جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علی خضریان نماینده مجلس

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نقطه قوت جریان دانشجویی این بود که این جریان توانست در دهه چهارم انقلاب با ایجاد رویکرد اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی مثل مبارزه با فساد و مسائل مختلف از محیط صرف دانشگاهی خارج و درگیر یک محیط اجتماعی بشود این امر نقطه قوتی است که باید بیشتر تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،علی خضریان شامگاه یکشنبه ۱۶ آذرماه در ویژه برنامه روز دانشجو که به صورت زنده از دانشگاه قم پخش می‌شد، عنوان کرد: ابتدا باید به خاطرات سال ۳۲ بازگشت و از طریق روایت تاریخ به درون تاریخ رفت سپس تاریخ را تحلیل و درک کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۳۲ جنبش‌ها تقریباً از ۱۶ مهرماه که روز آغاز دانشگاه و زمان آغاز کلاسها است آغاز و شلوغی دانشگاه تا روز ۱۶ آذر ماه طول می‌کشد.

وی ادامه داد: اگر خود را به سال ۳۲ ببرید و جای دولت کودتا قرار بگیرید قطعاً به این سمت خواهید رفت که فضا را پس از کودتای ۲۸مرداد برای دولت جدید آرام کنید و هیچ گاه به این سمت نمی روید که محیط را دچار تنش کنید از نظر علوم سیاسی پس از روی کارآمدن دولت تمام تلاش خود را می‌کند که فضا به سمت آرامش برود و ادامه تنش فقط به ضرر دولت است.

خضریان بیان کرد: در سال ۳۲ پیشرفت تکنولوژی به گونه ای نبود که فضاهای مجازی وجود داشته باشد و اخبار غیر رسمی به صورت گسترده بین عموم مردم رواج یابد پس تمام  اخباری که شنیده می‌شد حقیقت داشت و از طریق رادیو سراسری، توسط دولت پهلوی پخش می‌شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اخبار پخش شده به دلیل آرام کردن جو متشنج پس از سقوط دولت دکتر مصدق بود و به این معنا نبود که اخبار رخدادهای آن زمان به طور کامل پخش می‌شد.

وی افزود: از جمله اخباری که توسط دولت پهلوی در راستای آرام کردن فضای موجود در کشور پخش شد  این بود که  وزارت آمریکا یک چک چند میلیون دلاری برای کمک به صنعت نفت ایران داده است، یکی از مسئولین پارلمان انگلیسی در انگلیس تمایل به برقراری ارتباط با ایران را دارد، سفارت انگلیس در ایران بازگشایی خواهد شد، ارسال گروهی برای نظارت بر صنعت نفت ایران و پیشرفت ایران در زمینه صنعت نفت اشاره کرد.

علی خضریان ادامه داد: علتی که باعث شد دولت کودتا به چنین کاری دست بزند و این اخبار را پخش کند برداشت غلطی بود که از این فعالیت‌ها کرده بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل برداشت غلط دولت کودتا از آنجا بود که دکتر مصدق در کنار ظرفیت‌های ملی گرایانه و استقلال‌طلبانه دچار نگاه به آمریکا بود، لذا دولت کودتا پنداشت که محبوبیت مصدق به خاطر رویکرد لیبرالی اوست، در حالی که نگاه استقلال‌طلبانه مصدق او را در میان مردم و فرهیختگان محبوب کرده بود.

وی بیان کرد: نتیجه برداشت و فهم دولت کودتا از این جریان باعث انتشار  اینگونه اخبار شد که نه تنها فضا را آرام نکرد بلکه فضا را متشنج تر کرد.

علی خضریان گفت: نقطه قوت جریان دانشجویی این بود که این جریان توانست در دهه چهارم انقلاب با ایجاد رویکرد اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی مثل مبارزه با فساد و مسائل مختلف از محیط صرف دانشگاهی خارج و درگیر یک محیط اجتماعی بشود این امر نقطه قوتی است که باید بیشتر تقویت شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این امر به منزله این نیست که دانشگاه و سنگر دانشجویی را به طور کامل رها و به سمت فعالیت‌ها و مطالبه‌گری‌های اجتماعی رفت بلکه باید به‌گونه‌ای سازماندهی یابد که به وظایف درون دانشگاهی موجود به طور کامل پرداخته شود.

علی خضریان در پایان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا فرصت طلایی به وجود آمده که دانشجویان کمی از درگیری‌های دانشگاهی خود دور شوند و وقت بیشتری را برای حل بحران‌های اجتماعی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha