چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
محمد شجاعیان

حوزه/ بیانیه گام دوم انقلاب اساسا بیانیه ای مربوط به آینده با نگاهی به چهل سال اول پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۹۷ است که بیشتر خطاب به جوانان کشور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محمد شجاعیان در نشست علمی مجازی «کارآمدی و آینده همکاری های علمی حوزه و دانشگاه» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که پیش از ظهر امروز(سه شنبه ۲۵ آذر) از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد،  به تبیین و تشریح آینده تحول و بازسازی علوم انسانی در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت.

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اساسا بیانیه ای مربوط به آینده با نگاهی به چهل سال اول پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۹۷ است که بیشتر خطاب به جوانان کشور است، یعنی کسانی که آینده ساز ایران اسلامی هستند، بنابراین خود این خطاب هم نشان می دهد بیانیه گام دوم مربوط به آینده نظام اسلامی است.

وی بیان داشت: رهبر انقلاب دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل ساله اول را بیان می‌کنند و در ادامه توصیه های هفتگانه ای را خطاب به جوانان دارند که موضوع امروز ما متمرکز بر بحث علوم انسانی در این بیانیه است؛ آغاز این فهرست با موضوع علم و پژوهش است و همچنین سرفصل دوم در دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز پیشرفت در عرصه های علم و فناوری یاد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: خود این امر نشان دهنده اهمیتی است که از نظر رهبر معظم انقلاب برای موضوع علم و پژوهش و اهمیت آن برای آینده نظام اسلامی و تغییراتی که قرار است نظام اسلام در جامعه ایران و سطح جهانی ایجاد کند، وجود دارد.

وی با بیان این که در بیانیه گام دوم هم علوم انسانی و هم علوم غیر انسانی اعم از پزشکی و فنی و مهندسی مدنظر است، گفت: بحث مورد نظر ایشان دانش و علم به طور کلی است همچنانکه در بیان ظرفیت ها و دستاوردها و انتظارات خود برای ایجاد یک جهاد علمی در جامعه همه علوم و دانش ها را مورد نظر قرار داده اند.

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به کارویژه های مهم علوم انسانی خاطرنشان ساخت: این کارویژه ها مربوط به آینده انقلاب اسلامی است و جایگاه ویژه ای در حل معضلات جامعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه خواهد داشت و به دو دسته کارویژه های عام و خاص تقسیم می‌شود.

وی یادآور شد: مقصود از کارویژه های عام، امور مربوط به یک رشته و عرصه خاص از دانش ها و معارف مربوط به علوم انسان نیست بلکه اقتصاد، جامعه شناسی، فلسفه، علوم تربیتی و علوم دیگر را شامل می‌شود ولی کارویژه های خاص معطوف به یکی از رشته های علوم انسانی است مثلا کارویژه مربوط به دانش اقتصاد، یا کارویژه مختص به علوم سیاسی که در بیانیه وجود دارد و قابل استخراج است.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعیان با تأکید بر کارویژه های عام مربوط به علوم انسانی خاطرنشان کرد: برداشت من از علوم انسانی همان دیسیپلین های رشته های دانشگاهی همچون علوم سیاسی، اقتصادی، مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی است و به نظر می رسد آنچه در بیانیه گام دوم هم مطرح شده به این تلقی از علوم انسانی که تلقی رایج و شایعی هم هست، معطوف می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: کارویژه اول عام مربوط به تولید قدرت و ثروت است، یکی از نتایج و پیامدهای بسط علوم از جمله علوم انسانی در جامعه تولید قدرت و ثروت است و در این زمینه علوم انسانی و علوم فنی مهندسی و پزشکی و فناوری با هم اشتراک دارند، بنابراین مختص علوم انسانی نیست اما علوم انسانی هم در این عرصه جایگاه مهمی دارد؛ رهبر انقلاب در توصیه اول خود تأکید می‌کنند که دانش، آشکار ترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است و روی دیگر دانایی، توانایی است و دنیای غرب به برکت دانش خود برای قدرت، ثروت و نفوذ مهیا کرد.

استاد و پژوهشگر علوم سیاسی عنوان کرد: کارویژه دوم علوم انسانی بسط عدالت و مبارزه با فساد است که یکی دیگر از توصیه های رهبر معظم انقلاب است، ایشان این دو را با هم مرتبط می‌دانند و دو موضوع را لازم و ملزوم هم می دانند و بیان کرده اند که در نتیجه مبارزه با فساد، بسط عدالت مطرح می‌شود و ایشان به عدالت توزیعی در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اشاره کرده اند.

وی با بیان این که کارویژه سوم علوم انسانی بر اساس آنچه در بیانیه آمده تبیین سبک زندگی مطلوب در جمهوری اسلامی است، گفت: این سبک زندگی نیز قاعدتا باید سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد، اهمیت موضوع سبک زندگی قابل ملاحظه است و عمدتا دولت ها و کشورهای مدرن غربی به این مسئله توجه دارند؛ همچنانکه امروز توهین به پیامبر تلاشی است برای ضربه زدن به سبک زندگی دینی،چرا که در جوامعی از جمله فرانسه، هلند و انگلستان اقلیت های مسلمان خودشان را در شیوه زندگی غربی هضم نکرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha