جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 924638
۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
در حرکتی میان ادیانی، مسلمانان، هندوها و سیک‌ها مسجد می‌سازند

حوزه/ اعضای جامعه روستای چاکار در پنجاب هندوستان در حرکتی میان ادیانی برای ساخت یک مسجد دست به کار شده‌اند. بیشتر جمعیت این روستا را سیک‌ها تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از timesofindia،  به عنوان نمونه‌ای از همدلی میان ادیانی، تمامی جوامع دینی و مذهبی در روستای چاکار در پنجاب هندوستان، برای ساخت یک واحد مسجد دست به دست همدیگر داده‌اند.

اگرچه این دهکده پیش از این مسجدی داشته که پیشتر خسارت دیده است.

گورمیل سینگ ، یکی از اعضای پنچایات (شورای محلی روستایی)  گفت که تصمیم برای ساخت مسجد به اتفاق آرا در روستا گرفته شده است. وی افزود که روستاییان متعلق به ادیان مختلف در این کار کمک می‌کنند.

وی در ادامه افزود: کار ساخت و ساز با حضور رئیس هیئت اوقاف پنجاب و سایر اعضا آغاز شده است. ما در ساخت مسجد کمک می‌کنیم زیرا آنها (برادران مسلمان) نیز در دیگر اوقات زندگی در کنار ما هستند.

جامعه مسلمانان از ابتکار عمل ابراز خوشحالی کردند. محمد عثمان لودهینوا، امام جماعت نائب شاهی در پنجاب گفت: از آنجایی که مسجد پیش از جدایی پنجاب آسیب دید، ما با شورای محلی روستایی برای ساخت مسجد مشاوره کردیم. روستاییان نه تنها کمک مالی برای ساخت این مسجد ارائه دادند بلکه در ساخت و ساز آن نیز همکاری کردند. از این پس نام این مسجد، مسجد چاکار خواهد بود. البته نام بعدا نهایی می‌شود.

وی افزود: تقریبا ۱۵ خانواده مسلمان از اینکه مکانی برای اقامه نماز خواهند داشت خوشحال هستند.

سانجیو کومار یک هندو ۳۵ ساله که صاحب یک شیرینی فروشی در چاکار است و خانواده آن‌ها بیش از ۳ دهه در این روستا زندگی کرده‌اند نیز خاطرنشان کرد: ما در مسجد معابد برای سیک‌ها و هندوها داریم و حالا نیز مسجد خواهیم داشت. مسجد ما همدلی میان ادیانی را به بهترین شکل اجرا می‌کند. من برای بازدید از روند مسجدسازی از محل بازدید کرده‌ایم و تا جایی که بتوانیم در ساخت مسجد از جانب هندوها در این روستا کمک‌رسانی ارائه خواهیم داد.

چامکار سینگ یک روستایی دیگر افزود: در این جامعه خانواده ها با صلح و امید در کنار هم زندگی می‌کنند و هرگز تنش میان مذهبی نداشته‌ایم و به برادری و همدزیستی مسالمت آمیز باور داریم. ما به روستایمان افتخار می‌کنیم. ما برای ساخت مسجد لحظه شماری می کنیم. و روستاییان تا جایی که بتوانند برای ساخت این مسجد همکاری خواهند کرد.

گفته می‌شود این روستا ۸ هزار نفر جمعیت  دارد که اکثریت آن‌ها سیک‌ها و در ادامه هندوها و مسلمانان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha