سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سرهنگ جواد رفعت نژاد

حوزه/ جعفری گفت: معاونت اجتماعی سپاه در محورهای امر به معروف و نهی از منکر، پیشگیری از اعتیاد و طلاق، رفع فقر و محرومیت زدایی و محله محوری در رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  مجید احمد جعفری در جمع خبرنگاران  در قم به مناسبت هفته بسیج به تشریح برنامه‌های یک سال گذشته این معاونت پرداخت.

معاون اجتماعی سپاه قم اظهار داشت: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های محوری سپاه است که این موضوع به معاونت اجتماعی محول شده است.

وی با اشاره به فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند:هر روز که دیرتر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود کنیم سبب بیماری و ویرانی می‌شود افزود:وظایف معاونت اجتماعی سپاه در ۴ عرصه برنامه ریزی شده که یکی از آن عرصه‌ها امر به معروف ونهی از منکر است.

جعفری بیان کرد: قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر ثارالله بیش از ۱ سال است که راه اندازی شده و بسیجیان و ضابطان بسیج پس از آموزش در این قرارگاه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد عوامل امر به معروف و نهی از منکر به صورت مستمر در برخی از میادین و خیابان‌های پرتردد شهر با برنامه‌های ابتکاری مانند رفتار مهربانانه و برپایی میزمهربانی، افرادی که در حوزه عفاف و حجاب رفتارهای هنجارشکنانه بروز میدهند را با اهدا هدیه‌های فرهنگی تبیین میکنند و طلاب خواهر نیز به عنوان مشاور اعتقادی در کنار گروه‌های تذکرلسانی قرار گرفته که موثر بوده است.

جعفری تصریح کرد: رفع شبهات در حوزه عفاف و حجاب بر عهده طلاب بسیجی است، در حوزه امر به معروف و نهی از منکر افرادی که قصد اظهار به بدحجابی و بدپوششی دارند در جای خود با آن‌ها به صورت سنجیده برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی سپاه قم ادامه داد:موضوع پیشگیری از اعتیاد و طلاق و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در کنار موضوع نشست‌های پیشگیری اولیه ازدیگر موضوعاتی است که در دستور کار این معاونت است.

وی ادامه داد: پایگاه تخصصی بصائر در قم راه اندازی شده و طلاب بسیجی و جهادی در زمینه پیشگیری و درمان معتادین و رفع مشکلات خانواده معتادین در این پایگاه فعالیت میکنند.

جعفری افزود:با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر و برخی از دستگاه‌ها و نهادهای استانی موفق شدیم در اردوگاه آیت الله بهاءالدینی سپاه مرکز کرامت را راه اندازی کنیم که ظرفیت آن ۴۰۰ نفر است و در حال حاضر ۸۴ معتاد متجاهر در این مرکز نگهداری کرده وکارهای درمانی و امور فرهنگی و اعتقادی آن‌ها با کمک پایگاه بصائر انجام می‌شود و روزانه ۸ طلبه در این مرکز حضور دارند که در کنار موضوعات درمان و مشاوره موضوع اشتغال آن‌ها مورد نظر است.

وی تصریح کرد:روزانه ۴۴ نفر از معتادان متجاهر مشغول فعالیت هستند که برخی در زمینه تولید ماسک، فنر زنی و ساخت موزاییک، بنایی، باغبانی و نیازهای آن مرکز مشغول کار و اشتغال هستند و در کنار موضوع درمان ونگهداری بحث حمایت از خانواده این افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون اجتماعی سپاه قم تاکید کرد:ماموریت دیگر در معاونت اجتماعی پیشگیری از طلاق است و مرکز مشاوره تحکیم خانواده و سبک زندگی قم راه اندازی شده تا با کمک وبهره گیری از طلاب مجرب و متخصص در زمینه مشاوره و خانواده فعالیت کند.

وی با اشاره به موضوع فرزند آوری و تحکیم خانواده گفت: در دوره مقدماتی برای طلاب خواهر آموزش در نظر گرفته شد تا در محله‌ای که سکونت دارند در مساجد و پایگاه بسیج بتوانند به خانواده‌ها کمک کرده و مشکلات موجود رفع شود.

معاون اجتماعی سپاه قم گفت: رفع فقر و محرومیت زدایی با محوریت محله در معاونت اجتماعی دنبال می‌شود و از سال گذشته ۱۵ محله مورد شناسایی قرار گرفت و از بسیجیان فعال و دلسوز به عنوان مدیر محله انتخاب شد تا موضوعات و مشکلات محله‌ها را شناسایی کنند و با کمک‌های مومنانه بر حل مشکلات مناطق محروم اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: از مهمترین موضوعاتی که در معاونت اجتماعی پیگیری می‌شود محله محوری و توانمند کردن مدیران محلات است که در شهر قم ۱۱۲ محله داریم و در حوزه‌های مختلف از این ظرفیت به خوبی استفاده شد.

وی در پایان گفت:هم افزایی دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات جامعه باید همواره مورد توجه باشد و نباید به گونه‌ای باشد که دستگاه‌ها فقط مطالبات خود را مورد توجه قرار دهند و مقام معظم رهبری فرمودندکه همه باید دست در دست یکدیگر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در محله‌ها را برطرف کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha