پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 932314
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
آیت الله محمد یزدی

حوزه/ در تصویر فوق آمده، زنده یاد آیت‌الله محمد یزدی در کنار امام خمینی و در خانه خویش است، که مدتی به اقامتگاه امام مبدل شد. خط بالای عکس _که نشانِ "۵۸، قم" را دارد- نیز از اوست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدرضا کائینی (روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر حوزه تاریخ) در صفحه مجازی‌اش با انتشار تصویری نوشته است:

امام خمینی پس از بازگشت به شهر قم در دهم اسفند ماه پنجاه و هفت، امکان اقامت در منزل قدیمی خویش، در محله "یخچال قاضی" را نداشت. چه اینکه به لحاظ بعد مسافت و ساختار قدیمی، نمی‌توانست پذیرای خیل دیدارکنندگان باشد.

هم از این روی مرحومان حاج سید احمد خمینی و آیت‌الله محمد یزدی، در صدد بر آمدند تا برای امام، محل سکونتی بیابند که هم در دسترس‌تر، هم دیدارهای عمومی و خصوصی در آن امکان پذیرتر و هم به تاکید امام، ساده و کوچک باشد.

فرزند امام پس از چندی پی جویی، به اتفاق آقای یزدی به منزل ایشان رفت تا استراحتی کند. در همان لحظه توجه‌اش به منزلی که در آن وارد شده بود، جلب شد. هم ساده بود و هم تقریبا در نبش خیابان ساحلی و دارای امکان دیدار عمومی و هم سهل الوصول.

آیت‌الله یزدی آن منزل را چند سال پیش، خود ساخته بود، در یک طبقه و با سه اتاق! او با دیدن توجه سید احمد، به وی گفت: "اگر آقا بخواهند به این منزل بیایند، من آن را در بیست و چهار ساعت تخلیه و در اختیار قرار خواهم داد!". موافقت امام جلب و آیت الله یزدی نیز چنین کرد.

این منزل در طول حدود یک سال اقامت رهبر انقلاب، در کانون توجه جهانیان قرار گرفت! امام از بام آن، دیدارهای عمومی خویش را انجام می‌داد و در اتاق‌هایش، دیدارهای محدودتر یا خصوصی و ایضا مصاحبه‌هایش را. دیدار با چهره‌هایی چون: محمد حسنین هیکل، حامد الگار، عبدالسلام جلود، اسقف کاپوچی، نماینده پاپ ژان پل دوم و بسیاری از دیگر ملاقات‌های خبرساز، در اتاق ساده بیرونیِ همین خانه انجام شد.

در تصویر فوق آمده، زنده یاد آیت‌الله محمد یزدی در کنار امام خمینی و در خانه خویش است، که مدتی به اقامتگاه امام مبدل شد. خط بالای عکس _که نشانِ "۵۸، قم" را دارد- نیز از اوست. این عکس را چند سال قبل، جناب حجت الاسلام مجید یزدی به من هدیه داد.

✔پ ن: این عمارت تاریخی، در دوره ریاست آیت‌الله یزدی بر قوه قضائیه، به این نهاد واگذار و به مرکز تحقیقات فقهی این قوه تبدیل شد. در دوره ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌ خمینی آن را از قوه قضاییه خرید و آن را به عنوان یکی از دفاتر تحقیقات خود به کار گرفت. مناسب است که این خانه با اسناد مربوطه، به شکل موزه در آید و به مثابه یادگاری روزهای حساس پس از پیروزی انقلاب، در معرض بازدید عمومی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha