سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمد تقی دشتی - موسسه صراط مبین

حوزه/ باید طوری حرکت کنیم که بتوانیم حوزه را به عنوان پیشتاز در تولید اندیشه نظام معرفت اسلامی مطرح کنیم و پیش قراول این تحول رسانه حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،دکتر محمد تقی دشتی پیش از ظهر امروز ضمن بازدید از هفته نامه افق حوزه در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه با بیان اینکه مرکز پژوهشی مبنا سه گروه پژوهشی فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم سالاری دینی متناسب با رسالت خود راه اندازی نموده است گفت: مرکز مبنا یک مرکز پژوهشی در مسئله شناسی و آسیب شناسی دینی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: وجهه حوزوی و دانشگاهی تمام پژوهشگران از ویژگی های بارز محققان مرکز پژوهشی مبنا است  و این مرکز در کرانه های عالی نظام و چشم اندازهای رهبر فرزانه انقلاب حرکت نموده از ورود به مباحث حزبی و جناحی پرهیز می کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با بیان این که هر نهادی در حوزه مباحث دینی مسئله را بیان کند ما راهکارهای نخبگانی، علمی و عملیاتی را برای آن ارائه خواهیم نمود، افزود: در طی ۱۰ سال فعالیت های زیاد پژوهشی برای نهادهای عالی نظام و... انجام داده و ارتباطات خوبی برای حل مسائل نظام صورت گرفته و هدف و دغدغه اصلی این مرکز رفع نیاز وکمک به مسائل نظام است. اعم از مسائلی که در حوزه دین و فرهنگ دینی شکل گرفته و به خاطر دینی بودن، بنیان های دینی را مورد هدف قرار داده است و به همین مسئله اصلی همین بخش است که اگر توجه نشود قطعا آسیب خواهد دید.

دشتی برخورداری از نگاه نظام واره ای نسبت به مسائل را از شاخصه های مهم مرکز پژوهشی مبنا عنوان کرده و گفت: نظام واره سازی ضمن کشف رابطه مسائل تاثیر و تاثر یک دیگر را برآورده نموده، مسائل ریشه ای  را هدف گذاری کرده، پیش از بحرانی شدن مسائل برای حل آن، راهبردها و راهکارهای عملیاتی را ارائه می کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با بیان این که حوزه علمیه پشتوانه تئوریک نظام است و اگر بخواهیم از بحران های نظری خارج شویم، باید حوزه این پشتوانه را ایجاد کند و تداوم ببخشد، افزود: مرکز پژوهشی مبنا در مباحث مختلف فقه سیاسی، اجتماعی و... ورود کرده است و الان درس خارج فقه اجتماعی با همکاری مسئولین حوزه هم برپا شده است و این اتفاقی است که با همکاری حوزه و این مرکز رقم خورده است.

وی بیان داشت: اما هدف ما از این نشست در رسانه حوزه، بررسی راه های همکاری و تعامل و هم افزایی با این رسانه است.

دشتی اظهار داشت: معتقدم همه سعی ما باید این باشد، طوری حرکت کنیم که بتوانیم حوزه را به عنوان پیشتاز در تولید اندیشه نظام معرفت اسلامی مطرح کنیم و تصور نشود که حوزه از تحولات عقب مانده است و  پیش قراول این تحول رسانه حوزه است و می تواند با انجام فعالیت های کاری کند که حوزه بیش از پیش در عرصه تحول در موضوعات مختلف معرفی و وارد مسائلی شود که هنوز به فکر افراد دیگر هم خطور نکرده است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا بابیان این که تا کنون ۴۰ مسئله دینی و فرهنگی را در قالب پژوهش نامه هدف گذاری نموده و با رویکرد حل مسئله راهبردها و راهکارهایی را برای حل مسائل به مراکز اجرایی ارائه می کند، بیان داشت: در تلاش هستیم فقه را از حالت فردی بیرون آورده و به اجتماع بیاوریم.

وی با اشاره به کلان پروژه های این مرکز گفت: از جمله این موارد جریان شناسی فکری حوزه قم و نجف و ریشه و نسبت آن با اندیشه انقلاب، سالنمای سنجش دین و وضعیت دینی کشور، رصد اندیشکده غربی و وابسته های غربی در مورد دین و دینداری و شناخت آنها و نظام واره  جامع دین و فرهنگ و نظام واره در مسائل حوزه و روحانیت از جمله این موارد است.

دشتی گفت: از مهمترین ویژگی این مرکز برخورداری از هیئت اندیشه ورز است، این هیئت توانسته در مسائل پژوهشی گام های خوبی بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha