پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قوه قضائیه

حوزه/ واحد خواهران بسیج دانشجویی ۱۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان فارس در نامه‌ ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار تشکیل معاونت امور زنان و خانواده در دستگاه قضایی شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، واحد خواهران بسیج دانشجویی ۱۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان فارس نامه ای را خطاب به رئیس محترم قوه قضائیه صادر کرد که متن آن به شرح زیر است.

پیگیری مسائل خانواده و مسائل زن جزو مهم است و باید دنبال بشود. هر چه در این زمینه گفته بشود و اعتراض بشود، من قبول دارم و معتقدم کم‌کاری جدّی‌ در این زمینه انجام گرفته است. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان _اردیبهشت۹۹)

حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه 

با عرض سلام و احترام

همان گونه که مستحضرید، زن و خانواده در جامعه ایرانی از جایگاهی والا و ارزشمند برخوردار است اما متاسفانه در زمانی به سر می بریم که حوزه ی امور زن و خانواده گرفتار مشکلات تقنینی، راهبردی و ساختاری بسیاری است. هنوز بسیاری از سیاست های نظام انقلاب اسلامی در این امور عملیاتی نشده اند که این امر خود نشان از قصور دستگاه ها و نهادهای ذی ربط دارد. در این میان آن چه که شاهدش هستیم، این است که متاسفانه پست و جایگاه حقوقی ویژه ای با ماموریت تقنین، نظارت، پی گیری و ارزیابی مسائل حوزه زن و خانواده در مجموعه ی تحت مدیریت جنابعالی تعریف نشده است!

چگونه است، قوه قضائیه که نماد و کارکرد اصلی اش عدل و دادخواهی است برای پیگیری، ساماندهی، همگرایی، امور مربوط به حوزه ی زن و خانواده فاقد یک جایگاه و ساختار تشکیلاتی قوی و منسجم به عنوان معاونت می باشد؟ مگر می شود بدون وجود یک جایگاه مشخص در چارت سازمانی حق میلیون ها زن و خانواده ی ایرانی را ستاند؟ 

برای تبیین ضرورت ایجاد چنین ساختاری در مجموعه ی قوه قضائیه نکات زیر قابل تأمل است:

۱-مدت ها است، که سیاست های کلی خانواده و جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده؛ اما با این وجود تاکنون، شاهد عملیاتی شدن و حضور پررنگ قوه قضائیه و تبدیل سیاست ها به برنامه عمل از سوی نهادها و سازمان های مربوطه نبوده ایم و از آن جا که مرجع مشخصی از سوی قوه قضائیه هم برای پاسخگویی به این کوتاهی ها موجود نبوده، اجرای دقیق سیاست های ابلاغی همچنان بر زمین مانده است.

۲- بر اساس اصل ۱۵۶قانون اساسی، نظارت بر حسن اجرای قوانین از وظایف قوه قضائیه به شمار می آید. قوانین بسیاری در حوزه زن و خانواده وجود دارد که هیچ گاه به مرحله ی اجرا در نیامده اند یا اگر هم اجرایی شده اند، دچار ضعف های اساسی هستند. قانون تسهیل ازدواج، سند عفاف و حجاب، قانون مرخصی زایمان، قانون برنامه ششم توسعه و... مواردی از این دست به شمار می آیند. آن چه که به عنوان یک مطالبه از سوی ما محل بحث است، این است که، هم اکنون کدام جایگاه قانونی در مجموعه ی شما، به صورت خاص مامور پی گیری حسن اجرای این قوانین است؟

۳-مقام معظم رهبری برای تقویت و ساماندهی امور زن و خانواده و جلوگیری از رفتارهای سلیقه ای در این حوزه، تشکیل یک مرکز عالی و نهادی فراقوه ای را پیشنهاد داده اند. با وجود گذشت ۷سال از درخواست رهبری تا کنون قوه قضائیه اهتمام جدی و حضور پررنگ خود را در جهت بستر سازی و توجه به این مهم به کار نبسته است. تعریف جایگاه حقوقی معاونت امور زنان و خانواده در آن قوه فرصت مناسبی را فراهم می آورد تا با جلوگیری از جزیره ای کار کردن و منسجم شدن به تدریج و با پای کار آمدن سایر نهادها زمینه های تشکیل این نهاد فرا قوه ای فراهم شود.

۴- بررسی عمکرد گذشته ی قوه قضائیه نشان از آن دارد که این قوه، هنوز نتوانسته‌ در تقنین، تبیین و صدور گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. قوه قضائیه نیاز به فضایی مجزا برای تعامل و تبادل نظر با سایر قوا و سازمان ها در حوزه ی امور زن و خانواده به صورت یک هسته ی متمرکز و جایگاهی فرا بخشی دارد تا به عنوان دستیار ریاست قوه به صورت ویژه پیگیر امور باشد.

۵- امور زن و خانواده در قوه قضائیه نیاز به یک ملجأ و پناهگاه امنی دارند تا راه هرگونه تعدی بر زنان و خانواده را ببندد و اجازه دهد که در آن زنان ما، با آرامش خاطر پیگیر مسائلی باشند که در خانه و جامعه برآن ها جاری شده است. وجود چنین معاونتی در ساختار قوه قضائیه این فضا را جهت دستیابی به این مهم فراهم می کند.

جناب آقای رئیسی، در انتها ما دانشجویان دختر بسیج دانشجویی استان فارس از جنابعالی انتظار داریم، جهت حل مسائل مطرح شده و تقویت حضور قوه قضائیه در حوزه مهم و حیاتی امور زن و خانواده، در ساختار تشکیلاتی خود معاونتی را جهت امور زنان و خانواده در جایگاهی فرابخشی و به عنوان دستیار ویژه ریاست محترم قوه در ارتباط با سایر بخش های درون دستگاهی و هم چنین در تعامل با سایر قوا، مراکز عالی، شوراها، سازمان ها و نهادها در نظر بگیرید تا به صورت اختصاصی پیگیر مسائل و موضوعات امور زن و خانواده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha