جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: تکریم و احترام چند نوع است که اولین آن انتفاعی است به‌گونه‌ای که افراد فقط صاحبان ثروت و صاحبان پست و مقام‌ها را احترام می‌کنند برای مادیات یا گرفتن پول و... که این نوع احترام در روایت مذمت شده است.

به گزارشخبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در حرم بانوی کرامت که از بستر فضای مجازی و صحن‌ها پخش شد، اظهار کرد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها به نقل از کتب تاریخی ۱۷ روز در شهر مقدس قم سکونت داشتند و در این شهر رحلت نموده و به خاک سپرده شدند و دلیل رحلت دقیق ذکر نشده و در هاله‌ای از ابهام است.

وی افزود: از کنار مضجع شریف دعا می‌کنیم به برکت این بانوی بزرگوار این بلای جهانی ریشه‌کن شود و طلب مغفرت برای کسانی می‌کنیم که روزانه به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و طبق آمار رسمی روزانه حدود ۵۰۰ نفر به خاطر کرونا در ایران فوت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم در دین اسلام بحث احترام و تکریم در مقابل تحقیر و اهانت است و همه انسان‌ها احترام و تکریم را دوست دارند و از اهانت و تحقیر نیز بیزار هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: تکریم و احترام چند نوع است که اولین آن انتفاعی است به‌گونه‌ای که افراد فقط صاحبان ثروت و صاحبان پست و مقام‌ها  را احترام می‌کنند برای مادیات یا گرفتن پول و… که این نوع احترام در روایت مذمت شده است و طبق روایت اگر کسی شخصی را به خاطر ثروت احترام کند مورد غضب خداوند قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: احترام و تکریم ریاکارانه یکی دیگر از موارد احترام مذموم است مثل منافقین زمانی که خدمت رسول خدا می‌رسیدند ظاهر دیگری داشتند اما بعداً دست به اقدامات منافقانه می‌زدند که این نوع احترام نیز ازنظر اسلام مذموم است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی اظهار کرد: احترام به دیگران از روی ترس که طبق روایت اگر کسی را به خاطر شرارت و… احترامش کنند مذموم است و طبق دین اسلام این سه نوع احترام ممنوع است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه گفت: اگر احترام به انگیزه استحقاق باشد مثل تکریم یک شخص عالم که تکریم و احترام عالم در حقیقت احترام به علم و دانش است یا تکریم شهدا در حقیقت تکریم ایثار و فداکاری است و احترام به والدین که سفارش خداوند است که این نوع احترام‌ها مقدس و پسندیده است.

وی افزود: تکریم و احترام یک شخص کهن‌سال و صاحب محاسن سفید که طبق روایت این احترام بسیار پسندیده بوده و مورد لطف و نظر خداوند است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کسانیکه بدعت‌گذار در دین هستند مثل وهابیت که در مقابل علوم اهل‌بیت(ع) داعیه‌دار هستند نباید تکریم و احترام شوند و یا کسانیکه فاسق هستند و علنی گناه می‌کنند طبق روایت احترامی نباید قائل شد و یا حاکم ستمگر مثل یزید و فرعون و.. احترام ندارند.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید خداوند پنج چیز در میان شما قرار داده است  که محترم است و باید حرمت این پنج چیز حفظ شود که حرمت کتاب الله، حرمت رسول‌الله، حرمت اهل‌بیت پیامبر و ذریه ائمه معصومین، حرمت‌خانه خدا و حرمت شخص مؤمن می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی افزود: کسی که قرآن را تکریم نماید در حقیقت خداوند را تکریم و احترام نموده است چراکه قرآن تجلی خداوند است و نباید بی‌احترامی شود و رسول خدا نیز مورداحترام خداوند و ملائکه آسمان‌ها و زمین است و باید حرمت رسول خدا نیز حفظ شود و حتی خداوند در قرآن رسول خدا را به اسم صدا نزده است و همیشه با احترام و تکریم بوده است.

وی یادآور شد: افضل فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام بعد از امام رضا علیه‌السلام وجود مبارک حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌باشد که در لسان اهل‌بیت سفارش به زیارت این بانوی بزرگوار شده به همین خاطر حضرت معصومه سلام‌الله علیها یک امامزاده عادی نیست بلکه ایشان دارای مقام شفاعت بی‌نظیر و منزلت رفیعه در نزد خداوند دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها یک جایگاه بلندی در میان امامزادگان دارند و این جایگاه ناشی از عبودیت، عفاف و عظمت روحی بانوی کرامت می‌باشد.

وی افزود: بسیاری از بزرگان و علما با توسل به حضرت، بهره‌های علمی و معنوی برده‌اند و گشایش علمی برای خود حاصل نموده‌اند  و این نشان‌دهنده عظمت و منزلت حضرت می‌باشد .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان گفت: کاسبی که به مردم گران بفروشد همچنین محتکرین ، قاچاق اجناس مردم ایران به دیگر کشورها، از دسترس خارج نمودن نیازهای معیشتی مردم، رنجاندن دیگران با زبان، ایجاد آزار در فضای مجازی با آبروریزی افراد و..همگی مصداق اذیت مؤمن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهرام میر زاوند نشریه اگاهی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    متن و حدیث امیر المومنین مطالعه شد با تشکر طیب الله انفسکم