جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مصباح

حوزه/ رسانه رسمی حوزه‌های علمیه برای آشنایی بیشتر مخاطبان با آیت الله محمد تقی مصباح یزدی به معرفی آثار و تالیفات قلمی و فکری این فقیه حکیم می پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بعد از اعلام کسالت و بیماری آیت‌الله مصباح یزدی بسیاری از علما، فرهیختگان و اقشار مختلف ضمن تجلیل از جایگاه علمی، اخلاقی و انقلابی ایشان برای سلامتی «آیت‌الله» دعا کردند و برخی از بزرگان، توصیه‌های ویژه در این زمینه داشتند؛ همزمان گروهی نیز به انتقاد از دیدگاه‌های ایشان و یا برخی به توهین و هتاکی روی آوردند که رسانه رسمی حوزه‌های علمیه برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این عضو قدیمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به معرفی آثار و تالیفات قلمی و فکری این فقیه حکیم می پردازد.

   

آنچه در پی می آید، فهرستی از آثار این عالم ربانی است و با کلیک بر روی هر کدام از عناوین، می توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا نمایید.

   

* آذرخشی دیگر از آسمان کربلا

مجموعه سخنرانی‌های آیت الله مصباح یزدی در حسینیه شهدای قم در محرم ۱۴۲۱ است که تاکنون در ده نوبت تجدید چاپ شده است.

   

* آزادی؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها

در این کتاب سعی شده تا با جست‌وجویی در مباحث مختلف آیت الله مصباح، دیدگاه‌های ایشان نسبت به مقوله «آزادی» تدوین گردد. کتاب مشتمل بر چهار فصل «معانی گوناگون آزادی»، «آزادی از دیدگاه اسلام»، «آزادی عقیده و بیان» و «پاسخ به شبهات» می باشد.

   

* آفتاب مطهر

حاصل تدوین، نگارش و بازنویسی مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های حضرت استاد است که در آنها به زوایای گوناگون زندگی، اندیشه‌ها و خدمات علمی و فرهنگی شهید مطهری پرداخته شده است.

   

* آفتاب ولایت‏

نتیجه کاوش در سخنرانی‌ها در موضوع مهدویت به صورت پراکنده در طول سال‌ها ایراد شده است.

  

* آموزش عقاید

شامل مجموعه‌ای‌ از درس‌های‌ کلامی است که در تابستان ۱۳۶۵ نگاشته شده و مرکز چاپ و نشر بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی‌ آن را به چاپ رسانده است.

   

* آموزش فلسفه (جلد اول) - (جلد دوم)

کتابی پرمحتوا در زمینه فلسفه اسلامی که تاکنون بارها تجدید چاپ شده است. نخستین انتشار این کتاب به همت مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است.

   

* آیین پرواز

مجموعه‌ای از درس‌های آیت الله مصباح در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ است که در آن مسایل اخلاقی و عرفانی براساس آموزه‌های دینی اشاره شده است.کتاب های آیت الله مصباح یزدی

   

* اخلاق اسلامی

«اخلاق اسلامی» برگرفته از آثار اخلاقی است که در قالب دوازده درس برای دانشجویان دوره کارشناسی و طلاب حوزه‌های علمیه آماده گردیده است.

   

* اخلاق در قرآن (معارف قرآن ۷)  (جلد اول) - (جلد دوم) - (جلد سوم)

بخش هفتم از سلسله دروس تفسیر موضوعی قرآن کریم است، که در ۳ مجلد، تحقیق و نگارش یافته است.

   

* اصلاحات؛ ریشه‌ها و تیشه‌ها

این کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها در سال ۱۳۸۰ در مسجد امام حسن عسکری (علیه‌السلام) و نیز فرازهایی از بیانات ایشان در سمینار روش‌شناسی اصلاحات در سال ۱۳۷۹ است.

   

* انسان‌سازی در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۷)

برگرفته از کتاب «اخلاق در قرآن» ایشان است، در قالبی آموزش‌های از راه دور و به منظور استفاده در دانشگاه مجازی امام خمینی(ره) در بیست و چهار درس تدوین و نگارش یافته است.

   

* انسان شناسی (معارف قرآن۳)

 معارف قرآن مجموعه کتاب‌هایی است که در آن، به دسته‌بندی موضوعی آیات قرآن کریم پرداخته‌اند که این مجموعه از جمله آثار ابتکاری و بدیع ایشان محسوب می‌شود.

   

* انسان‌شناسی در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۳)

برگرفته از کتاب «انسان‌شناسی» است که در قالبی متناسب با آموزش‌های از راه دور و به منظور استفاده در دانشگاه مجازی امام خمینی(ره) در دوازده درس با هدف ارایه مباحث انسان‌شناسی از دیدگاه قرآن تدوین و نگارش یافته است.

   

* انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن

متنی آموزشی درباره انقلاب اسلامی است، شامل مباحث نظری، تاریخی، و تحلیلی که بر اساس سلسله سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح یزدی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران تنظیم شده است.

   

* انقلاب اسلامی؛ جهشی در تحولات سیاسی تاریخ

حاصل سخنرانی‌های استاد پیش از خطبه‌های نماز جمعه درباره چگونگی شکل‌گیری، ماهیت و آرمان‌های انقلاب اسلامی می باشد.

    

* اوج پرواز - مجموعه «پرواز تا بی‌نهایت»

این کتاب حاصل تقریر بخشی از درس‌های اخلاق استاد علامه، آیت‌الله مصباح‌یزدی(دام‌ظله) در سال‌های ۹۰ و ۹۱ است که توسط حجت‌الاسلام آقای کریم سبحانی تدوین و نگارش و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

      

* ایدئولوژی تطبیقی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پدید آمدن فضای باز سیاسی و فکری در کشور، گروه های ضد اسلامی و التقاطی، فرصت را برای تبلیغات حزبی و مسلکی خود مناسب یافته، به اشاعه افکار ماتریالیستی و انحرافی پرداختند که بر این اساس، این کتاب به چاپ رسیده است.

   

* بال‌های پرواز (۱)؛ آگاهی و بالندگی - مجموعه «پرواز تا بی‌نهایت»

این کتاب حاصل تقریر درس‌های اخلاق استاد علامه، آیت‌الله مصباح‌یزدی(دام‌ظله) در سال تحصیلی ۹۳ـ۹۴ است که با نظارت حجت‌الاسلام آقای دکتر اسدلله طوسی، توسط حجت‌الاسلام آقای عباس گرایی تدوین و نگارش و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

    

* بدرودِ بهار (شرح دعای امام سجاد علیه‌السلام در وداع با ماه مبارک رمضان)

این کتاب شرح و تفسیری است از استاد علامه آیت‌الله مصباح‌یزدی بر دعای چهل‌وپنجم صحیفه سجادیه که توسط ‏حجت‌الاسلام والمسلمین عباس گرایی در ۲۴ فصل تدوین و نگارش یافته، و به همت انتشارات مؤسسه ‏آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با ۴۷۶ صفحه در قطع وزیری چاپ و منتشر ‌شده است.

   

* بر درگاه دوست

برگرفته از سخنرانی‌های آیت الله مصباح یزدی درباره گزیده‌هایی از دعاهای افتتاح، ابوحمزه و مکارم الاخلاق می باشد.

   

* بزرگ‌ترین فریضه

از آثار وزین آیت الله مصباح یزدی است که در باب امر به معروف و نهی از منکر توسط حجت‌الاسلام آقای قاسم شبان‌نیا تدوین و نگارش یافته است.

   

* به پیشواز خورشید غرب

گزارشی تحلیلی از سفر استاد به اسپانیا و چند کشور از منطقه آمریکای لاتین است که در آن گوشه‌ای از پهنه عظیم فعالیت‌های علمی، فرهنگی تبلیغی آیت الله مصباح یزدی به رشته تحریر درآمده است.

  

* به سوی او

مجموعه‌ای گران‌سنگ از مطالب اخلاقی - عرفانی است که بر اساس داده‌های قرآنی و روایات حضرات معصومین(علیهم السلام) و عمری تجربه پرارزش و گستره کم‌نظیر ایشان فراهم آمده است.

   

* به سوی تو‏

درباره عالی‌ترین و زیباترین جلوه بندگی خداوند یعنی نماز است؛ مجموعه مکتوب سخنرانی‌های استاد در مناسبت‌های گوناگون می باشد.

   

* به سوی خودسازی

تلفیقی از کتاب خودشناسی برای خودسازی و درس‌هایی است که استاد برای دو سطح متفاوت از دانش‌پژوهان عرضه داشته‌اند.

   

* بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه

تشریح ویژگی‌های بهترین بندگان شایسته و نیز بدترین بندگان خداوند با استناد به فرازهایی از کتاب گران‌سنگ نهج‌البلاغه است.

       

* پاسخ استاد به جوانان پرسشگر

پرسش‌ها و پاسخ‌هایی را از متن کتاب «نظریه سیاسی اسلام» در اختیار جوانان پرسشگر می‌نهد. پرسش‌ها در ۸ موضوع با توجه به متن کتاب نظریه سیاسی اسلام طراحی شده و پاسخ آن‌ها به همت جمعی از محققان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از متن کتاب مذکور تهیه و تنظیم شده است.

    

* پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک (جلد اول) - (جلد دوم) - (جلد سوم) - (جلد چهارم) - (جلد پنجم) - (جلد ششم)

در ۶ جلد و با موضوعات «جهان بینی»، «شناخت»، «ایدئالیسم و رئالیسم»، «علت و معلول»، «حرکت» و «دیالکتیک» پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی هجمه تبلیغاتی مارکسیست ها بر ضد بنیادهای فکری اسلام، در سال ۱۳۶۰ به چاپ رسیده است.

   

* پرتوی از امامت و ولایت در قرآن کریم

موضوع کتاب اثبات اصل ولایت ـ از منظر شیعه ـ با تکیه بر آیات قرآن کریم و سنت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) است.

    

* پرسش‌ها و پاسخ‌ها (جلد اول) - (جلد دوم) - (جلد سوم) - (جلد چهارم) - (جلد پنجم)

مجموعه پاسخ های استاد به پرسش های مطرح شده در نشست های مختلفی است که با حوزویان و دانشگاهیان داشته اند.

   

* پند جاوید (جلد اول) - (جلد دوم)

حاصل درس‌های اخلاق آیت الله مصباح است که در آن به شرح وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به فرزندش امام حسن علیه‌السلام، ‌پرداخته‌اند. 

   

* پندهای الهی

شرح دلپذیری از آیت‌الله مصباح یزدی بر بخشی از حدیثی قدسی ــ یعنی گفت‌وگوی خداوند و حضرت موسی در کوه طور ــ است.

   

* پندهای امام صادق(علیه السلام) به ره‌جویان صادق

بخشی از مباحث مطرح شده در درس‌های اخلاق استاد در جمع طلاب حوزه علمیه قم طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ می‌باشد.

    

* پیام مولا از بستر شهادت

مجموعه مباحث حضرت آیت الله مصباح طی رمضان المبارک ۱۳۷۲ ه. ش است، توسط حجةالاسلام محمد مهدی نادری قمی تدوین و از سوی مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

    

* پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی

شامل کنفرانس های ارائه شده استاد در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است که به قلم آقای غلامرضا متقی فر تدوین و نگارش یافته است.

   

* تعدد قرائت‌ها

به بررسی و پاسخ یکی از شبهاتی که طی سالیان اخیر در ایران ترویج شده، می پردازد و علی رغم حجم اندک آن، شامل نکات بسیار عمیق و راه گشاست.

   

* تعلیقةٌ علی نهایة الحکمه

مشتمل بر شروح و حواشی استاد بر نهایة الحکمه است. این اثر پس از سال ها تدریس نهایه، با قلم خود استاد به زبان عربی فصیح و سلیس نگاشته شده است.کتاب های آیت الله مصباح یزدی

   

* تماشای فرزانگی و فروزندگی

برگرفته از مقالات و بیانات آیت‌الله‌مصباح یزدی دربارة علامه طباطبایی است که در شش فصل تهیه و تنظیم شده است.

   

* توحید در نظام عقیدتی و نظام ارزشی اسلام

خلاصه ای از سخنرانی های استاد با عنوان «موقعیت توحید در نظام عقیدتی و نظام ارزشی اسلام» است.

   

* تهاجم فرهنگی

کتاب مزبور مجموعه ای از سخنرانی های استاد درباره تهاجم فرهنگی است. این سخنرانی ها در سال های ۷۲ـ۱۳۶۹ و در مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی ایراد شده است.

   

* جامعه و تاریخ از نگاه قرآن (معارف قرآن ۸)

از آنجا که بحث جامعه و تاریخ به لحاظ منطقی بر سایر مباحث اجتماعی تقدم دارد، آیت الله مصباح در ادامه سلسله دروس تفسیر موضوعی، به مناسبت طرح مباحث اجتماعی از دیدگاه قرآن به این بحث مهم پرداخته اند.

   

* جامی از زلال کوثر

مجموعه ای برگرفته از سخنان آیت الله درباره شخصیت ممتاز و پرفضیلت یگانه بانوی اسلام، حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)، و سجایا و سیره اخلاقی آن حضرت.

   

* جان ها فدای دین

برگی دیگر از تحلیل تاریخ سراسر درس و عبرت واقعه کربلا و عاشوراست، ویراست سه سخنرانی از حضرت استاد در محرم سال ۱۳۸۳ است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمدمهدی نادری قمی تدوین و نگارش یافته است.

    

* جرعه‌ای از دریای راز

این کتابِ، بخشی از مباحث درس اخلاق در رمضان المبارک سال ۱۴۳۲ه‍.ق بیان شده است.

   

* جنگ و جهاد در قرآن

این نوشتار که بخشی از تفسیر موضوعی قرآن کریم است، حاصل درس‌های سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ در جمع طلاب مؤسسه در راه حق است.

   

* جوان و مشکلات فکری‏‏‏‏

مجموعه سخنرانی چند نفر از اساتید در سمینار وحدت حوزه و دانشگاه است که ۳ گفتار آن توسط حضرت استاد ایراد شده است.

   

* جهان‌شناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۲)

بخش دوم از مجموعه مباحث معارف قرآن استاد است که پس از بازنگری، تصحیح و تحقیق توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حمید آریان، به صورت متن درسی برای ۲ واحد تدوین شده است.

   

* چکیده چند بحث فلسفی

حاصل سلسله کنفرانس های آیت الله مصباح در لندن است که در سال ۱۳۵۷ به کوشش انتشارات مؤسسه در راه حق و اصول دین به چاپ رسیده است.

    

* چکیده‌ای از اندیشه‌های بنیادین اسلامی

کتاب برگرفته از مجموعه سخنرانی های استاد در کشور لبنان است.

    

* حقوق و سیاست در قرآن (معارف قرآن ۹)

ادامه دروس تفسیر موضوعی قرآن است در سال های ۶۶ـ۱۳۶۵ در مؤسسه در راه حق ارائه گردیده و به دست جانباز شهید، حجت‌ الاسلام والمسلیمن محمد شهرابی تدوین و نگارش یافته است.

    

* حکیمانه‌ترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه

کاوشی در نظریه ولایت‌ فقیه» که در چهار بخش و با عناوین «مفاهیم و پیش‌فرض‌ها»، «مباحث نظری ولایت فقیه»، «ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی»، و «ولایت فقیه و کارآمدی نظام سیاسی» نگارش یافته، و هدف آن ارائه مباحث بنیادین نظریه ولایت فقیه و جلوه‌های عملی آن برای استفاده علاقمندان به مطالعه در حوزه نظام سیاسی اسلام است.

   

* خداشناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۱)

بخش اول از مجموعه مباحث معارف قرآن آیت الله مصباح یزدی می باشد.

   

* معارف قرآن ۱؛ خداشناسی

مجموعه کتاب‌هایی است که در آن، به دسته‌بندی موضوعی آیات قرآن کریم پرداخته‌اند که این مجموعه از جمله آثار ابتکاری و بدیع ایشان محسوب می‌شود.

   

* خودشناسی برای خودسازی

به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)، چاپ و منتشر شده است.

   

* در پـرتـو نـور

شامل مباحثی است که آیت‌الله مصباح یزدی در جلسات مختلف درباره عرفان بیان داشته‌اند.

   

* در پرتو آذرخش

این اثر که در ادامه کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا است، به همت دفتر پژوهش‌های فرهنگی آماده گردیده و حاصل چهارده مجلس از سخنرانی‌های استاد در ایام محرم است.

   

* در پرتو ولایت

گفتارهایی از آیت الله مصباح یزدی درباره مسأله ولایت است. در این گفتارها برخی از ابعاد این موضوع به ویژه بعد سیاسی آن را موشکافی شده است.

   

* در جستجوی عرفان اسلامی

این کتاب مجموعه مباحثی است که آیت‌الله مصباح یزدی در جلسات مختلف دربارة عرفان بیان داشته‌اند.

   

* درباره پژوهش

درباره پژوهش و دین‌پژوهی است که با هدف ترسیم برخی از مهم‌ترین خطوط کلی مؤلفه‌های پژوهش اصیل، و نیز شرح ساحت‌های گوناگون دین‌پژوهی سامان یافته است.

  

* دروس فلسفه

محتوای این کتاب با توجه به کمبودها و نارسایی های موجود در تدریس فلسفه و پژوهش های فلسفی و به منظور چاره اندیشی برای رفع آنها ترتیب یافته است.

   

* دروس فلسفه اخلاق

 اولین کتاب جامعِ فارسی در زمینه مسائل کلی فلسفه اخلاق و حاصل سلسله بحث‌های فلسفه اخلاق است. 

    

* دین و آزادی

حاصل دو گفتمان در باب دین و آزادی است که با توجه به فضای فکری جامعه و مسایل مطرح در آن، در جمع طلاب صورت گرفته است.

    

* رابطه علم و دین

این کتاب که با هدف تبیین رابطه میان علم و دین و بررسی جوانب مختلف، در ۸ فصل سامان یافته، به همت حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصباح تحقیق و تدوین شده است.

    

* راه و راهنماشناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۵ و ۴)

بخش چهارم و پنجم از مجموعه معارف قرآن آیت‌الله مصباح یزدی  است، پژوهشی در قلمرو مسایل نبوت‌شناسی می باشد.

    

* راه‌شناسی (معارف قرآن ۴)

معارف قرآن، مجموعه کتاب‌هایی است که در آن، به دسته‌بندی موضوعی آیات قرآن کریم پرداخته‌اند، این مجموعه از جمله آثار ابتکاری و بدیع ایشان محسوب می‌شود.

    

* راهنماشناسی (معارف قرآن ۵)

ادامه درس های تفسیر موضوعی قرآن کریم است که به کوشش واحد مجموعه آثار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گردآوری و ویرایش شده است.

    

* راهیان کوی دوست (شرح حدیث معراج)

ویراست سلسله درس‌های اخلاق استاد در حوزه علمیه قم با موضوع متن حدیث معروف معراج است که با بیانی دل‌نشین و گویا همراه با آیات قرآنی شرح و تبیین شده است.

    

* رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) (جلد اول) - (جلد دوم)

این نوشتار شرح و توضیح خطبه نورانی حضرت زهرا سلام‌الله علیها، معروف به خطبه فدکیه است که توسط آیت‌الله مصباح یزدی طی ۵۶ جلسه بیان شده است.

   

* رستگاران

سلسله درس‌های اخلاق آیت الله مصباح با محوریت آیات ابتدایی سوره مومنون و آیات پایانی سوره «فرقان» است که ضمن آن‌ها به ترتیب، اوصاف «مفلحان» و «عبادالرحمان» بیان شده است.

    

* ره توشه: پندهای پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به ابوذر   (جلد اول) - (جلد دوم)

محور مباحث کتاب، موعظه های اخلاقی پیامبر(صلی الله علیه وآله) به ابوذر غفاری است که در کتب روایی همچون بحارالانوار نقل گردیده است.

   

* ره‌یافت‌ها و ره‌آوردها (دفتر اول) - (دفتر دوم) - (دفتر سوم) - (دفتر چهارم)

مجموعه ره‌یافت و ره‌آوردها، بازتاب شمه‌ای از یافته‌ها و ره‌آوردهای فکری حضرت علامه مصباح یزدی در قلم شاگردان ایشان و پژوهشگران حوزه‌های مربوط است. در این مجموعه چهارجلدی تلاش شده است تا در حد مقدور، اندیشه‌ها و نوآوری‌های معظم‌له درباره مسائل بنیادین هر رشته تحلیل و تشریح شود.

    

* زلال نگاه؛ مباحثی در بصیرت سیاسی-اجتماعی

بخشی از مباحث سیاسی ـ اجتماعی درباره بصیرت است که با تلاش حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم شبان‌نیا تدوین شده است.

    

* زن یا نیمی از پیکر اجتماع

اولین مقاله آیت الله مصباح است که برای نخستین‌بار در نشریه مکتب تشیع به چاپ رسیده و سپس به کوشش انتشارات آزادی قم با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه چاپ و منتشر گردیده است.

    

* زیبایی شرور: شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما

کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» توسط پژوهشگر ارجمند، آقای حسین مظفری تدوین، و با هدف پاسخ‌گویی به برخی مسایل مطرح درباره حکمت بلاها و مصیبت‌های دنیوی در دو بخش سامان یافته است.

    

* زینهار از تکبر!

شرح و توضیح آیت الله مصباح یزدی بر خطبه شریف قاصعه می باشد.

    

* سجاده‌های سلوک (جلد اول) - (جلد دوم)

حاصل سلسله گفتارها و درس‌های اخلاق حضرت استاد درباره مناجات خمس عشره حضرت امام سجاد علیه‌السلام است که به صورت جداگانه به شرح و بررسی هریک از مناجات‌ها می‌پردازد.

        

* سفر به سرزمین هزار آیین

گزارشی از سفر آیت الله مصباح به جمهوری عجیب، کشور هندوستان است به همت آقای اصغر عرفان تدوین شده است.

    

* سلسله مباحث اسلام، سیاست و حکومت (ج ۴-۱)

این مجموعه، متن بخشی از سخنرانی‌های استاد پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران است که بعدها در قالب کتاب «نظریه سیاسی اسلام» تنظیم و چاپ شده است.

      

* سیری در ساحل

بیان و شرح بینش و منش حضرت امام خمینی(ره) از نگاه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی است.

   

* سیمای پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه وآله) در آینه نهج‌البلاغه

حاصل گفتارهایی درباره پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که با هدف ارائه تفسیری بر بخش‌هایی از سخنان امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام درباره نبوت و پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله و پاسخ‌گویی به بخشی از عقاید شبهه‌افکنان درباره گستره دعوت انبیا سامان یافته است.

     

* سیمای سرافرازان  (جلد اول) - (جلد دوم)

بخشی از مباحث اخلاقی آیت‌الله مصباح یزدی است که با هدف ارایه نمونه‌های عینی و الگوهای شایسته بندگی خداوند به جویندگان راه صلاح و رستگاری، ایراد گردیده است.

    

* شرح الهیات شفاء  (جلد اول) - (جلد دوم) - (جلد سوم) - (جلد چهارم) - (جلد پنجم)

تقریرات درس‌های استاد با محوریت کتاب الهیات شفاء از بوعلی سیناست که برای طلاب تدریس کرده اند.

* شرح برهان شفا  (جلد یک) - (جلد دوم) - (جلد سوم) - (جلد چهارم)

سلسله درس های استاد است که محتوای آن شامل متن، ترجمه و شرح مقاله اول از برهان ابن سیناست.

       

* شرح جلد اول الاسفارالاربعه (جزء اول) - (جزء دوم) - (جزء سوم) - (جزء چهارم) - (جزء پنجم)

سلسله درس های استاد است که به قلم حجة الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی تحقیق و نگارش یافته و آقای عبدالرسول عبودیت تصحیح محتوایی آن را بر عهده داشته است.

   

* شرح جلد دوم الاسفارالاربعه جزء اول

شرح جلد دوم الاسفارالاربعه جزء اول، سلسله درس های آیت الله مصباح یزدی است.

   

* شرح جلد سوم الاسفارالاربعه جزء اول

شرح جلد سوم الاسفارالاربعه جزء اول، سلسله درس های آیت الله مصباح یزدی است.

   

* شرح جلد هشتم الاسفارالاربعه (جزء اول) - (جزء دوم)

سلسله درس هایی است که توسط محمد سعیدی مهر تحقیق و نگارش یافته است.

   

* شرح نهایة الحکمه  (جلد اول) - (جلد دوم)

محور اصلی این کتاب، نهایة الحکمه مرحوم علامه است که آیت الله مصباح ابتدا مطلب کتاب نهایه را کاملا تقریر و تبیین کرده و در موارد لازم به نقد آن پرداخته و در پایان نظر مختار خود را مطرح ساخته اند.

    

* شکوه نجوا  (شرحی بر مناجات شعبانیه و مناجات‌المریدین)

شرح و توضیح مناجات شریف شعبانیه و مناجات المریدین است که ضمن آن مباحث آموزنده اخلاقی و معرفتی آن‌ها را یادآور شده‌اند.

   

* صهبای حضور

شرح و تفسیری از دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه است.

   

* طوفان فتنه و کشتی بصیرت

بخشی از گفتارهای آیت الله مصباح یزدی درباره فتنه‌شناسی است که با هدف تبیین دقیق مفهوم فتنه در فرهنگ اسلامی و تحلیل فتنه‌های اجتماعی به رشته تحریر درآمده است.

   

* عبرت‏ های خرداد

حاصل گردآوری و تنظیم شماری از سخنرانی‌های حضرت استاد است که به مناسبت‌های مختلف درباره نهضت پانزدهم خرداد ایراد شده است.

   

* عروج تا بی‌نهایت

این اثر درباره نماز است که توسط حجت‌الاسلام آقای سید محمدرضا غیاثی کرمانی از میان گفته‌ها و نوشته‌های حضرت استاد گردآوری و در ۵ فصل تنظیم شده است.کتاب های آیت الله مصباح یزدی

     

* فازهای پرواز (۱) - مجموعه «پرواز تا بی‌نهایت»

این کتاب حاصل تقریر بخشی از درس‌های اخلاق استاد علامه، آیت‌الله مصباح‌یزدی(دام‌ظله) در سال‌های ۹۱ و ۹۲ است که با نظارت حجت‌الاسلام آقای دکتر محمود فتحعلی، توسط حجت‌الاسلام آقای محمدعلی محیطی اردکان تدوین و نگارش و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

   

* فلسفه اخلاق‏‏‏‏‏

این کتاب بازنویس و تکمیل مباحثی است که در مجموعه دروس فلسفه اخلاق آمده بود و مباحث زیر را دربر می‌گیرد:
تعریف اخلاق، علم اخلاق و فلسفة اخلاق؛ جایگاه، اهمیت، پیشینه و ضرورت فلسفة اخلاق، تحلیل مفاهیم اخلاقی، منشأ پیدایش مفاهیم اخلاقی، اقسام وجوب، مفهوم باید اخلاقی و تفاوت آن با بایدهای غیرارزشی؛ بررسی دیدگاه‌ها درباره خوب و بد اخلاقی، بررسی دیدگاه‌ها دربارة حقیقت جملات اخلاقی، مفهوم ارزش و عناصر ارزش اخلاقی، بررسی دیدگاه ها دربارة معیار ارزش اخلاقی، مسؤولیت اخلاقی، نقد و بررسی جبرگرایی، انواع مسؤولیت؛ نسبیت‌گرایی اخلاقی، مکاتب نسبیت‌گرا، نقد دلایل نسبیت‌گرایی اخلاقی؛ مکاتب مطلق‌گرای اخلاقی، دیدگاه‌ها دربارة رابطه  دین واخلاق، نیازمندی‌های دین به اخلاق؛ وابستگی‌های اخلاق به دین.

   

* قرآن در آیینه نهج البلاغه

مجموعه‌ای از چند سخنرانی است که حضرت استاد در رمضان المبارک سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ در قم ایراد کرده‌اند.

   

* قرآن‌شناسی (معارف قرآن ۶)

قسمت ششم از درس تفسیر موضوعی قرآن کریم است که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمود رجبی تحقیق و نگارش یافته است.

   

* قرآن‌شناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۶)   (جلد اول) - (جلد دوم)

قسمت ششم از درس تفسیر موضوعی است.

    

* کاوش‌ها و چالش‌ها   (جلد اول) - (جلد دوم)

شامل سلسله سخنرانی‌هایی در کانون بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران است.

   

* کلمة حول فلسفة الاخلاق‏‏‏‏

این کتابچه موجز به عربی نگاشته شده و شامل مباحث مفهوم اخلاق، مسألة اخلاقی چیست، بررسی و نقد نظریات مختلف دربارة منشأ حکم اخلاقی، ارزش اخلاقی، مفهوم نیت، نقش نیت در تعیین ارزش اخلاقی، رابطة نیت با ارزش، مراتب نیت و ارزش، مسئولیت، و پاداش می باشد.

   

* کیهان‌شناسی (معارف قرآن۲)

معارف قرآن مجموعه کتاب‌هایی است که در آن، حضرت استاد به دسته‌بندی موضوعی آیات قرآن کریم پرداخته‌اند .

   

* گفتمان روشنگر درباره اندیشه های بنیادین

متن کامل مناظره آقایان محمدتقی مصباح یزدی، عبدالکریم سروش، احسان طبری و فرخ نگهدار است، که در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی برگزار و از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.

     

* لقای الهی

بخشی از مباحث قرآنی آیت‌الله مصباح یزدی درباره حرکت به سوی خداوند و لقای او می‌باشد.

   

* مباحثی درباره حوزه

مجموعه‌ای ارزشمند و پربار، برگرفته از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایی درباره روحانیت و حوزه می‌باشد.

   

* مباحثی پیرامون مسائل اعتقادی و اخلاقی

قسمتی از بحث‌های اعتقادی و اخلاقی استاد است که مرکز آموزش مدیریت دولتی آن را برای بهره‌گیری آموزشی دانشجویان در چهار فصل تهیه و تدوین کرده است.

   

* نظریه حقوقی اسلام  (جلد اول) - (جلد دوم)

ادامه سخنرانی های قبل از خطبه های نماز جمعه تهران است که پس از کتاب نظریه سیاسی اسلام نگارش یافته است.

   

* نظریه سیاسی اسلام  (جلد اول) - (جلد دوم)

در دو جلد ـ با عنوان‌های «قانون‌گذاری» و «کشورداری» ـ و به کوشش انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ شده است.

   

* نقد و بررسی مکاتب اخلاقی

مجموعه درس‌های فلسفه اخلاق است.

     

* نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم

مجموعه ای از درس های استاد است که توسط مصطفی ملکیان نگارش و تدوین یافته است.

   

* نقش تقلید در زندگی انسان

حاصل سخنرانی‌های دهه آخر ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۱ در دفتر مقام معظم رهبری است که در آنها به تبیین جایگاه و ضرورت تقلید و نیز ذکر قلمروهای آن با توجه به مغالطات و شبهات مطرح در باره این موضوع پرداخته‌اند.

   

* نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه

مقالات، کتاب‌ها و جلسات پرسش و پاسخ آیت الله مصباح یزدی درباره ولایت فقیه است.

    

* نگاهی گذرا به بسیج و بسیجی

مجموعه گفتارهای آیت‌الله مصباح یزدی‌ در مناسبت‌ها و موقعیت‌های گوناگون درباره بسیج و تفکر بسیجی ایراد شده است.

   

* نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام

برگرفته از آثار و سخنرانی‌های درباره حقوق بشر است که با تلاش حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحکیم سلیمی در ۱۱ فصل تدوین و نگارش یافته است.

   

* هم‌اندیشی معرفت‌شناسی

این اثر به صورت جلسه ای تالیف شده و به ارائه مبانی و دیدگاه های فلاسفه اسلامی در حوزه معرفت شناسی برای پژوهشگران این حوزه پرداخته است.

   

* یاد او

این کتاب در موضوع «یاد خدا» است که مباحث مربوط به آن را با محوریت خطبه‌ای از امیرالمؤمنین(علیه السلام) شرح و بسط داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهران شیری مشاهیر IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 12
    بسیارخوب
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    4 0
    معرفی علما و اساتید به جامعه و تبیین شخصیت علمی و خدمات دینی - فرهنگی ایشان، کار پسندیده‌ای است خصوصاً اگر در زمان حیات این عزیزان صورت پذیرد. از این‌رو کار خبرگزاری حوزه در معرفی آثار و برکات علمی آیةالله مصباح یزدی حفظه‌الله قابل تقدیر می‌باشد.
    • فاطمی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      4 0
      بله کار خوبیه به شرطی که بقول خودتون به وقت حیاتشون انجام بشه نه وقتی که تو بستر بیماری افتادن!
  • حمید IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    3 0
    پروردگارا به حق محمد و آل محمد شفا بده ایشان را. برای شفای ایشان حمد شفا
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    0 0
    کدامیک از این کتاب ها را خودشان نگارش و تدوین و تحقیق کرده است؟!
  • حسین IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    ان شاءالله صدها عالم همچون آیت الله مصباح در حوزه های علمیه تربیت بشوند.خدا ایشان را با امام حسین محشور کند.