهش جمعیت در تاریخ بشر است به گونه ای که حتی هیچ ملت ملحد و بی دینی نیز با چنین سرعتی، افت و کاهش جمعیت نداشته اند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه بیان داشت: بخشی از این مشکل بزرگ به کم کاری حوزه و روحانیت باز می گردد که متاسفانه در ابعاد مختلف پژوهشی و ترویجی و تبلیغی آن طور که باید و شاید کار نکرده ایم و لذا امروز باید با احساس مسئولیت مضاعف در این زمینه به فعالیت جدی و مستمر بپردازیم تا ان‌شاءالله به زودی شاهد کاهش آمار سقط جنین در کشور باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha