جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ مدیریت حوزه علمیه استان مرکزی گفت: وحدت و اتحاد حوزه و دانشگاه را در خدمتگزاری به آحاد جامعه موثر و موفق می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اراک، مدیریت حوزه علمیه استان مرکزی در پیامی به مناسبت ۲۷ آذرماه سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد: وحدت و اتحاد حوزه و دانشگاه را در خدمتگزاری به آحاد جامعه موثر و موفق می‌دارد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امام خامنه ای (مدظله العالی): وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف، و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو حرکت نمایند.

۲۷ آذر «روز وحدت حوزه و دانشگاه» سالروز شهادت استاد شهید آیت الله محمد مفتح به دست گروهک منحرف فرقان  گرامی داشت و اهتمام و توجه  حوزویان و دانشگاهیان به رسالت خطیر و وظیفه سنگین و تکلیف بزرگ به عنوان امانتداران ساحت تعلیم و تربیت است که با احسن عمل در ادای این امانت الهی و ساختن جامعه اسلامی نهایت جد و اجتهاد و کوشش را به عمل آورند.

نگاه حوزه علمیه به علم و دانش یک نگاه علمی تربیتی شناخت محور و معرفت افزائی در جهت رسیدن به سبک زندگی عارفانه حکیمانه ی توحیدی است که منتهی به خشیت الهی می شود  «انما یخشی الله من عباده العلماء» و آموزش و پرورش در مجموعه علوم حوزوی  و طلاب و اساتید محترم حوزه علمیه با نگرش علم بما هو علم نیست، بر اساس تخصص بما هو تخصص درگرایش های مختلف علوم دینی نیست بلکه تعلیم و تربیت درعلوم متعدد حوزه علمیه هدفمند و غایت انگارانه ی تامین سعادت دنیا و عقبی برای بشر است و این نگاه قدسی و متافیزیکی به علم ، مراکزعلوم حوزوی را به عنوان عبادتگاه و مسجد ، مقدس می داند ؛ فرمایش نورانی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) که فرمود: ان الملائکة لتضع اجنحتها لطالب العلم . که این نوع نگرش در برنامه ریزی و اجرا با فناوری و شیوه های نوین و ابزار جدید در سایر مراکز و موسسات علمی پژوهشی نیز مورد تا کید و انتظارجهت تحقق وحدت  و اتحاد  بین علوم حوزوی و دانشگاهی است  که نگاه دو قشر حوزه و دانشگاه را در خدمتگزاری به آحاد جامعه موثر و موفق می دارد.

حوزه و دانشگاه از نظر تئوری  و در ساحت اندیشه و اعتقادات در اهداف ، مبانی ، اصول اختلاف ندارند . آنچه مورد نقد است مصادیق بیرونی و شیوه های  عمل و میزان اهتمام و جدیت این دو نهاد تاثیر گذار در تعلیم و تربیت نیروی انسانی کار آمد و متعهد و دلسوز با تاثیر گذاری مثبت بر سرنوشت افراد و جامعه است که قابل بررسی و هم اندیشی است و ضرورت همکاری بین این دو نهاد مقدس را جهت تولید علم و پیشرفت کشور وتحقق عدالت مشخص می کند.

هرگاه سخن از وحدت در میان است منظور پرهیز از حاکمیت سلیقه اشخاص و احزاب و گرفتارشدن برخی مسئولان و معاونین در اهداف سیاسی خاص و نگاه جناحی بر مدیریت ها در اداره یا آموزش مجموعه تحت مسئولیت ایشان است . مخصوصا پرهیز از دخالت و اجرای افکار منحرف سیاست زده و دنیا طلب در پرورش نیرو و کادر سازی و گزینش اعضای هیئت علمی و اساتید است که در صورت ترجیح منافع نفسی شخصی و حزبی که آثار زنبار بر کشور داشته و خواهد داشت . هرگاه نگاه کاسب کارانه و غرب گرایانه و دلباخته فرهنگ غرب در متولیان امر آموزش و تربیت حاکم شد بیشترین خیانت در تربیت نسل جوان فرهیخه به عنوان آینده سازان فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی اتفاق می افتد.

بعضی از دامن زنند گان به جدایی دین از سیاست یا جدایی علم از دین  در هر پست و مقام و لباسی که هستند باید بدانند: الا له الخلق و الامر،  هم او که آفرید هم او آمر و فرمان دار است . هم اوست که خلق الانسان است علمه البیان . هم اوست که اقراء باسم ربک الذی خلق را بیان فرمود> جهت گیری و حرکت علوم باید به نام خدا یعنی برای خدا باشد. هم او که بهترین قانون خود را در قرآن به عنوان  بهترین و ماندنی ترین قانون سعادت و خوشبخی برای اداره امور بشر به صورت معجزه جاوید ابدی قرار داد که هیچ بشری را یارای آن نیست که بهتر از قانون خدا بیاورد چه رسد به مدعیان حقوق بی بشر که با افسانه های دروغین و اسناد استعمار فرهنگی اقتصادی ۲۰۳۰ بتوانند در مراکز علمی و پژوهشی این مرز و بوم رخنه کنند حاشا و کلا.

از اساتید و طلاب و دانشجویان و مسئولان محترم در این دو قشر فرهیخه  و خصوصا اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه می کنیم بیش از پیش در جهت  دیده بانی ، رصد، پایش و پالایش  فرهنگی در برابر نفوذ و حاکمیت تفکر لیبرالی غرب پرستان پیشگیری و دفع و در مواردی هم در مقام رفع و اصلاح متون  وارداتی علوم انسانی ناتوان و ناکارآمد و برچیدن نظریات الحادی و برده داری غرب برآیند.

امیدواریم همت مضاعف همه ی  مسئولان در حوزه های فقهی و فرهنگی و دانشگاهی کشور در عرصه های مختلف تربیتی ، آموزشی ، فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی؛  برنامه ریزی و جهت گیری در تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در رشته ها و گرایشهای  مختلف،  منحصر به تخصص ها ، تکنولوژی ها و فناوری های نوین ،  ناظر به تربیت انسان دنیایی تا گور و سپس پوسیدن، محدود نشود. بلکه همه فعالیت ها  برای دست یابی  به اسرار و رموز و اهداف آفرینش انسان و جهان  و  تحقق  معنویت و اخلاق و اهداف آموزشی و فرهنگی مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب قرار گیرد و بدان عمل شود که وحدت و اتحاد و تقریب بین حوزه و دانشگاه و اهداف آفرینش نیز محقق خواهد شد ان شاء الله.

درود و سلا م و صلوات خداوند متعال بر پیشگامان جهاد و شهادت ، دانشمندان عزیز و با صلابت ، سلام بر خادمان راستین این ملت  که در مسیر آزادی و آزادگی و رشد و تعالی و خدمت به ملت عزیز ایران گام های استوار برداشتند ؛ سلام برمحمد مفتح ! سلام برمرتضی مطهری! سلام برقاسم سلیمانی!  سلام بر محسن فخری زاده!

اللهم وفقنا لما تحب و ترضی

مدیریت حوزه علمیه استان مرکزی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha