جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عابدینی

حوزه/ امام جمعه قزوین گفت: امروز امر به معروف یعنی مبارزه با فساد و مطالبه از کسانی که مسیر کج روی را در کشور در پیش گرفته اند، امر به معروف و نهی از منکر فقط اصلاح حجاب یک خانم نیست، بلکه باید امور کشور و عملکرد مسئولان اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در برنامه سروش آسمانی که هر جمعه به صورت زنده از شبکه قزوین پخش می‌شود، اظهار کرد: استغفار فرصتی معنوی از سوی خدای متعال است که زندگی ما را شیرین کرده و امید به آینده را در ما افزایش داده و نگرانی از گذشته اعمال مان را رفع می‌کند، استغفار ناامیدی را از زندگی انسان پاک کرده و امید را جایگزین ناامیدی می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند آمرزنده است و گناهان ما را می‌آمرزد و برکات خود را از آسمان‌ها بر ما نازل می‌کند که این برکت‌ها فقط باران نیست، بلکه آرامش و افزایش محبت و همدلی و دوستی را به ما عنایت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه باید فرهنگ استغفار را شناخته و از فرصت توبه بهره‌مند شویم، عنوان کرد: استغفار یعنی به خدا مراجعه کرده و از اشتباهات خود در قبال خدای متعال توبه و ابراز پشیمانی کنیم، اشتباهات ما عاملی برای از بین رفتن آبروی ما و دل شکستگی پدر و مادر و همسر و اطرافیانمان شده است، اما خدا وعده داده که توبه حقیقی همه این موارد را جبران می‌کند.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: توبه یک تشریفات نیست، بلکه یک تصمیم حقیقی برای بازگشت از گناهان و اشتباهات گذشته است. یعنی طعم این بازگشت و توبه و آرامش را با تمام وجود درک می‌کنیم، استغفار مثل آب گوارایی است که با چشیدن آن احساس سبکی و آرامش و نزدیکی با خدا را خواهیم داشت.

وی با اشاره به آیه ۶۴ سوره نساء گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید، ما هیچ پیامبری را نازل نکردیم مگر اینکه می‌خواهیم شما از آنها اطاعت کنید، ای پیامبر اگر مردم با گناهان به خودشان ظلم کردند و به تو پناه آوردند و استغفار کرد، تو شفیع آنها خواهی بود و ما آنها را می‌آمرزیم همانا یاد و ذکر خدا عامل آرامش بندگان است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: ما با گناهان ابتدا به خودمان خنجر می‌زنیم بنابراین سفارش شده که بسیار توبه و استغفار کنید تا بوی بد گناهان از شما دور شده و منفور ملکوت و آسمان‌ها نباشید.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: هرکس از نام و یاد خدا دور باشد دارای زندگی مشقت باری خواهد شد، ممکن است از نظر مادی امکانات زیادی داشته باشیم، اما چون از معنویت و ایمان و ذکر خدا دور هستیم از همه خوبی‌ها دور می‌شویم، بنابراین آرامش واقعی را نداریم.

وی یادآور شد: در آیه ۳۰ سوره فصلت خداوند فرموده؛ آنقدر ذکر خدا و استغفار، آنها را همراهی کرد و بر آن مداومت کردند که فرشتگان کم کم در وجود آنها راه پیدا کرده و ترس و غم و اندوه و غصه و استرس از وجود آنها دور می‌شود، اگر استغفار کنیم خدا فرصت بازگشت را به ما می‌دهد تا به آرامش دست پیدا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین، درباره چگونگی پرداخت حق الناس تاکید کرد: باید تلاش کنیم حق الناس را به صاحبش بازگردانیم، اگر از دنیا رفته بود باید به نزدیکان آنها بپردازیم، اما اگر این صاحب حق را نمی‌شناسیم و هیچ راه ارتباطی نداریم به عنوان رد مظالم می‌توانیم این موضوع را جبران کنیم و این مبلغ را پرداخت کنیم.

امام جمعه قزوین، درباره راه رفع بوی بد گناهان، گفت: خدای متعال به انسان‌ها شامه مادی و معنوی عطا کرده است، شامه معنوی برای انسان‌هایی است که دارای حیات معنوی هستند. حضرت عیسی(ع) فرمودند، ملکوت آسمان‌ها و زمین را درنمی‌یابید مگر کسی که دوباره متولد شود، تولد دوباره یعنی پیدا کردن حیات طیبه.

وی ادامه داد: همانطور که حیات جسمانی دارای گوش و چشم و بویایی است، حیات معنوی هم همین موارد را داراست. گوش در حیات جسمانی به نام اذن، دل به نام قلب شناخته شده، چشم در حیات معنوی به نام بصر و گوش به نام سمع شناخته می‌شود اگر ما از ایمان و تقوا دور شویم مثل حیوانات خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اضافه کرد: با ذائقه معنوی و زندگی معنوی است که انسان از گناهان دوری خواهد کرد، زیرا تحمل بوی بد گناهان را ندارد. هر انسانی استعداد حیات معنوی را دارد؛ اگر ما از این حیات محروم هستیم به واسطه کوتاهی خود ماست.

خطیب جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند به ما می‌فرماید، ای مردم شما هرکجا که هستید باید به سمت خدا و به بالا حرکت کنید، زیرا ذات و هستی شما براساس فقر و ذات خدا بی نیازی مطلق است، بنابراین همواره ما باید به سمت خدا حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن به رسول گرامی اسلام می‌فرماید، ای پیامبر به مردم بگو به سمت من حرکت کنید و به سمت بالا بیایید، اینکه پیامبر به مردم این جمله را می‌گوید یعنی خود پیامبر در جایگاه بالاست و در درجه کمال قرار دارد و ما برای نزدیکی به خدا باید به سمت درجات بالا حرکت کنیم و باید در پلکان ترقی قرار بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: ما هرچقدر هم عبادت خدای متعال را کنیم بازهم بدهکار خدا هستیم، بنابراین نباید همیشه گناهکار باشیم که به سمت خدا حرکت کنیم بلکه برای قرارگیری در مسیر رشد و کمال باید به سمت خدا حرکت کنیم.

امام جمعه قزوین در ادامه درباره راه اصلی پیشرفت کشور و عبور از تحریم، اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره فرموده اند که اگر بخواهیم نجات پیدا کنیم راه آن تکیه بر دیگران نیست، بلکه باید بر توان داخلی و داشته‌های خود تکیه کنیم؛ باتوجه به کلام رهبری باید بگوییم که خداوند می‌فرماید، به ستمگران تکیه نکنید آتش می‌گیرید، بایدن و ترامپ و رژیم آمریکا و اسرائیل ستمگر هستند، اگر ما به آنها تکیه و اعتماد کنیم آتش خواهیم گرفت.

وی افزود: صدام جنایتکار به آمریکا تکیه کرد و آتش گرفت، کویت به صدام تکیه کرد و آتش گرفت. اگر ما به آمریکا تکیه کنیم آتش می‌گیریم. امروز اگر اقتصاد ما آتش گرفته به واسطه اعتماد و نگاه به سمت آمریکاست.

خطیب جمعه قزوین تاکید کرد: امنیت و رشد و کمال و پیشرفت علمی کشور آتش می‌گیرد و متوقف می‌شود اگر به جای داشته‌ها و توان داخلی خود به ظالمان تکیه کنیم. ما تجربه‌های زیادی در این حوزه داشته ایم و به چشم خود تاریخ اتفاقات زیادی را دیده ایم که باید از همه آنها تجربه کسب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: جا دارد خطبای جمعه، امامان جماعت، اهل قلم و محققان و پژوهشگران و همه اقشار و بزرگان به قوه مجریه و مسئولان تذکر بدهند که زمانی که خداوند می‌گوید به ظالمان تکیه نکنید آتش می‌گیرید، چرا این اقدام را انجام می‌دهید تا زندگی مردم به آتش کشیده شود و دچار مشکلات معیشتی شوند؟

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که به جوانان و فارغ التحصیلان و متخصصان دانشگاهی تکیه کنید و از آنها استفاده کنید. این نیروی انسانی ظرفیت عظیمی است که باید به کار گرفته شود، اما ما نعمات الهی حاضر در کشور را خام فروشی می‌کنیم و برای جوانان خود بیکاری را رقم زده ایم، چرا برخی از مسئولان ما این امر واضح را متوجه نمی‌شوند؟ آیا نفوذ جاسوسان و مشورت غیرصحیح مشاوران آن ها کار را به اینجا رسانده است؟

امام جمعه قزوین با تاکید بر اهمیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر مسئولان، بیان کرد: امروز امر به معروف یعنی مبارزه با فساد و مطالبه از کسانی که مسیر کج روی را در پیش گرفته اند، امر به معروف و نهی از منکر فقط اصلاح حجاب یک خانم نیست، بلکه باید امور کشور و عملکرد مسئولان اصلاح شود و آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به رحلت یکی از علمای برجسته کشور طی روزهای اخیر افزود: حضرت آیت الله یزدی از استوانه‌ها فقه و فقاهت بود که ایشان را از دست دادیم. ایشان در دوران مبارزات شاهنشاهی و بعد در دوران انقلاب سربازی بزرگ برای ولایت و رهبری بود و در این مسیر چیزی کم نگذاشت.

وی با اشاره به مناسبت‌های تقویمی، گفت: سالگرد درگذشت علامه حلی را در پیش رو داریم که ذخیره بزرگ فقهی ما به شمار می‌آید و آثار بزرگی را از خود به یادگار گذاشته است، همچنین سالگرد درگذشت شیخ محمود شلتوت را داریم که این عالم بزرگ عرب در ایجاد وحدت بین فرق اسلامی پیشتاز بود و یکی از از اقدامات برجسته وی فتوایی بود که در آن پیروی از فقه شیعه را برای همه اهل سنت مجاز شمرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: شهادت دکتر مفتح به نام روز وحدت بین حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است که تا امروز خوشبختانه عملا گام‌های خوبی برای این وحدت برداشته شده اما بیشتر از امروز باید برای افزایش وحدت قدم‌های کلانی برداشته شود، امروز هرچه در بین دانشگاهیان قزوین دیده می شود آغوش باز و همدلی و وحدت بوده و بین حوزویان هم این نگاه همدلی وجود دارد.

این خطیب جمعه ضمن خداقوت به همه کارکنان و متولیان حوزه حمل و نقل، اذعان کرد: هفته پژوهش را به همه پژوهشگران این حوزه تبریک عرض می‌کنیم. همچنین به دست اندرکاران طرح «سلام همسایه» که در قرارگاه شهید سلیمانی قزوین با الهام از حدیث «الجار ثم الدار» حضرت فاطمه سلام الله علیها درحال اجراست، خدا قوت می گوییم. این طرح ظرفیت خوبی است و با زیبایی و انسجام قابل توجهی در حال اجرا در مساجد و محله های قزوین است.

وی در پایان گفت: برای سلامتی آیت الله مصباح یزدی که از علمای برجسته کشور هستند، طلب عافیت و سلامتی می‌کنیم و از خدای متعال می‌خواهیم این عالم بزرگ را برای ما حفظ کند.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha