شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ دیدار نمایندگان شهریه دفاتر مراجع با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه مشکلات طلاب در زمینه معیشت را بسیار زیاد توصیف کرد که از جمله آنها شهریه بسیار پایین و اجاره نشینی ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در جمع نمایندگان بیوت مراجع و رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا و مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه که  در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، گفت: طلاب و کسانی که در حال تدریس و تحصیل هستند دارای وضعیت معیشتی خوبی نیستند.

وی افزود: اگر طلبه ای منزل داشته باشد و سطح عالی شهریه هم را داشته باشد، قطعا با سختی می تواند زندگی کند. ۱۰ هزار طلبه مستاجر در قم داریم که در بهترین حالت تمامی اماکن سکونتی حوزه به ۳هزار منزل هم نمی رسد.

وی اظهارکرد: کل اساتید خواهر و برادر حدود ۱۶ تا ۱۷هزار نفر است. بخشی از این اساتید شامل کمک هایی در کنار شهریه هستند و سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ استاد از حوزه می روند و در مراکز دیگر فرهنگی مشغول به فعالیت می شوند.

مدیر حوزه های علمیه یادآورشد: در این دوره طرح هایی مختلفی در حال انجام است که از جمله آنها می توان به مساله وقف رسید. اگر به این موقوفات رسیدگی شود به طور کلی از نظر مالی به استغنای کامل می رسیم. تلاش های زیادی برای احیای موقوفات درحال انجام است. اگر از موانع مهمی که در این بین وجود دارد عبور کنیم در سالهای آینده می توانیم از منابعی که از آن خود حوزه بوده است و در گذشته جزو اموال حوزه به شمار می رفته بهره مند شویم.


وی گفت: مساله دیگر در خصوص اساتیدی هستند که مسئولیت هایی به آنها در حوزه های سراسر کشور داده ایم و به عنوان مدیر و معاون فعالیت می کنند.ولی تلاش ما آن است که تا حد ممکن طلاب و فضلا را در فاز اداری وارد نکنیم. 

آیت الله اعرافی اظهارکرد: برخی از طلاب و فضلای دیگر هم در مساجد به کارهای فرهنگی و مذهبی فعالیت و اشتغال دارند که این افراد نیز باید مورد عنایت قرار گیرند.

وی با اشاره به طرح کمک هزینه های هدفمند در مرکز خدمات و دفاتر گفت: این هزینه هدفمند غیر از شهریه است، یعنی استاد و محقق حوزوی تا زمانی که به تحقیق می پردازد و طلابی که در سالهای تحصیل با جدیت تحصیل می کنند هم باید کاری کرد و آنها را مورد عنایت قرارداد.

پس از سخنان وی و نظرات حاضران در جلسه مقرر شد جلسات مشترک مدیریت حوزه و نمایندگان بیوت و مجمع نمایندگان طلاب و مرکز خدمات حوزه برای بررسی شرایط و همسویی بیشتر در سیاست گذاری های مرتبط به طلاب تشکیل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha