چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
داریوش بابائیان

حوزه / داریوش بابائیان گفت: سینما برای این‌که بتواند به سینمای آرمانی نزدیک شود می‌بایست از کمک نهادهای دینی بهره ببرد، بنابراین این مراکز در هنر هفتم ورود کنند.

داریوش بابائیان، تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: سینمای ایران اسلامی در ابتدای پیروزی انقلاب توانست رویکردی جدید از هنر را به همه جهانیان نشان دهد، زیرا تا به آن روز سینما ابزاری برای سرگرمی و وقت گذرانی بود، اما فیلم‌های ایرانی نشان داد، می‌توان به واسطه هنر اخلاقیات انسانی و دینی را هم رواج داد، ولیکن متاسفانه با گذشت زمان کم کم از این مهم فاصله گرفتیم و بیشتر فیلم‌هایی که تنها گیشه را مدنظر داشت مورد توجه قرار دادیم.

 وی افزود: دلیل چنین امری تنها به سینماگر بر نمی‌گردد، چون هر فیلمسازی دوست دارد کارهایی با ارزش‌های بالای هنری تولید کند، اما وقتی می‌بیند نیاز جامعه کارهای گیشه‌پسند را طلب می‌کند ناخودآگاه به این سو گراییده می‌شود حال باید پرسید چرا جامعه پذیرای کارهای سطحی شده است.

تهیه کننده «شور عشق» ادامه داد: بخشی از سوال فوق به این امر برمی‌گردد که جامعه به واسطه درگیری‌ها و مشکلات اقتصادی به نوعی به دنبال راه گلریز برای این مسئله است پس آثاری که تنها صرفاً خنده و وقت‌گذرانی ملاک است نوعی مسکن برای تماشاگر محسوب می‌شود، اما حرف اینجاست که می‌توان کار شاد و سرگرم کننده تولید کرد، اما ویژگی‌های هنری را هم مد نظر قرار داد.
این تهیه کننده گفت: دهه ۶۰ و ۷۰ کمدی‌های بسیار خوبی داشتیم که هنوز هم دیدن آن خالی از لطف نیست، اما برخی از آثاری که امروز تولید می‌شوند تنها در مقطع فعلی می‌توان آنها را دید و با گذشت زمان غیر قابل مصرف می‌شود توصیه من این است که فیلمنامه‌نویسان حمایت شود تا با نوشتن متون قوی فیلم‌های ما نیز بهبود پیدا کند.

بابائیان برای رونق سینما به نهادهای فرهنگی و دینی توصیه کرد: برای این‌که سینمای پویا داشته باشیم باید تمامی مراکز دولتی و دینی خود را در سینما سهیم و شریک بدانند یعنی با سرمایه‌گذاری مناسب زمینه‌ساز کارهای خوبی شوند. درضمن حوزه‌های علمیه نیز، قادرند با تربیت نیروهای متعهد و متخصص و همچنین حمایت از کارهایی که مورد تایید آنهاست فیلم‌های ارزشمندی را به جامعه هنری ارائه دهند. این اتفاق در خارج از کشور رخ می‌دهد و کلیساها با حمایت از فیلم‌های مورد نظرشان به نوعی تبلیغ دینی انجام می‌دهند، پس چرا ما نباید از این ابزار برای رسیدن به خواسته‌هایمان بهره ببریم.

تهیه کننده «چپ دست» متذکر شد: برای ساخت فیلم دینی باید فیلمسازی که پشت دوربین قرار می‌گیرد به موضوع و معنا باور قلبی داشته باشد، البته قبول دارم تخصص ویژگی مهمی برای خوب شدن یک اثر سینمایی است، اما مطمئن باشید اگر باور نیز با تخصص در آمیخته شود نتیجه علاوه بر خوب بودن، تأثیرگذار نیز خواهد بود.

وی در پایان به دولت توصیه کرد: نهادهای دولتی و حکومتی و مجلس باید از کارهای ارزشمند حمایت کند تا اگر تهیه‌کننده و فیلمسازی بابت ساخت یک فیلم ارزشی، ضرر مالی دید زندگی‌اش دستخوش ناملایمات نشود، بلکه بدانند جایی هست که از او حمایت کند در چنین شرایطی مطمئن باشید آن کارگردان باز هم دست به تولید کارهای ارزشی خواهد زد و این امر در نهایت موجب رونق سینمای دینی خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha