پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست اعضای شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه با آیت الله اعرافی

حوزه/ جلسه شورای سیاستگذاری مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت؛ با حضور آیت الله اعرافی در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه اعضای شورای سیاستگذاری  بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت با حضور آیت الله اعرافی در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

آیت الله اعرافی در جلسه اعضای شورای سیاستگذاری  بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت ، ضمن آرزوی قبولی عزاداری و سوگواری آل الله(علیهم السلام) و تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول گفت: از تلاش تمام دوستان و همکارانی که در عین تمام کمبودها و مشکلات و تقریبا بی بودجه ایِ مطلق در مرکز مطالعات راهبردی تلاش دارند، تقدیر می کنم.

وی در ادامه بر نهایی سازی طرح نظام جامع موضوعات راهبردی در یک زمان‌بندی مشخصی تأکید نمود و یادآور شد: طرح نظام جامع مسائل راهبردی حوزه و روحانیت باید در اسرع وقت، تدوین و در فرایند تصویب قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه ضمن تأکید بر بازخوانی مجدد محورهای ۱۷ گانه مطالعات راهبردی حوزه، اظهار داشت: نیاز است تا اعضای شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات راهبردی، محورهای مهم مطالعات راهبردی حوزه را نقد و بررسی نموده، دیدگاه‌های تخصصی خود را مطرح سازند.

وی بر اهمیت فعالیت‌های ستادی در حوزه مطالعات راهبردی تأکید نمود و یادآور شد: توجه به پایان‌نامه‌ها، مقالات و کتاب‌های مرتبط با موضوع حوزه و روحانیت و رصد پژوهش‌های راهبردی برون حوزوی و راه‌اندازی و به‌روزرسانی بانک اطلاعات تحقیقات راهبردی جهان اسلام و حتی مراکز و موسسات بین المللی در این عرصه امر بسیار مهمی است.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت تاسیس بانک اطلاعاتی طلاب و نخبگانی حوزوی راهبرداندیش، خاطرنشان کرد: باید ضمن شناسایی طلاب و اندیشمندانی که ظرفیت و ذوق نگاه راهبردی دارند، از رویکرد راهبردی ایشان استفاده حداکثری صورت گیرد.

تمام نظام مسائل حوزه با نگاه راهبردی می تواند مورد مطالعه قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی، در ابتدای این جلسه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، که در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه مطرح نمودند.

مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت، با بیان اینکه این مرکز پس از تصویب ساختار در نیمه دوم سال ۱۳۹۶، فعالیتش را از ابتدای سال ۱۳۹۷ آغاز نمود، خاطرنشان کرد: اگر کمک‌ها و مساعدت‌های مدیر حوزه‌های علمیه و روحیه جهادی محققان و پژوهشگران این مجموعه نمی‌بود، این مرکز به دستاوردهای چندانی در این حوزه دست نمی‌یافت.

وی در ادامه ساختارهای تشکیلاتی مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: کمبود متخصص در حوزه مطالعات راهبردی از مشکلات اساسی این عرصه است و آنگونه که باید فضلا و اساتید سطوح عالی با مطالعات راهبردی آشنا نیستند؛ لذا در فرایند مطالعات راهبردی آنگونه باید نمی توان از ظرفیت بالقوه ای آنان بهره‌مند شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی استفاده از ظرفیت مطالعات راهبردی نخبگان جوان حوزوی تحت اشراف اساتید سطوح عالی را از رویکردهای این مرکز برشمرد و اظهار داشت: مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه، تحقیقات مطالعاتی را تحت نظر شورای علمی متشکل از اساتید برجسته حوزه‌های علمیه پیگیری و به تناسب موضوع، برای هر طرحی شورای علمی تخصصی راه اندازی شده، این مطالعات در فرایند پژوهشی خاصی پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه به دلایلی همچون نوپابودن مجموعه‌های راهبردی در حوزه، با حد مطلوب فاصله‌های زیادی داریم، خاطرنشان کرد: مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه برای پرداختن به موضوعات و مواجه با مسائل مرتبط با حوزه های علمیه، از سه روش و ظرفیت پروژه‌ها، کارگروه‌ها و نشست‌های راهبردی برای پرداختن به موضوعات بهره می‌گیرد.

مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت، بر اهمیت وضعیت شناسی، ظرفیت شناسی، آینده پژوهشی و راهبرد پردازی تأکید نمود و با بیان این که تمام نظام مسائل حوزه با نگاه راهبردی می تواند مورد مطالعه قرار گیرد، اظهار داشت: باید با توجه به اولویت‌بندی‌ها و بر اساس اهمیت موضوعات، تک تک محورهای نظام مسائل حوزه را در دستور کار فرایندهای مطالعاتی قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشریح پروژه‌های مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه اظهار داشت: در مباحث راهبردی، نوع مسئله به گونه‌ای است که  با حل مسئله، ابواب جدیدی در عرصه های هم تراز برای ارائه راهبردهای نو و سیاستگذاری‌های پویا باز می‌شود.

تاکید بر لزوم تصویب سند جامع نظام موضوعات مسائل حوزه و روحانیت

حجت الاسلام والمسلمین کعبی نیز در ادامه این نشست، اندیشه ورزی را از اقتضائات فعالیت‌های راهبردی دانست و ابراز داشت: نیاز است تا از ظرفیت اندیشمندان، نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی و نظرات و دیدگاه های تخصصی ایشان استفاده حداکثری صورت گیرد.

وی با بیان این که مطالعات راهبردی جدای از طرح و برنامه است، خاطرنشان کرد: انتظار از نگاه راهبردی نگاهی بالاتر از مباحث طرح و برنامه‌ای است؛ لذا در موضوع نظریه الگوی پیشرفت نیاز است تا برنامه و رسالت حوزه‌های علمیه در عرصه پیشرفت مورد توجه قرار گیرد.

وی بر اهمیت توجه به آسیب شناسی ها تأکید نمود و ابراز داشت: لازم است تا سند جامع نظام موضوعات مسائل حوزه و روحانیت و ارتباط آن با بخش‌ها و مجموعه‌های مختلف تصویب گردد.

توجه به نقش طلاب جوان درمطالعات راهبردی

آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه نیز در این جلسه با بیان این که تلقی ما نسبت به موضوعات باید به خوبی تبیین گردد، اظهار داشت: طلاب فاضل جوان فراوانی در حوزه های علمیه داریم که اگر موضوع درست تبیین شود، می توانند نقش آفرینی بایسته‌ای در مطالعات راهبردی داشته باشند.

مسائل حوزه متفاوت با مسائل راهبردی حوزه است

حجت الاسلام  والمسلمین شهریاری نیز در ادامه این نشست با تأکید بر این که ابتدا باید حوزه‌های راهبردی مطالعات خود را تعیین کنیم، خاطرنشان کرد: تعیین حوزه‌های راهبردی، رویکرد حرکت‌های جهانی، بازشناسی موقعیت حاضر و اهداف بسیار مهم بوده، رویکرد رسالت‌ها باید ناظر به موضوعات و نظام جامع مسائل راهبردی احصا شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که مسائل حوزه متفاوت با مسائل راهبردی حوزه است، اظهار داشت: توجه به مسائلی که تحولات بنیادین را رقم می زند، بسیار اهمیت دارد؛ در مسائل راهبردی باید به جهت دهی حرکت حوزه توجه روز افزونی داشته باشیم.

وی در ادامه به ضمن اشاره به برخی از مسائل راهبردی حوزه‌های علمیه، با بیان این که نظام پژوهشی مسائل باید بتواند در مسیر پاسخگویی به نیازهایی که روز به روز متغیر است، راهگشا عمل کند، اظهار داشت: در عین رصد نحله‌های فکری و معرفتی فعال در جهان اسلام، باید الزامات راهبردی مواجهه حوزه با نحله های معرفتی که خود نیازمند شناخت دقیق صحنه جهانی در حوزه ادیان و فعالیت‌های اجتماعی است، مورد تأکید قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در پایان، بر ترسیم نظام‌واره راهبردهای حوزه در عرصه‌های مهم  و تاثیرگذار تأکید نمود و  خاطرنشان کرد: نهاد پژوهشی گسترده‌ای در حوزه های علمیه و پیرامون آن وجود دارد؛ نیاز است تا مرکز مطالعات راهبردی حوزه نقش ستادی را بر عهده گرفته، با افرادی که در حوزه‌های راهبردی و سند نویسی ورود عمیقی دارند، همکاری‌های متقنی را رقم بزند.

خاطرنشان می شود:حجت الاسلام نجفی، معاون علمی مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه، در بخش دیگری از این نشست گزارشی از فعالیت ۲ ساله، پروژه ها و تحقیقات راهبردی این مرکز ارائه نمود.

313/1

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha