شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد رضا برته

حوزه/ امروز این مسئله به عنوان دغدغه مطرح است چرا بعد از ۲۰ سال، بسیاری از مسائل را دوباره باید آسیب شناسی کرد و با این که راه حل های آن مسئله فرهنگی هم استخراج شده، از سوی نهادهای اجرا نمی شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، رئیس رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه  پیش از ظهر امروز در نشستی با دکتر محمد تقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا که در مرکز رسانه برگزار شد، بر اهمیت پژوهش و نقش رسانه در واکاوی حل مسائل مختلف تأکید کرد و گفت: سوالی که ذهن صاحب نظران را درگیر کرده این است که چرا نسبت به مسائل فرهنگی دغدغه ای وجود ندارد و با این که رهبر انقلاب نیز در مسائل مختلف هشدار می دهند، اما نگرانی برای اجرای آن در بین برخی از متولیان امر نیست.

وی بیان داشت: امروز این مسئله به عنوان دغدغه مطرح است، چرا بعد از ۲۰ سال، بسیاری از مسائل را دوباره باید آسیب شناسی کرد و با این که راه حل های آن مسئله فرهنگی هم استخراج و بیان شده، دوباره از سوی نهادهای امر به زمین بماند و توجهی نمی شود؟

حجت الاسلام والمسلمین برته گفت: باید این مسئله مورد دقت قرار گیرد که چه راه حلی باید در نظر بگیریم که نتایج پژوهش ها در حوزه های مختلف تبدیل به حرف دل کنشگران و نهاد های اجرایی شود. در حقیقت چه چالشی وجود دارد که بعضی از سخنان مورد توجه بعضی افراد قرار نمی گیرد و چه بسا بر عکس آن عمل می شود.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه، ادامه داد: برای عبور از این چالش و نقطه ای که بتوان روی آن متمرکز شد و مسئله تعامل به آن نگاه کرد، این است که مرکز پژوهشی مبنا می تواند به عنوان آورده محصول و اندیشه و ایده باشد و در مقابل مرکز رسانه حوزه هم می تواند در تبدیل این اندیشه و ایده به گفتمان  و حتی در تبدیل کردن اندیشه وایده به چالش روز کمک کند.

وی با بیان که مرکز پژوهشی مبنا باید فعالیت ها  و دستاوردهای خود را بیشتر در  انظار مردم قرار بدهد تا مردم به قضاوت بنشینند و نتیجه بازخوردگیری نیز می تواند سوژه مناسبی برای رسانه حوزه در تعامل با مخاطبینش باشد، اضافه کرد: این رسانه می تواند حتی  نشست هایی را با حضور علما به عنوان گعده های علمایی برگزار کند تا بتواند در موارد مختلف اثر بخش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین برته بر اهمیت پَس نگری در مطالعات آینده پژوهشی تأکید و گفت:جای این امر در آینده پژوهشی بسیار خالی است و تا جایی این پس نگری اهمیت دارد که قرآن کریم روی آن تأکید دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha