جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان

حوزه/ رئیس کنفرانس بین المللی بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اجتماعی با بیان اینکه اسلام راهکارهای خوبی  برای مدیریت بلایای طبیعی و انسانی دارد گفت: دولت باید زیرساخت های بهداشت عمومی را از طریق درآمدهای انفال تامین کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان در کنفرانس۲ روزه بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی گفت: فقها و علمای گذشته با بهره مندی از فقه اجتماعی سوالات و نیازهای مردم در حوزه های مختلف را به خوبی پاسخ داده اند.

مردم به وظایف و تکالیف خود نسبت کرونا آشنا شوند

وی با اشاره به سوالات و نگرانی های مختلف جهان امروز در خصوص بحران ها و تبعات بیماری کرونا گفت: در شرایط کنونی مردم سوالات زیادی در خصوص وظایف و تکلیف خود و مسئولان دارند و در این زمینه باید شبهات و درخواست های آنها را پاسخ گفت.

حجت الاسلام والمسلمین حکیمیان با تاکید براینکه مردم و دولت در قبال بحران کرونا مسئول هستند افزود: اسلام به مردم‌داری، همدلی و نوع دوستی و توجه به افراد بحران زده ارزش ویژه قائل است .

رئیس کنفرانس بین المللی بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اجتماعی با بیان اینکه فقه و حقوق اسلامی برای حل بحران های بزرگ اجتماعی طرح و برنامه دارد گفت: کرونا یک بحران اجتماعی در بعد جهانی است و باید با بهره گیری از ظرفیت های فقهی و حقوقی اسلام برای این بحران چاره سازی کرد.

اسلام برای مهار بحران های اجتماعی برنامه دارد

وی با اشاره به یکی از آثار حضرت امام خمینی(ره) در خصوص کاربردها و مزایای حکم انفال در فقه اسلامی گفت: امام راحل در کتاب بیع خود به وظیفه دولت اسلامی با استفاده از موضوع انفال اشاره دارد و تاکید می فرمایند که حکومت اسلامی وظیفه دارد که برای تکمیل و توسعه زیرساخت های عمومی کشور از درآمدهای انفال استفاده نماید.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی برای بهره مندی عموم جامعه از مقوله انفال باید برنامه ریزی کنند گفت: دولت اسلامی می تواند با مدیریت درآمدهایی مانند انفال و خمس زمینه بهداشت عمومی فراگیر و عادلانه را فراهم کند.

گفتنی است: کنفرانس بین المللی بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اجتماعی طی روزهای ۲۷ و ۲۸ آبان ماه در قالب سه پنل اصلی  و ۱۸ سخنران و اندیشمند حوزه فقه و حقوق و با حضور اساتید برجسته ای از کشورهای عراق، استرالیا، سوئد و هلند و پذیرش نزدیک به ۵۰ مقاله در سه محور اصلی کرونا و مسئولیت های حقوقی در ابعاد ملی، کرونا و مسئولیت های اخلاقی در ابعاد ملی  و بین المللی و کرونا و مسئولیت های حقوقی در ابعاد بین المللی توسط گروه فقه و حقوق اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار گردید و در حال  برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha