پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فریدون نجفی

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: هویت‌سازی در آثار سینمایی را از سینمای کودک آغاز کنیم تا در ادامه بتوانیم در دیگر ژانرها نیز شاهد شکوفایی معنای مورد نظر باشیم.

فریدون نجفی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره  مفاهیم مندرج در فیلم سینمایی «بچه گرگ‌های دره سیب» اظهار کرد: این فیلم سینمایی توانست در جشنواره فیلم کودک عنوان بهترین فیلم را کسب کند. این برایم اتفاقی خوشایند بود. به ویژه که در دوره اخیر فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی نیز در فستیوال فیلم کودک حضور داشت.

وی افزود: در این کار سینمایی سعی کردم به موضوعاتی بپردازم که بارها در توصیه‌های دینی به رعایت آن تاکید شده، اما این بار با زبان فیلم برای کودکان بیان می‌شود. دروغ، بخشش، قصاص و امانتداری از جمله این مفاهیم است که بارها در احادیث به آن اشاره  شده است. داستان «بچه گرگ‌های دره سیب» قصه پسر بچه‌ای است که برای اثبات بی‌گناهی پدر خود، می‌کوشد.

این کارگردان گفت: در فیلم‌های من همیشه به اقوام ایرانی توجه می‌شود، البته اصالت بختیاری من نیز سبب شده در این حوزه بتوانم به شکلی فیلمسازی کنم که مورد پسند مردم و جشنواره‌ها باشد، اما دیگر سینماگران نیز قادرند در این حوزه ورود کنند، تنها کافیست در این زمینه دغدغه و دلبستگی لازم وجود داشته باشد. نکته دیگر این‌که پرداختن به اقوام ایرانی جدا از این‌که هویت دینی و ملی ما را نشان می‌دهد به نوعی تصویر زیبایی ایران اسلامی نیز است.

نجفی تصریح کرد: فیلم‌های کودک باید نشان دهنده همه جغرافیای ایران باشد. این اتفاق متاسفانه این روزها رخ نمی‌دهد، چون ما تنها بخشی خاص از کشور را که عمدتاً پایتخت است را محور تمام کارهایمان قرار می‌دهیم. این مسئله سبب شده، کودکان ایرانی نسبت به هویت خود بیگانه شوند. این اتفاق در تولیدات امروز به امری رایج تبدیل شده و متاسفانه تاثیرات آن در دراز مدت بسیار مخرّب خواهد بود.

نجفی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: فیلمسازان ایرانی عمدتاً دغدغه فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی خود را دارند، اما آنها نیاز دارند اگر کاری متفاوت و خارج از قواعد گیشه می‌سازند از آنها حمایت شود، اما وقتی فیلمساز به حال خود رها می‌شود، باید این انتظار را نیز داشت که سینماگر به جای توجه به هویت خود به سمت گیشه متمایل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha