جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد تقی دشتی

حوزه/ دکتر دشتی ضمن انتقاد از فقدان نظام بانکداری اسلامی، بیمه اسلامی و تامین اجتماعی با بیان این که باید نسخه بومی از نظام سازی فقهی را به جهانیان ارائه نماییم، خاطرنشان کرد: نظریه دولت اسلامی از رویکردهایی است که در کنار نظام حقوق بشر اسلامی مورد توجه محققان مرکز پژوهشی مبنا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،‌ دکتر محمد تقی دشتی، امروز در جمع اصحاب رسانه قم ضمن ترسیم شرایط فرهنگی، دینی اقتصادی و سیاسی کشور و راهکارهای پژوهشی مرکز پژوهشی مبنا با بیان این که همه باید با هم و در کنار هم به حل مسائل کمک کنیم، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا بنا ندارد تا صرفا وجوه منفی را مطرح کند بلکه اراده حل مسائل را پیگیری می کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با بیان اینکه پژوهش در کشور ما موضوع محور بوده تمرکز چندانی بر مسئله محوری ندارد، اظهار داشت: متاسفانه در کشور نهاد پژوهش کمترین ارتباط را با صنعت و نهاد اجرا دارد که اولویت بندی ها در آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی بومی نبودن و تک بعدی بودن پژوهش و روش ها را از شاخصه های تحقیقات حوزوی و دانشگاهی کشور دانست و ابراز داشت: موازی کاری ها، تشدد و فعالیت های روبنایی مراکز تحقیقات را درگیر گرداب پژوهشی نموده است.

دکتر دشتی با بیان اینکه مرکز پژوهشی مبنا سه گروه پژوهشی فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم سالاری دینی متناسب با رسالت خود راه اندازی نموده است گفت: مرکز مبنا یک مرکز پژوهشی خط شکن در مسئله شناسی و آسیب شناسی دینی و فرهنگی است و تا کنون بالغ بر ۱۰۰ مسئله دینی و فرهنگی را در قالب پژوهش نامه افق مکث هدف گذاری نموده، و با رویکرد حل مسئله راهبردها و راهکارهایی را برای حل مسائل به مراکز اجرایی ارائه می کند.

وی برخورداری از نگاه نظام واره ای نسبت به مسائل را از شاخصه های مهم مرکز پژوهشی مبنا توصیف نمود و اذعان داشت: نظام واره سازی ضمن کشف رابطه مسائل تاثیر و تاثر یک دیگر را برآورد نموده، مسائل ریشه ای  را هدف گذاری نموده، پیش از بحرانی شدن مسائل برای حل آن راهبردها و راهکارهای عملیاتی را ارائه می کند.

دکتر دشتی ضمن انتقاد از فقدان نظام بانکداری اسلامی، بیمه اسلامی و تامین اجتماعی با بیان این که باید نسخه بومی از نظام سازی فقهی را به جهانیان ارائه نماییم، خاطرنشان کرد: نظریه دولت اسلامی از رویکردهایی است که در کنار نظام حقوق بشر اسلامی مورد توجه محققان مرکز پژوهشی مبنا قرار گرفته است.

وی ارائه نظریه حق دینی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: هر نهادی در حوزه مباحث دینی مسئله را بیان کند ما راهکارهای نخبگانی، علمی و عملیاتی را برای آن ارائه خواهیم نمود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا بر تقویت نگاه فقه اجتماعی در حوزه های علمیه تأکید نمود و با بیان این که بر آنیم تا فقه اجتماعی را در حوزه های علمیه تقویت نماییم، خاطرنشان کرد: روش پژوهش مسئله محور راهبردگرا از ویژگی های تحقیقاتی این مرکز به شمار رفته به صورت روش جامع ترکیبی برگرفته از روش های علمی ارائه نموده است.

وی وجهه حوزوی و دانشگاهی تمام پژوهشگران را از ویژگی های بارز محققان مرکز پژوهشی مبنا توصیف نمود و تصریح کرد: مرکز پژوهشی مبنا در کرانه های عالی نظام و چشم اندازهای رهبر فرزانه انقلاب حرکت نموده از ورود به مباحث حزبی و جناحی پرهیز می کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا راه اندازی شبکه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی را از سرمایه های عالی این مرکز دانست و ابراز داشت: سامانه ایده پردازی فرهنگی و دینی کشور  راه اندازی شده که ایده ها را به نهادهای اجرا و تصمیم گیر ارائه می نماییم.

وی مسئول سازی نهادها را مورد تاکید قرار داد و با بیان این که مسئول سازی نهادها و ایجاد احساس مسئولیت امر مهمی در حل مسائل است، خاطرنشان کرد: نتیجه گرایی در عین توجه به عملکرد گرایی از ویژگی های تحقیقاتی این مرکز است و اراده هیئت های اندیشه ورزی در مرکز پژوهشی مبنا متدهایی دارد.

دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که مرکز پژوهشی مبنا مسئول هیئت اندیشه ورز استان قم است، خاطرنشان کرد: تاکنون سندهای تحولی مختلفی را برای عملیاتی سازی در استان قم ارائه نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha