جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نخستین نماز جمعه در نخستین مسجد آتن اقامه شد

حوزه/ با تعداد جمعیت بسیار محدود نمازگزاران، بالاخره پس از سال‌ها اختلاف و سنگ اندازی، نخستین مسجد رسمی آتن، شاهد اقامه نخستین نماز جمعه بود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، مسلمانان شهر آتن، پایتخت یونان، نخستین نماز جمعه را در مسجد تازه افتتاح شده برگزار کردند.

در حالی که کشور یونان تنها کشور اروپایی بدون مسجد رسمی بود، دوشنبه هفته گذشته، نخستین مسجد رسمی یونان پس از سال‌ها تاخیر برای نخستین بار در آتن افتتاح گردید و جمعیت محدودی در آن نماز خوانند.

جمعه نیز جماعت محدودی (۱۲ نفر که شمال ۹ مرد و ۳ زن بودند) و به دلیل نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا ماسک زده بودند، در نخستین نماز جمعه این مسجد شرکت کردند.

 خطبه جمعه که به زبان یونانی خوانده می شد ، بر اهمیت مساجد در زمان حضرت محمد (ص) تأکید کرده و گفت که مساجد به عنوان مراکز اجتماعی نیز باید فعالیت داشته باشند.

گفتنی است ساخت یک مسجد رسمی در آتن حدود ۱۴ سال طول کشیده است‌، که روند اعتراضات راست افراطی‌، جنجال‌های سیاسی و سنگ‌اندازی‌های مخالفان در این کشور که به شدت به مسیحی ارتدوکس گرایش دارد در تاخیر افتتاح این مسجد نقش داشتند. اما مجلس یونان سرانجام ساخت مسجد را در آگوست ۲۰۱۶ تصویب کرد.

این مسجد که در منطقه ای کاملاً صنعتی در پایتخت احداث شده است ، اکنون یک مکان عبادی رسمی برای جامعه مسلمانان آتن که عمدتاً از مهاجران و بازدیدکنندگان تشکیل شده اند ، فراهم خواهد کرد.

تاکنون جامعه اسلامی آتن از نمازخانه‌های غیررسمی موقت که در فروشگاه‌ها و زیرزمین های بلااستفاده مستقر شده بود استفاده می‌کرد - که اغلب منجر به تنش و اعتراض سایر ساکنان محلی می‌شد.

اعضای جامعه مسلمانان گفتند که مسجد جدید ، گرچه عالی نیست، بسیار کوچک بوده و امکانات کافی را ندارد، اما حداقل یک شروع بود.

آنا استامو  نماینده انجمن مسلمانان یونان گفت:  تمام این مدت ما در زیر زمین نماز می‌خواندیم. این روز خوبی برای ما است.

وی گفت این مسجد «بسیاری از معایب و مشکلات را دارد که باید حل شود» ، از جمله ظرفیت کم آن است ، «اما این یک شروع بسیار قاطع» محسوب می‌شود.

استامو جمعیت مسلمانان آتن را حدود نیم میلیون نفر اعلام کرد و خاطرنشان کرد که ظرفیت ۳۰۰ مرد و ۵۰ زن در این مسجد بسیار کم است.

استامو گفت:  ما این مانند بنیادی نمادین و رسمی است. این خدمات برای همه فراهم نخواهد شد ، ما این را می‌دانیم. اما این شروع خوبی است.  

لازم به ذکر است، دولت یونان به دلیل شیوع ویروس کرونا محدودیت های بیشتری در مورد تعداد افراد مجاز در همه عبادتگاه ها اعمال کرده است. و از صبح جمعه نیز تمامی مراکز عبادی از جمعه مسجد تعطیل خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha