سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 931666
۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
صغیرا

نویسنده کتاب «ادبستان کساء» گفت: در کتاب "ادبستان کساء" در این باره توضیح داده شده است که حضرت صدیقه طاهره(س) بهترین الگو می باشند، چرا که بهترین ارتباط را با خدا به عنوان حبیبة الله داشته و بهترین ارتباط را به عنوان تنها دختری که ام ابیها بود با پدر برقرار می کردند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی صغیرا صبح امروز در جمع خبرنگاران پیرامون چرایی نگارش کتاب «ادبستان کساء» که برمحور ۷۰ نکته تربیتی از حدیث شریف کسائ است، اظهار داشت: در کتاب "ادبستان کساء" در این باره توضیح داده شده است که حضرت صدیقه طاهره(س) بهترین الگو می باشند، چرا که بهترین ارتباط را با خدا به عنوان حبیبه الله داشته و بهترین ارتباط را به عنوان تنها دختری که ام ابیها بود با پدر برقرار می کردند.

وی با اشاره به این مطلب که در طول قرون گذشته علما تاکید زیادی بر خواندن حدیث شریف کساء داشتند، تصریح کرد: کتاب « ادبستان کساء » حاوی ۷۰ نکته تربیتی است که خود یک منشور کامل خانواده اسلامی است.

حجت الاسلام صغیرا با  نظر برخی درباره تاریخ گذشته بودن الگوهای معنوی و دینی، گفت: امام زمان(عج) در روایتی می فرماید: "اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ، همانا برای من دختر رسول خدا الگوی خوبی است" و این در حالی است که بعضی افراد می گویند در دوران مدرن و پست مدرن چگونه می توانند از حضرت زهرا(س) الگو بگیرند.

وی افزود: در کتاب "ادبستان کساء" در این باره توضیح داده شده است که حضرت صدیقه طاهره(س) بهترین الگو می باشند، چرا که بهترین ارتباط را با خدا به عنوان حبیبة الله داشته و بهترین ارتباط را به عنوان تنها دختری که ام ابیها بود با پدر برقرار می کردند.

حجت الاسلام صغیرا با تاکید بر الگوگیری از زندگی و سیره حضرت فاطمه سلام الله علیها تصریح کرد: آن حضرت بهترین ارتباط را با همسر خود داشتند و امیرمومنان(ع) در این باره می فرماید: "وقتی فاطمه را می بینم غم های عالم از دلم زدوده می شود و هیچ گاه چیزی نگفت که دل من برنجد".

وی، ارتباط حضرت با مردم در اهدای گردنبند و لباس عروسی به سائل و هم چنین ارتباط حضرت زهرا(س) با ولایت را همچنان که شهیده راه ولایت بودند از دیگر نمونه های والای سیره صدیقه طاهره(س) عنوان کرد و ادامه داد: در حدیث کساء مباحثی هم چون نگاه درمانی و گفتاردرمانی نیز وجود دارد.

وی افزود: در قدیم که مردم بیشتر با یکدیگر حرف می زدند و به هم نگاه می کردند، افسردگی ها نیز وجود نداشت و در حدیث شریف کساء نیز می بینیم، زمانی که حضرت زهرا(س) می خواهند ورود پدر را اعلام کنند و بگویند پدرم داخل خانه ما آمدند می فرمایند: تشریف آوردند، که علی استیلا (برتری) را می رساند.

حجت الاسلام صغیرا به نمونه های دیگری از رابطه احترام آمیز در حدیث شریف کساء و کلام حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت کنیه امیرمومنان(ع) را به کار می برند، چرا که مرد تشنه احترام و زن تشنه توجه است و حضرت علی(ع) نیز زمانی که وارد خانه می شوند اولین سلام را به حضرت زهرا(س) می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حدیث شریف کساء به مناسک دست جمعی در خانواده نیز اشاره شده و بسیار نیاز است در خانواده مناسک دسته جمعی و دور هم بودن وجود داشته باشد.

حجت الاسلام صغیرا، یاد نمودن فضایل همسر توسط خانواده زوجین را امری مهم و حیاتی دانست و گفت: در روایت است که از حضرت زهرا(س) سوال شد که پدر شما وقتی به خانه می آمدند در مورد چه چیزی صحبت می کردند، حضرت فرمودند: "فضایل شوهرم علی را برای من می گفتند"، لذا در این کتاب توصیه شده که پدرها و مادرها از خوبی های داماد و عروس نزد فرزندان خود صحبت کنند، چرا که به این واسطه میزان طلاق پایین آمده و زوجین به زندگی دلگرم شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه یکی از ۶علت از عوامل طلاق خود خانواده ها هستند که با بدگویی ها باعث جدایی زوجین می شوند.

حجت الاسلام صغیرا، الگوی خوب را دارای  پنج  شرط بیان کرد و افزود: الگوی خوب باید جامع کمالات، فرازمانی، فرامکانی، معصوم باشد و در اثر ارتباط با او به انسان فیض برسد و حضرت زهرا(س) نیز عصمت الله الکبری و شفیعه کبری در محشر هستند و در دنیا نیز می بینیم تمام شهدا و علما دلبستگی ویژه ای به بی بی دو عالم حضرت زهرا(س) داشتند و حتی امام صادق(ع) درباره آن حضرت می فرمایند: "نَحْنُ حُجَج اللّه‏ِ عَلی خَلْقِهِ وَ فاطِمَةُ حُجَّةُ‏اللّه‏ِ عَلیَنا".

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha